shaukaas Startet 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2010 Jeg har en Yanmar 3YM20 i seilkjelleren, og vurderer og få på litt ekstra instrumentering på denne: - Oljetemperatur - Oljetrykk - Kjølevannstemperatur. Er det noen som har oversikt over nippler/gjengedimensjoner og hvor på motoren jeg bør plassere givere? Andre gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Oljetemperatur ville jeg satt i bunnpanna eller i oljekjøleren hvis den har en plugg på oljesiden som den kan erstatte. Kjølevannstemperatur ville jeg satt rett ved termostathuset hvis du har ferskvannskjølt motor. Det samme også ved sjøvannskjølt. Oljetrykk ville jeg satt inn der hvor en evnt. oljetrykksbryter for lampe sitter. Gjerne på et T-stykke slik at du både får trykk og i tillegg lampefunksjonen Hva slags gjenger som er brukt vet jeg ikke noe om, men det er mye brukt 1/8" rør eller 10X1 mm på oljetrykkgivere, og 1/4" eller 12X1.25 gjenger på tempgivere. Redigert 9.Februar.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
shaukaas Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Finnes det noen ressurser på nettet som viser sprengskisser/tegninger etc - eller må man "ta ut" pluggene som står i motoren og ta mål på egenhånd? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ville sendt en mail til Yanmar jeg med de motordataene du har, og fått bekreftet det fra de hva som er riktige gjenger Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
shaukaas Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ja, jeg forsøkte det for noen måneder siden - men intet svar fra Yanmar. Kan jo forsøke igjen... Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Følgende givere skal ifg Yanmar kunne passe: Vanntemperatur: 3/8" BSP Oljetrykk: 1/8" BSP Oljetemperatur: Sannsynligvis 16mm x 1,5mm hullskrue for peilerør. Jeg har forsøkt å montere en WEMA oljetrykkgiver, men denne fikk ikke plass pga dreneringsnippel for kjølevann stod like ved. Oljetemperaturgiver blir vanskelig, da det eneste stedet i bunnpanna man kan montere denne er i "hullskruen" for peilepinne/oljeskiftpumpe. Vanntemperaturgiver er vel kanskje den eneste som lett kan monteres... Jeg ga opp dette prosjektet; det får bli neste vinter eller en annen vår... Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Eg har problem med at timeantallet ikkje viser i displayet på turteljaren. Då eg kjøpte båten for 6mnd sidan viste det av og til, men no er det heilt borte. Ser det er lys i displayet når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Austlendingen Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Hei Uten å være ekspert dette, men: - Kjølevannstemperatur gir normalt en god indikasjon på motortilstand (f.eks. når den kan belastes). Kjekt med oljetrykk og -temp, men kanskje mest i GT-biler? - Timeteller som kommer og går er nok en klassiker på disse (har det selv på min 3YM30, og har sett på div. forum at andre har samme problem). Årsaken er nok fuktighet - min pleier å komme tilbake (med riktig timetall) sammen med de gode sommerdagene... Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Jeg har også det samme problemet med timetelleren på mitt Yanmar B-panel. Har enda ikke feilsøkt på dette, men etter hva jeg har lest på bl.a. Myhanse.com skyldes ofte dette korrosjon på kontaktsettet i en liten "flatkabel" som går mellom to kretskort i instrumentpanelet. Litt elektronikkrens skal visstnok være rette medisinen! I tillegg så er produktet denne tråden på hanseklubben.no verdt å vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 - Kjølevannstemperatur gir normalt en god indikasjon på motortilstand (f.eks. når den kan belastes). Kjekt med oljetrykk og -temp, men kanskje mest i GT-biler? Ja, det er nettopp som eier av en tre-fire sånne "GT-biler" at jeg har fått sansen for dette. Samtidig er det jo verdt å nevne at jeg har hatt like mange japanere uten dette; og de har kanskje fungert vel så bra sånn rent motormessig... Sitér dette innlegget Link to post
Austlendingen Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Hei igjen Jeg ser på Hanse-forumet at du tar ut motordata til plotter v.h.a. et "N2k interface" - kan du si litt om dette: kjøpt hvor, kostand, hvordan koble seg til motoren, hvilken "protokoll" dette kommuniserer med (NMEA?) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 N2k interface = NMEA2000 Dette er en "blackbox" som jeg kjøpte av et firma som heter Mas Tech in Florida. De er en stor Yanmarforhandler i statene, som også utvikler noe elektronikk sammen med MBW Technologies i Pennsylvania. Panbo hadde en omtale om dette tidligere. Kjøpte dette under en ferietur i USA i fjor sommer, og fikk dette tilsendt og pre-konfigurert etter egne ønsker (givertyper, motortimer mm) + trykkgiver for oljetrykk + temperaturgiver for kjølevann. Husker ikke hva jeg betalte for dette, men det var i størrelsesorden 2-3 båtlapper. Ta kontakt med meg på IM dersom du ønsker kontaktinformasjon til han som er ansvarlig for disse prouktene i MAS Tech. En svært hyggelig og serviceminded fyr! Sett opp mot alternativet fra f.eks. Maretron, var dette en mye bedre løsning for min "helmekaniske" 3YM20. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.