Jump to content

sabb 8-10 er den beste motoren


tlangset@msn.com

Recommended Posts

Etter min mening kan det ikke være noe bedre dieselmotor i en snekke enn en sabb 8-10. Både gange og diselforbruk er meget bra og må jo tørre og påsta at disse er SKUDDSIKRE. Har kjørt de med sprukne topper, fulle av vann osv men det stopper ALDRIG! Kom gjerne med innspill. PS får du ikke en sabb til og gå er det ikke motoren det er noe galt med :flag::cheers:

Link to post

Eneste svakheten av betydning G motorene har, er i designet av toppen. På grunn av størrelsen på eksosporten blir kjølekanalene noe trange, og på saltvannskjølte modeller kan disse da tette seg av rustflak. Dette fører til at toppen sprekker mellom ventilene der godset er tynnest. Men om man med 10-15 års mellomrom plukker av toppen og staker den ren for rustflak, holder motoren glatt 30-40 år med vanlig bruk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
PS får du ikke en sabb til og gå er det ikke motoren det er noe galt med :flag::cheers:

 

Ha, ha! :lol:

 

Men eg og har av erfaring erfart at SABB er supre motorer, (vanskeligt å seie ordet best, når likeverdige motorer som MARNA, FM, SLEIPNER, osv er supre og!)

 

Har selv ein SABB 2H frå det Herrens år 1971! Går supert utan problem, det blir ein god arbeidskamerat på sjøen! :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Vel, jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av disse gamle motorene... men hva gjelder Saab har jeg en liten historie som tilogmed er sann;

 

En Sandefjording hadde kjøpt ei sjekte med 10 hk eler noe sånt. Vedkommende er meget dyktig mekaniker så han tenkte han skulle overhale den før påfølgende sesong.

Så han ringte Saab og forespurte hvilke slitedeler han burde bytte sånn for sikkerhets skyld... Men i den andre anden av røret; ?? virker inte motoren?? spurte svensken? joda, svarte nordmannen men jeg ville være på den sikre siden!,, igjen: Jeg fattar inte?? Den behøver inte å røres annet av olje osv!

 

og det er vel omtrent slik de fleste kjenner en saab; Ikke rør den og den går helt til den fryser istykker etter manglende omtanke en vinternatt,,,

 

Selv foretrekker jeg en overtrimmet, nervøs V8 :-)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Har en Sabb 2GZ i snekka mi, og den bare går og går....bruker 3l diesel i timen på 6-7 knops fart

 

Da tar du ikke ut mye av effekten, det er i alle fall sikkert! Jeg hadde en 2H (18hk) i forrgie båt, og den lå på ca 5 liter i marsjfart (6,5 knop). Tipper du tar ut 10-12 hk ved et forbruk på 3 liter i timen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...