Jump to content

Båteksplosjon opp for retten


VO`n

Recommended Posts

Den største forskjellen mellom en bensin- og dieselbrann, er at det ved førstnevnte som regel skjer en eksplosjon i forkant som følge av bensingass på avveie. Og det er selve bensingassen som brenner.

 

Både bensin- og dieselsøl kan true sikkerheten i en båt, men følgene av bensinsølet kan lettere bli fatalt som følge av det svært lave flammepunktet og den høye eksplosjonsfaren. En liten gnist er nok til å antenne bensin ved en temperatur helt ned til lavere enn ca. - 40 grader Celsius såfremt blandingen av bensingass og luft er innefor marginene for å kunne ta fyr.

 

Det kan være greitt for båteiere å ha klart for seg at flammepunktet for bensin ligger på typisk lavere enn - 40 grader Celsius mens det for diesel typisk er rundt + 60 grader Celsius. Og flammepunktet er den laveste temperaturen hvor en brennbar væske avgir så mye gass at blandingen av gass og luft kan tenne ved hjelp av en flamme eller gnist. Så det er overhodet ingen tvil om at bensin er mye mer brannfarlig enn diesel uansett hva man måtte mene.

 

Når det gjelder dieselbranner som starter i motorrommet(eller i maskinrommet for større skip) i lystbåter, er en vanlig årsak diesel som spruter på en varm eksosmanifold eller lignende som følge av en lekkasje i drivstoffsystemet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...