Sebaldus Startet 1.August.2004 Del på Facebook Startet 1.August.2004 http://pub.tv2.no/TV2/nyhetene/article259866.ece Ordningen med at man må betale norsk moms på ting man bruktimporterer fra EU kan være i strid med EØS avtalen. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Hvis bruktbåten, bilen eller tingen da eksporteres og norske myndigheter ikke kan tjene penger på å kreve moms, er det da rettferdig at landet den eksporteres fra skal få alle momskronene? Er det ikke en bedre ordning at man trekker av moms på kjøpesummen, eksporterer båten og betaler ny norsk moms? Akkurat slik som det fungerer på en ny ting altså? Med en slik ordning får det eksporterende land litt moms tilsvarende verditapet på varen, mens det importerende land får moms tilsvarende restverdien. Litt vinn for alle? Hva hvis halvparten av alle varer vi importerte var litt brukte? F.eks. bl.a. 100.000 stk 3 måneder gamle biler? Bruktimport går bra for tiden og ville blomstret mer enn noensinne med 24% kontantrabatt. Med halvparten av alt veldig pent brukt inn til Norge ville AS Norge tape omlag 30 milliarder momskroner. (moms utgjør omlag 110 milliarder kroner i året) Det ville svi hardt på sykehusbudsjettene eller lærebøker i grunnskolen - for eksempel....... Vedtar ESA dette, taper as Norge store summer for at du og jeg skal spere noen kroner på bruktimport fra private. Det minste staten da kan gjøre er å øyeblikkelig fjerne avgiftsfri diesel..... Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Har nettopp lest litt her og der om import av bruktbil fra tyskland, og det skal vistnok finnes tyskere som gjør det på den måten. En ny bil er registrert en dag, og dermed er den plutselig blitt en bruktbil Se http://www.tyskland.org/tageszulassung.htm Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 På messa i Dusseldorf i vinter var det flere tyske lokale forhandlere som ville selge meg båt på den måten: I EU er det tydeligvis helt klare regler for hvor lenge en båt skal brukes før den kan kalles brukt. Dette administrerer disse forhandlerne og kan levere en båt med den nødvendige dokumentasjonen på at båten er "brukt". Siden båten er "momset" i et land kan den deretter selges som bruktbåt i alle EU-land uten krav om ny moms. Dette er tydeligvis blitt svært vanlig nedover i Europa og alle selgerne jeg snakket med var meget overrasket over at det ikke fungerte slik i Norge. En var så overbevist at jeg nesten fikk ham til å garantere at han skulle betale momsen for meg i Norge om jeg fikk problemer. (Tror han ville fått dårlig fortjeneste på det salget......) Athene Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 På messa i Dusseldorf i vinter var det flere tyske lokale forhandlere som ville selge meg båt på den måten: I EU er det tydeligvis helt klare regler for hvor lenge en båt skal brukes før den kan kalles brukt. Dette administrerer disse forhandlerne og kan levere en båt med den nødvendige dokumentasjonen på at båten er "brukt". Siden båten er "momset" i et land kan den deretter selges som bruktbåt i alle EU-land uten krav om ny moms. Dette er tydeligvis blitt svært vanlig nedover i Europa og alle selgerne jeg snakket med var meget overrasket over at det ikke fungerte slik i Norge. En var så overbevist at jeg nesten fikk ham til å garantere at han skulle betale momsen for meg i Norge om jeg fikk problemer. (Tror han ville fått dårlig fortjeneste på det salget......) Athene Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 Hvis bruktbåten, bilen eller tingen da eksporteres og norske myndigheter ikke kan tjene penger på å kreve moms, er det da rettferdig at landet den eksporteres fra skal få alle momskronene? Er det ikke en bedre ordning at man trekker av moms på kjøpesummen, eksporterer båten og betaler ny norsk moms? Akkurat slik som det fungerer på en ny ting altså?Er ikke helt sikker, men jeg tror det er ikke lenger slik mellom EU-statene: det er et felles market og du betaler moms i opprinnelseslandet - akkurat som om det ikke var noe eksport. Legger til: sørger vel på sikt for at moms-satsene harmoniseres mellom landene Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Hvis bruktbåten, bilen eller tingen da eksporteres og norske myndigheter ikke kan tjene penger på å kreve moms, er det da rettferdig at landet den eksporteres fra skal få alle momskronene? Er