tlangset@msn.com Startet 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2010 Etter min mening kan det ikke være noe bedre dieselmotor i en snekke enn en sabb 8-10. Både gange og diselforbruk er meget bra og må jo tørre og påsta at disse er SKUDDSIKRE. Har kjørt de med sprukne topper, fulle av vann osv men det stopper ALDRIG! Kom gjerne med innspill. PS får du ikke en sabb til og gå er det ikke motoren det er noe galt med Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 greit Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Både gange og diselforbruk er meget bra Det eneste som står stille i en båt med SABB motor er stempelet. Alt annet hopper opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Hangadrott Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Kjøp deg en FM..da slipper du å kjøre med sprukne topper Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Etter min mening kan det ikke være noe bedre dieselmotor i en snekke enn en sabb 8-10. Er denne også bedre enn den på 18 hester også ? Hvorfor ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
index Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Er denne også bedre enn den på 18 hester også ? Simpelthen fordi det er en enklere motor, uten trykksmøring m.m. Jeg har hatt 18hk 2H selv, men G modellen overgår 2H'en med glans! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teisten-Øyna Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Er helt enig, jeg hadde en sabb 10 hk som jeg hadde i 3 år, aldrig feil slag eller problemer. men nå har jeg en 18 hk sabb 2 sylindret siden jeg kjøpte ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Eneste svakheten av betydning G motorene har, er i designet av toppen. På grunn av størrelsen på eksosporten blir kjølekanalene noe trange, og på saltvannskjølte modeller kan disse da tette seg av rustflak. Dette fører til at toppen sprekker mellom ventilene der godset er tynnest. Men om man med 10-15 års mellomrom plukker av toppen og staker den ren for rustflak, holder motoren glatt 30-40 år med vanlig bruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ja det er en veldig robust og driftsikker motor, men steike hvor tungstartet den var om vinteren (med sveiv). Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 PS får du ikke en sabb til og gå er det ikke motoren det er noe galt med Ha, ha! Men eg og har av erfaring erfart at SABB er supre motorer, (vanskeligt å seie ordet best, når likeverdige motorer som MARNA, FM, SLEIPNER, osv er supre og!) Har selv ein SABB 2H frå det Herrens år 1971! Går supert utan problem, det blir ein god arbeidskamerat på sjøen! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
tb55 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 BEF'en i Bergen hadde også SABB, men den måtte overhales ( etter 90 000 timer).......... Gidder ikke nevne andre motormerker i denne sammenheng Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ikke overhales, den ble faktisk byttet ut da Sabb hadde en ny stående på lager som de forærte til BEF'ens eier! Og den gamle motoren gikk egentlig fint den, men omstyringen begynte å bli litt slitt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ja det er en veldig robust og driftsikker motor, men steike hvor tungstartet den var om vinteren (med sveiv). Det har ikke med motoren å gjøre, det er sveivearmen sin skyld. Må bruke patron når det er skikkelig kaldt da. Driftsikkerheten selv dette her. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Sig mener du?-...ja, det var da rulle en Petterøs med god glo å putte i den, det pleide å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Patron,sneip, fyrstikker, Sabben er ikke kresen på slikt nei. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Sig mener du?-...ja, det var da rulle en Petterøs med god glo å putte i den, det pleide å hjelpe. Man røker vel ikke! det er ikkje bra. Tjære, karbonmono/dioksid, syre, nikotin, osv på stempelringar, ventilar og lunger. Nai! Men ellers ein morosam vits! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Majali Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Vel, jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av disse gamle motorene... men hva gjelder Saab har jeg en liten historie som tilogmed er sann; En Sandefjording hadde kjøpt ei sjekte med 10 hk eler noe sånt. Vedkommende er meget dyktig mekaniker så han tenkte han skulle overhale den før påfølgende sesong. Så han ringte Saab og forespurte hvilke slitedeler han burde bytte sånn for sikkerhets skyld... Men i den andre anden av røret; ?? virker inte motoren?? spurte svensken? joda, svarte nordmannen men jeg ville være på den sikre siden!,, igjen: Jeg fattar inte?? Den behøver inte å røres annet av olje osv! og det er vel omtrent slik de fleste kjenner en saab; Ikke rør den og den går helt til den fryser istykker etter manglende omtanke en vinternatt,,, Selv foretrekker jeg en overtrimmet, nervøs V8 :-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
index Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Det er forskjell på Saab og Sabb da! Og det jobber neppe svensker hos Sabb, bare bergensere.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Majali Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 (redigert) . Redigert 10.Februar.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Bartesam Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Har en Sabb 2GZ i snekka mi, og den bare går og går....bruker 3l diesel i timen på 6-7 knops fart Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
avmønstret5 Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 3 l, såpass? Er den ikke på rundt 20hk? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Mener 10hk brukte ca 2liter i timen(0,33l/nm) på fullt jeg, så det stemmer vel greit det der. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 sabb 10 er best slår alt Marna, FM, sleipner, Volvo, yanmar, den motoren tar ikke kvelden!!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Har en Sabb 2GZ i snekka mi, og den bare går og går....bruker 3l diesel i timen på 6-7 knops fart Da tar du ikke ut mye av effekten, det er i alle fall sikkert! Jeg hadde en 2H (18hk) i forrgie båt, og den lå på ca 5 liter i marsjfart (6,5 knop). Tipper du tar ut 10-12 hk ved et forbruk på 3 liter i timen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) den motoren tar ikke kvelden!!! De fleste er nok enig i at Sabb er en god motor, men en trenger ikke ta helt av på grunn av det. Har da sett Sabb motorer som har tatt kvelden, til og med en som er avgått med døden Redigert 11.Februar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.