Gerhard Startet 9.Februar.2010 Del på Facebook Startet 9.Februar.2010 I båtforeningen har det blitt forbud mot strøm (220v) ombord i båten på land. Dette er p.g.a. brannfaren. Det er t.o.m. ikke lov til å lade batteriene. Det er bare lov å koble seg til mens man er i båten. Jeg har problemer med å holde fuktigheten nede og ønsker å benytte strøm til dette. Vinteren starter med ferskvannskjøring og tømming av ferskvannstank, og begge deler er jo søling med vann. Med tørrball og lufting / lukking (har prøvd begge deler) kommer ikke fuktigheten under 80-90%. Hvor ofte brenner en båt på land? Finnes det statistikk på dette? Aller helst skulle jeg hatt statistikk på ”Hvor ofte brenner en båt på land p.g.a. 220v”, men det finnes kanskje ikke. I det minste, hvor mange båter brenner i løpet av et år (totalt, hele sesongen). Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Vanligvis brenne en båt bare ein gang.......eller? red: kjenner bare ein brann på land.6-8 år siden. Tull av foreningen. Bedre å kreve skikkelig kabel osv... Redigert 9.Februar.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Spissfindig hva ??? Det er vel neppe noe statistikk på det, men jeg kan ikke forestille meg at er oftere en i annet "løsøre" om biler, campingvogner, bobiler osv? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Jeg fant ingen statestikk på SSB i farta, men det er neppe mange branner i båter i opplag. Hvordan forsikringen slår inn ved en evt storbrann hvor mange båter går med, aner jeg ikke. Er det da hver enkelt som må være forsikret mot dette, den som har båten hvor brannen har startet eller er det båtforeningen som må forsikre seg mot slikt..... Hmmm. Selv ligger jeg i boblehavn nå, og der er det jo lov og alle har eget strømuttak med egen automatsikring og teller, men med snekka som lå på land hendte det stadig vekk at jeg satt på en Defa bilvarmer for å fordrive litt fuktighet når det var væromslag osv.... (jeg glemte å spørre noen om lov gitt...) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Jeg synes dette er tull og tøys! Har tatt noen jobber i en tilsvarende båthavn på sjølyst hvor jeg fikk kjeftet huden full fordi jeg forlot båten mens jeg hadde trukket en skjøteledning ombord for å lade batteriet til drillen. Hadde montert kliss ny varmer i båten (jeg driver bl.a. med montering av varme i båt) og lot denne stå og gå et kvarters tid mens jeg var borte for å kjøpe noen kabelsko. Makan til hysteri når jeg kom tilbake har jeg aldri sett. Det er utrolig hvor mye rare folk man møter rundt i båthavnene rundtomkring. Når det er sagt, så er ikke slike regler uvanlig, og absolutt noe man bør ta hensyn til ved valg av opplagsplass. Jeg kommer aldri til å legge båten min i en slik problemhavn. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Er det større risiko for at båten tek fyr om han står på land enn om han ligg på vatnet? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
fiskebat Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Ved frakt og opbevaring av båter og biler med egne elektriske anlegg skal batteriet hvere frakoblet. Dette har med forsikringen av byggningen å gjøre da oppbevaring av båter ,biler etc med egne strømmanlegg regnes for en potensiell brannfare for byningen og videre ,løse provesoriske kabler , vifter og andre løse flyttbare varmekilder også. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Kjedelig å ha båt som man ønsker skal ha både lav luftfuktighet og gjerne litt varme. Så får man ikke lov til å bevare sin dyrekjøpte båt pga. slike regler. Helt greit at det skal være krav til utstyr/ledninger osv. Skift opplagsplass visst du har mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Jeg kom i skade for å brenne opp en nyoppussa tresjekte en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Som Sæbø skriver så brenner en båt vanligvis bare en gang. Det var det første som slo meg. Når det er sagt, så er det nok så få båtbranner i opplag nettopp pga. forbud mot strøm i båt på land, i de fleste båtforeninger. Vår forening setter på strømmen for lading av batterier i på forhånd opplyste tidsintervaller. Når folk får strøm om vinteren i båt på land, så er det alltid noen som ikke kjenner sin eller annleggets begrensning. De drar på med