Jump to content

Tråden for Skøyte interesserte! :-)

Morten T

Recommended Posts

• 1 måned senere...

joda, har både bygd opp kahytt (løftet taket omtr. 80cm for å få ståhøyde), og lagt innredning samt alt teknisk (sentralfyring, lys, vann) selv - og likevel fått båten godkjent som verneverdig fartøy.

Bor i den siden vår 2001 og er ganske fornøyd med løsningen.

For tiden mye rot siden dekket skal skiftes (holder på i 3. året nå!) - ellers hadde jeg kommet med noen bilder. Men er du i nærheten av Nesodden/Oslo kan du gjerne stikke innom og ta en titt/kaffe/prat...

Trenger forresten hjelp til å gjøre ferdig dekket - er det noen som har erfaring med driving/nating, og som har lyst til å slite litt (nesten) gratis?

Skal også bygge opp skansenkledning...

Skiftet endel av dekket sommeren 09.Drev og beket det. Var en koselig jobb :smiley:

riving_dekk.jpg

Her er endel av dekket revet.....

Har siste månedene jobbet meg gear kassen (volda), som viste seg meget vanskelig og få løs.

Skiftet lameller og lager i denne og fikk ut noe dritt :nonod:

Har nå revet motor rommet og skal lydisolere dette :yesnod:

Skal også montere vann varme , nytt elletrisk osv osv....

Planen er også og få innredet laste rommet , men er på tenke stadiet her :discuss: Foto & ideer ønskes

Først må eg ha ny rom luke...

I mellomtiden må eg jo også :fishing: litt ...

@ Svaap

her et bilde fra salongen tatt mot baugen

til venstre sofaen, til høyre skrivebord, døren går mot "skaprom", badet og køya...

n__kompr_018.jpg

en liten titt i byssa:

vask til venstre, gasskomfyr, kjøleskap; vaskemaskin til høyre...

n__kompr_027.jpg

(veldig omstendelig dette med å legge inn bilder...)

@ Skøy

marerittet begynte da styrehuset ville absolutt ned i motorrommet. måtte ta av styrehuset og rive hele akterdelen, spanter, noen hudplank, bjelkevegere...

img_2757.jpg

deretter bygge opp hele dekkskonstruksjon igjen, sette på styrehuset, og har begynt å legge dekk. det skal nok drives, men tenker heller på sika istedenfor bekk...

img2_3794.jpg

mitt store problem er at jeg fikk meg en nakkeskade for noen år tilbake, og at plagene gjør at jeg ikke klarer så mye selv nå lenger. må kjøpe hjelp til nesten alt, og det blir jo dyrt! Har riktignok fått litt tilskudd av Riksantikvaren, men blir aldri ferdi med dette :-(

Hei igjen!

Interessant å se og lese om skuta di.

Ser at du har hatt en større jobb med dekket ditt -og at det virkelig ser fint ut det som er gjort.

Ser at hakkene i "hakaplanken" er laget på planker som ennå ikke er lagt -skulle vært interessant å visst om hvordan dere har tenkt/planlagt dette.

-Er det ikke vanskelig å være sikker på hvor og hvordan disse hakkene skal formes før dekksplanken skal legges (om du forstår hva jeg mener...)

Jeg har kommet til at dekksplankene skal legges på min båt, så dine innspill ville vært interessante å høre.

:seeya:

Nei...Fårstår ikke helt hva du mener :smiley:

Dekket mitt var i utgangspunktet uten råte , men siden båten har vert i fiskeri , var de et stort lavtrykk spill på dekk , med store rør gjennom dekk selfølgelig...

De var også flere gjennomføringer for annen hyraulikk som gjekk gjennom dekk som ikke var så fine.

Derfor ble denne delen av dekket skiftet.

Eg skiftet minst mulig , men må jo ha overlapp på bordene , ( ikke alt viser på dette bildet)så de vart mye tilpassning, er de "Overlappen" du tenker på ?

Er også en historie bak dette spillet , den gamle eieren og hans to sønner var på fiskeri , da de 2 sønnene kom inn i spillet , den ene mistet en arm , og den andre fikk alvorlige skader i brystet..Farlige greier.Derfor ble båten solgt...

Ser flott ut i skuta di , lurer litt på hvordan du bygget opp gulvet ? (dørken)

Har fundert litt på og legge varmesløyfe i lasterommet , er betong gulv der nå , med luft under..

He he... Var ikke så godt formulert spørsmål heller så det er ikke så rart...

Ettersom dekket ditt allerede var lagt så skjønner jeg hvordan det er gjort..

(Hakaplanken er den planken som dekksplankene er hugget inn i forut og akterut på skroget. Dette er gjort for å ikke få for spisse ender på disse dekksplankene -de blir spinkle og vanskelige å drive tette).

Dørken på "Svaap" er lagt med 1" tykk sibirsk lerk.

Varmesløyfe under dørk høres veldig behagelig ut -spesielt på din båt -ettersom den gir mulighet for å bo ombord i.

Deilig med litt luxus...

Var ikke noe problem med endene da alle gjekk "Butt i Butt" og det var lagt ned en "avrettings plank" som var 5 cm på de tynneste mot siste plank før den som var felt ned i dekk.

Er sikkert et navn på denne planken , men sånt husker ikke eg.

Hva har du under dørken ? La du bare bjelker & Lerk ?

