Zeuz Startet 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2010 Har en D1-30 som er 5 år gammel, gått ca. 350 timer. Syntes at den har begynt å ryke en del når den har blitt skikkelig gjennomvarm. Ved gange på ca. 80% av WOT begynner det etterhvert å ryke en del av eksosen, de fleste mistenker sikkert problemer med kjøling og at motoren går varm, men jeg kan fint holde hånda på alle deler av motoren. Vanskelig å definere fargen på eksosen, men en blanding mellom blå og hvit er den nok. Eksosbendet er knapt lunkent så det tyder på god gjennomstrømmning av saltvann, det spruter også fint ut på siden av båten. Jeg har sjekket hele kjøleanlegget på saltvanssiden og dette er problemfritt, seildrev sjekket, "radiatoren" sjekket (den med alle hullene i hvor saltvannet går igjennom), vakuumventil, selvfølgelig er impeller byttet/sjekket m.m. Ferskvannsdelen derimot er det noe rart med, har byttet kjølevæske, og denne var litt grumsete med noe brunt innslag. I slangene til berederen var væsken veldig grumsete.. Merkelig at vannet i disse slangene er mer skittent enn vannet i ekspansjonstanken og det som rant ut av motoren ved tapping. Mistenker naturligvis dårlig sirkulasjon, men vannet blir fort varmt i berederen. Jeg lurer da på følgende: 1: Kan det være at slangene mellom motor og bereder er for lange, slik at at sirkulasjonen blir for dårlig? (ca. 5 meter hver vei) 2: Kan dårlig sirkulasjon her være skadelig for motoren, kan det svekke den interne sirkulasjonen av væske i motoren? Har litt vondt for å tro dette i så fall ettersom man visstnok kan sette stoppekraner på uttakene til bereder og motorens kjøling fortsatt fungerer. 3: Sirkulasjonspumpe er sikkert smart å sette på kretsen, men hvordan får man denne til å gå automatisk når motoren går? 4: Kan det bare være at motoren enkelt å greit trenger ventiljustering eller justering av dieselmengde og innsprøytningstidpunkt m.m.? Har ikke blitt gjort på denne tidligere vet jeg. Denne røyken er det altså ikke MYE av, men det er absolutt synlig eksos 2-4 meter bak båten når gasspådraget er ca. 80% og motoren har gått noen timer, kald motor ved samme belastning gir ikke synlig eksos. Sitér dette innlegget Link to post
kaptein gal Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 først vil jeg bare si at volvo er kjent for å ryke,har vert borti en god del av dem.men siden den ikke har gått mer en 350t.mistenker jeg at du har vann i diesel,har du sjekket grov og fin filter. hvit røyk tyder på vann.hvordan er fargen på olja? Sitér dette innlegget Link to post
Zeuz Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Oljen er fin (svart), skifter den regemessig, det samme med filtere. Ikke antydning til vann i olje eller filtere, hadde det enda vært så vel. Spørsmålet er jo egentlig om dette egentlig er noe problem i det hele tatt Motoren har samme kraft på høyere turtall og går ellers flott, men røyken tiltar ganske bra etterhvert som den blir ordentlig driftsvarm, men som sagt kun synlig på høyere belastning. Som sagt så lurer jeg på om det er for mye motstand i kretsen mot berederen som gjør at den interne kjølingen i motoren fungerer dårlig - men jeg vet altså ikke helt om motstand i berederkretsen påvirker kretsen internt i motoren? Noen som vet?! Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Har en D1-20, den ryker litt den også. Sees bare når det er stille, gjerne om natta/skjømming Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.