VO`n Startet 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2010 Båten ble overtent i løpet av få sekunder, men ingen vil ta ansvar for ulykken. Skal bli spennende å se om motorprodusent blir dømt til å betale Båteksplosjon opp for retten Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Og alikevell er det moe som vil ha bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Nå har det vel brent en del dieselbåter etter dette. Tror ikke bensin er noe farligere. Da sjekker man oftere enn når man har "feilfrie" diesler. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Det er vel propan- og annen lekkasje som får det til å brenne i en dieselbåt. Og SÅ tar evt. dieselen fyr.... og overbygget i aluminium ikke minst. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Den ene sønnen fikk bakhodet svidd av, men ellers kom resten av familien fra det med skrekken, selv om de mistet alt de eide i eksplosjonen. Bodde de i båten siden de mistet alt de eide? Å få svidd av bakhodet må da vel få et heller tragisk utfall. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Den største forskjellen mellom en bensin- og dieselbrann, er at det ved førstnevnte som regel skjer en eksplosjon i forkant som følge av bensingass på avveie. Og det er selve bensingassen som brenner. Både bensin- og dieselsøl kan true sikkerheten i en båt, men følgene av bensinsølet kan lettere bli fatalt som følge av det svært lave flammepunktet og den høye eksplosjonsfaren. En liten gnist er nok til å antenne bensin ved en temperatur helt ned til lavere enn ca. - 40 grader Celsius såfremt blandingen av bensingass og luft er innefor marginene for å kunne ta fyr. Det kan være greitt for båteiere å ha klart for seg at flammepunktet for bensin ligger på typisk lavere enn - 40 grader Celsius mens det for diesel typisk er rundt + 60 grader Celsius. Og flammepunktet er den laveste temperaturen hvor en brennbar væske avgir så mye gass at blandingen av gass og luft kan tenne ved hjelp av en flamme eller gnist. Så det er overhodet ingen tvil om at bensin er mye mer brannfarlig enn diesel uansett hva man måtte mene. Når det gjelder dieselbranner som starter i motorrommet(eller i maskinrommet for større skip) i lystbåter, er en vanlig årsak diesel som spruter på en varm eksosmanifold eller lignende som følge av en lekkasje i drivstoffsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.