sun fun Startet 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2010 Er det noen som kan svare på dette ? Jeg skal montere en Yanmar 6LPA-STP på ett Bravo III diesel x drev Må eksos og kjølevann gå i gjennom drevet ? Blir drevet for varmt visst ikke det varme kjølevannet går i gjennom ? Er der andre alternativer ? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Etter det jeg vet er det 2 grunner til å lede kjølevannet ut gjennom eksosen. -Kjøling av eksosrør. -Lyd demping. Vet ikke om selve drevet blir så varmt at det tregner ekstra kjøling dersom du leder eksosen ut av båten på annen måte. Det er vel først og fremst eksosgassen som gjør at drevet (eksosrøret) blir varmt. Men når først eksosen går gjennom drevet er det greit å lede kjølevannet samme vei, man oppnå både kjøling og lyddemping. Men hvorfor vil du ikke gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Det å ta eksos ut direkte og ikke bruke drevet er mye brukt og bør være uproblematisk. Litt mer usikker mhp kjølevannsinntak. I min forrige båt valgte jeg "ja takk begge deler". Satte en "T" på inntaket på sjøvannsfilteret, en slange til inntak på drev og en slange til eget inntak gjennom skrog. En stor fordel med denne løsning er at du reduserer sterkt muligheten for at kjølevannsinntaket går tett. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sun fun Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Grunnen til att jeg vurder og ikke føre eksosen og kjølevann via drevet er att jeg ike har delene som skal til . Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) I min forrige båt hadde jeg en GM peninsular 310hp på Bravo 3x drev. Her var både kjølevanns inntak og eksos lagt utenom drevet. Dette fungerte fint i mitt tilfellet. Nytt i 2003 og jeg solgte den i 2008. (eller solgte og solgte - den gikk ned i båsen - men det er nå en annen sak) Redigert 9.Februar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei. Jeg hadde en sea ray 270 og monterte en steyr 245 diesel. Kjølevannet ble ført ut av skroget istedenfor drevet... Har nå en sea ray 290 med samme motor som deg, men med bravo2 x. Har satt på t stykke på kjølevanns inntaket for å gi motoren nok kjølingen... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 kan fint kjøre eksos og kjølevann utenom drev men ville hatt kjølevann i eksosen så den kjøler ned eksostemp. i offshore brukes tørreksos men da er eksosrør dobbelt slik at kjølevann går hele tiden utenpå eksosrør og ledes ut separat i eksosmunning, da er det ingen risk for tilbakeslag av vann. men dette brukes kun i overflateeksos Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei. Jeg hadde en sea ray 270 og monterte en steyr 245 diesel. Kjølevannet ble ført ut av skroget istedenfor drevet...Har nå en sea ray 290 med samme motor som deg, men med bravo2 x. Har satt på t stykke på kjølevanns inntaket for å gi motoren nok kjølingen... Hei det var intresant hva slags oppsett har du da med propell og utveksling, hvor mange knop klarer du ? Har du bygd om fra to til en motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei. Jeg har også svart deg på intern meldingen din... Beklager at jeg ikke har svart før nå, men jeg har ikke vært her inne siden sommeren. Jeg har satt i en Yanmar lp6 med 290 hester (egentilg 315hk) og Bravo 2 X drev (bravo 3 x tåler ikke det store dreiemoment ifølge mercruiser usa...) og montert en "drevdusj" som anbefalt av yanmar. Etter mye om og men fikk jeg riktig propell: En 4 vinget stål propell fra win race i Arendal. De regnet ut ca størrelsen på propellen (21") og jeg testet den, men fant ut at den var litt for stor ( treg planing, stor toppfart, ikke nok rpm). Prøvde en mindre prop (19") og med denne kom båten veldig raskt opp i plan, men mankerte toppfarten. Jeg endte opp med en 21 tommer som winrace slipte så jeg fikk forholdsvis rask planing og en toppfart på 32 knop samt nesten anbefalt max rpm. Winrace er super proffe og hjelpsomme! Snakk med de om riktig propell. Jeg kunne tenkt meg litt flere hk særlig med full båt, men ellers så er jeg veldig fornøynd med motor valget. Jeg har som sagt også montert et ekstra sjøvannsinntak (t stykke) for å sikre at motoren får nok kjøling. Gi beskjed hvis du trenger mer info. Mvh Raptor Sitér dette innlegget Link to post
esp Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei Sun Fun Har et sett med bravo 3 propeller liggende , størlse 20p. Si i fra hvis du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hos meg er det (etter krav fra Yanmar) montert skroginntak for kjølevann i tilegg til det som kommer inn igjennom drevet. Samtidig er en del av utgående kjølevann brukt til drevdusj. Dette for også å redusere vannmengden i eksosen. Dette skulle redusere en eller annen belastning/slitasje eksosbendet. Har testkjørt med kun ett vanninntak og ikke registrert noen forskjell. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
arnearmoa Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 @raptor Hvilket max turtall endte du på når du var fornøyd? Er dette målt med den originale turtelleren fra Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Hei ,takker for tilbud , jeg har kjøpt propeller 21" XR 4 blader innerst og 3 ytterst er spennt på hvordan det blir Hei Sun Fun Har et sett med bravo 3 propeller liggende , størlse 20p. Si i fra hvis du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 @raptor Hvilket max turtall endte du på når du var fornøyd? Er dette målt med den originale turtelleren fra Yanmar? Har orginale yanmar instrumenter. Max turtallet jeg fikk var 40 rpm fra anbefalt max på motoren. (Mener at max anbefalte rpm var på 3700...). Det beste hadde vært å testet med en ekstern kalibrert turteller ettersom jeg hører fordi yanmar turtelleren kan visst avvike noe... Jeg marsjer på 23-24knop ved ca 3150 rpm med ferieklar båt på ca 6.5 tonn... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 ferieklar båt på ca 6.5 tonn... Oiiii... er en sea ray 29 så tung Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.