Har en liten plan om og bygge opp dørken med bjelker og legge ny betong med varme..Siden eg har vann varme..

Legge "knaste plast" i overgangen mellom betong og dørk for lufting....

Trenger også all den ballast eg kan få...

Tror eg må fylle mye betong( og stål) i bauen for og få nesa ned litt...

Men ny luke må vel komme først , med "sky light" om eg får en lys ide om hvordan eg vil ha denne :confused:

@ Skøy

img2_3794.jpg

På dette bildet ser det ut som om det er lagt en hakaplank eller randplank (kjært barn har...etc...) som den også blir kalt. Den ligger på innsiden av rekkestøttene.

Denne kan ofte være litt tykkere enn de øvrige bordene og er da felt ned tilsvarende i dekksbjelkene. Dette for å skape en "brems" på de krefter drevgarnet utgjør, og som ofte kan drive båten fra hverandre. (kalles for drevstopper).

På denne planken ser jeg innhakkinger som svarer til det jeg forsøker å forklare tidligere..

Har du lagt dekket selv, eller har du (som du nevnte tidligere ift nakkeskade) fått andre til å hjelpe deg?

Hvor ligger båten? Kunne vært interessant å tatt en tur en dag i påsken, for litt avveksling i en ellers litt grå påskeferie.. (Hvis det passer :wink: )

Ja, jeg har lagt bjelker under dørken. Har ikke noe betong i min båt, men det var/er vanlig på den type skøyte du har.

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)

Da er eg med..Hakaplanken ,eller hva vi kaller den ligger på bildet mit mot rekkestøtten.Den er brei og 3-4 cm tykkere en dei andre ja..

De ble byttet mere en bildet viser , inkludert en hel del av denne , ble boltet horisontalt med A4 bolter.

Jada byttet dekk selv. Gjør alt selv , da vet man hvor godt ( eller dårlig) ting blir :cheers:

Eg skulle helst hat en semidiesel i båten , men får klare meg med den eg har (Deutz 360hk)

Og eg skal ikke nevne rotet ombord :cryin:

Båten ligger i Fosnavåg Møre&Romsdal , så de blir vel en forholdsvis lang påsketur for og ta en titt :wink:

@ Svaap

jo, du gjettet riktig, dette er ikke mitt arbeide, det er en Båtbyggerbedrift som gjør dette (ikke bare pga nakken min, men også fordi Sjøleik er et vernet fartøy, og Riksantikvarens penger). Det var opprinnelig skandekk i eik men i ett stykke, mens rekkestøttene gikk gjennom hull. Nå er skandekket delt, en bredere bit som tres in utenfra og boltes sammen med en smalere (bakerst: hakkaplank) fra innsiden

Skandekket er ikke felt inn i bjelkene, men dekket er jo 2" tykk, det holder nok...

@ Skøy

Jeg har betong under dørken, så noen treklosser og to lag kryssfiner oppå. Så en slags isolasjon (grå, tett isopor), lavspennings-varmefolie (48V), litt filt og (fy-fy!) ferdigparkett. (hadde dårlig råd, denne gangen også, og brukte alt jeg fant i byggekontenere...)

Neste gang (når alt annet er ferdig!) blir det skikkelig isolasjon, så kobber-rør støpt i betong og ekte skipsgulv oppå.

Har sentralfyring (vannbåren Webasto) og skal ha gulvvarme med vann. 48V-varmefolie var aldri noe bra; det er en slags aluminiumsfolie sveiset inn i plast, og den går i oppløsning så snart du ser litt sint på den.

Båten ligger i indre Oslofjord ved Nesodden...

evt besøk til påsken må avtales snarest, skal en tur til Stockholm rundt helligdagene...

Nja 2 personer :smiley: Men begge har båtprosjekt :cheers: båt er båt & plast er plast :cheers_wine:

Sjøleik , går betongen underdørken helt ned i kjølen ? Ligger de noe mellom betong og kjøl ?

Du vil bruke kobber rør neste gang, er ikke plast :blush: rør som brukes i gulv varme bedre ?

Skulle begynne og montere varme i dag etter planen , men maritim har ikke levert enda :headbang:

Redigert av Skøy (see edit history)

jeg vet egentlig ikke hva som er under betongen. den var bare der...

går ut ifra at det er en slags kanal over kjølen, fordi pumpesumpen befinner seg omtr. midtskips. det er også støpt inn to plastrør, en fra midt på overflaten i forpiggen, en fra (tidl) lasterom, som begge går dit; men heldigvis har de aldri ført vann! derimot, vannet som seiger inn mellom plankene i baugen de første timene etter vinterroen (når plankene er tørket og dermed skrumpet litt), dette havner på en eller annen mystisk vis i pumpesumpen - altså en eller annen for for kanal.

ang. gulvvarme - brukte tidligere disse halvmyke biltema-rør, plastisolert. er ganske fornøyd - hittil. lett å lodde eller skrue (klemm-koblinger). Liker ikke tanken om et rør som kan sprekke ved et slag (plast), men det er bare en personlig tanke...

• 4 uker senere...

Hei!

Har byttet noe skansekledning på babord side..."bare" styrbord side igjen :smiley:

Jeg brukte furu til skansekledningen

men bruk den gamle som mal:-) gjør jobben mye enklere;-) noe jeg ikke tenkte på når jeg skulle ta babord side :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...