det ikke en bedre ordning at man trekker av moms på kjøpesummen, eksporterer båten og betaler ny norsk moms? Akkurat slik som det fungerer på en ny ting altså? Med en slik ordning får det eksporterende land litt moms tilsvarende verditapet på varen, mens det importerende land får moms tilsvarende restverdien. Litt vinn for alle? Helt enig Lotus Vedtar ESA dette, taper as Norge store summer for at du og jeg skal spere noen kroner på bruktimport fra private. Det minste staten da kan gjøre er å øyeblikkelig fjerne avgiftsfri diesel..... Lotus Jeg kan nok under ingen omstendighet akseptere at fordi en avgift forsvinner så skal man innføre en ny. Det vi skal være klar over er at av alle EU land så er det pr i dag kun England og Irland som har avgiftsfri Diesel for lystbåter. Dette er en overgangsordning fra EU regler som de har frem til 2006 og deretter er det slutt i disse landene også. Dette er nok en problemstilling vi båtfolk må ta stilling til før eller siden, og jeg håper virkelig at vi da kan stå sammen mot en avgiftsøkning. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Det vi skal være klar over er at av alle EU land så er det pr i dag kun England og Irland som har avgiftsfri Diesel for lystbåter. Dette er en overgangsordning fra EU regler som de har frem til 2006 og deretter er det slutt i disse landene også. Dette er nok en problemstilling vi båtfolk må ta stilling til før eller siden, og jeg håper virkelig at vi da kan stå sammen mot en avgiftsøkning. Ja, og ta da med i samme slengen å fjerne avgiften for båtbensin. Nei, på alvor, tror den avgiftsfrie dieselen er allerede nå en tapt sak. Hovedgrunnen at den opprettholdes er vel vanskeligheten å skille brukerne. Men når andre land klarer det så må Norge vel også være istand til det. P.S. Til de som ikke har oppdaget det før: jeg er overhodet ikke noe venn av denne floraen av særavgifter samt det byråkratiet som livnærer seg av å innkreve og forvalte disse, men drivstoffavgifter har jeg minst problemer med - bare at de er så ujevnt fordelt. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 .......Det vi skal være klar over er at av alle EU land så er det pr i dag kun England og Irland som har avgiftsfri Diesel for lystbåter. Dette er en overgangsordning fra EU regler som de har frem til 2006 og deretter er det slutt i disse landene også..... Bare en liten respons her, da jeg er litt opptatt for tiden... Helt avgiftsfri er den jo ikke ... reduserte avgifter og 5% MVA.... en av årsakene til overgangsordningen er at Storbritania har en uforholdsmessig høy veiavgift, som også må harmoniseres med resten av EU, noe som regjeringen har litt vanskeligheter med å få til .... noe med inntekter vistnok... Per dags dato er diesel for privatbåt, yrkesfiske og landbruk på noendlunde lik linje, og det er mye diskusjon rundt dette akkurat nå..... Hvis dagens veiavgift innføres vil all diesel ligge på rundt NOK 10,- per liter for alle. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Bare en liten respons her, da jeg er litt opptatt for tiden... Helt avgiftsfri er den jo ikke ... reduserte avgifter og 5% MVA.... en av årsakene til overgangsordningen er at Storbritania har en uforholdsmessig høy veiavgift, som også må harmoniseres med resten av EU, noe som regjeringen har litt vanskeligheter med å få til .... noe med inntekter vistnok... Per dags dato er diesel for privatbåt, yrkesfiske og landbruk på noendlunde lik linje, og det er mye diskusjon rundt dette akkurat nå..... Hvis dagens veiavgift innføres vil all diesel ligge på rundt NOK 10,- per liter for alle. Dette med den røde dieselen (dvs. avgiftsfri i England) er en stor sak for båtfolk i England. Jeg leser bl.a. Motorboats Monthly (http://www.ybw.com/mbm/home.htm), og de har startet en egen aksjon mot dette - kalt red alert (http://www.ybw.com/mbm/redalert/). For i England er politikerne like alle andre. Det er ikke det at England har høyere avgifter enn andre land som er problemet for EU, det er det at de har ulik avgift på samme produktet. Så poliktikerne har valgt den enkle løsningen. De tar bort avgiftsfritaket på den billige båtdieselen, og vips har de fått mer penger inn til statskassa og tilpasset seg EU's krav om hamoniske (?) avgifter. Dermed blir dieselen dyrerer for båteierne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.