forbrukere som selv i et vanlig hus ville vært en utfordring. Hva gjelder oppvarming i båt så benyttes ofte det dårligste av det dårlige av varmekilder som egentlig skulle vært kassert for lenge siden. (Men det er jo bare i båten). Disse varmekildene skal heller ikke brukes uten tilsyn står det vel også i brukansvisningene. Så kan vi jo tenke sjøl. Vi har et statelig tilsyn som også har en del bestemmelser/praksis som varierer noe fra kommune til kommune, samt at foreningene har forskjellige dekninger på forsikringene sine. Dette er åpenbart en sak for det kommende årsmøtet/generalforsamlingen i hver Båtforening. Meld inn forslag til behandling, og vips så er dere i flertall og så er alt i orden. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
benq Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Kan det være at de vil "luke" bort alle ulovlige skjøteledninger og hjemmelagde innstallasjoner , og derfor tar de alle med samme kammen . Egentlig så synes jeg ikke det er så galt . Har selv sett skjøteledninger som "gnistfokket" sto av når en kom bort i den, og det var på grunn av "gnag" på rekka. Skjøteledninger på båter på land kan jo bli liggende i sne/vann/olje/bensinsøl, vet ikke hvilken kabel som klarer slike påkjenninger, kanskje NMHVO, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Kan det være at de vil "luke" bort alle ulovlige skjøteledninger og hjemmelagde innstallasjoner , og derfor tar de alle med samme kammen . Egentlig så synes jeg ikke det er så galt . Hør, hør... Utrolig mye hjemmemekka skrot på strømfronten i båter. Og med de kreftene det er i et 220v anlegg, er det ikke rart det går galt i ny og ne. Jeg liker ikke at jeg ikke får ladet en gang eller, men har full forståelse for at det ikke er lov. mvh Bavaria32sport Redigert 10.Februar.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lazyjack Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 På mange opplagsplasser står båtene tett i tett presset sammen på et lite område. En brann i en båt vil dermed raskt kunne spre seg til fler eller mange. Jeg synes derfor et slikt forbud i mange tilfeller er fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Et argument i opplagsplassens favør kan være båtvelt. En båt som står på land med en løs varmekilde ombord (vifteovn) og som deretter velter pga vind eller dårlig oppstøtting har potensiale i seg til å starte en brann i hele båtrekka. Uten strøm ombord, kun mekaniske skader på nabobåtene. Båter på vannet velter sjeldent Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Absolutt fornuftig, om enn litt upraktisk. Men vi leser jo hver vinter om brann i båter i opplag, så dette er noe som faktisk skjer! Og når båtene står tett på land, uten sjø mellom, sprer flammene seg gjerne fort fra båt til båt og katastrofen er et faktum. Og båteiere tyr gjerne til kreative løsninger for oppvarming i opplag, som gjerne er totalt uegnet for bruk i båt. Kombinert med manglende tilsyn, er forutsetningene da lagt for en skikkelig brannbombe. Hvis du ikke får fuktigheten under 80-90% uten oppvarming, er jeg redd du har lekkasjer i båten. Med skikkelig ventilasjon ombord burde fuktigheten vært lavere enn dette. Jeg har båten på sjøen hele året, uten varme på. Og det er likevel tørt og greit ombord, om enn noe kjølig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hvis du ikke får fuktigheten under 80-90% uten oppvarming, er jeg redd du har lekkasjer i båten. Med skikkelig ventilasjon ombord burde fuktigheten vært lavere enn dette. Jeg har båten på sjøen hele året, uten varme på. Og det er likevel tørt og greit ombord, om enn noe kjølig... Det er stor forskjell på båt som overvintrer på land og på vann. I en båt på sjøen holder luftfuktigheten seg mye lavere enn i en på land. Trådstarters båt ligger på land. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Jovisst, det stemmer nok det. Men jeg hadde den på land en måneds tid også, og den holdt seg da fin og tørr da også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gerhard Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Vanligvis brenne en båt bare ein gang.......eller? Jo, hvis den ikke brenner helt opp hver gang Det ser heldigvis ut til at alle skjønte spørsmålet. Det er stor forskjell på båt som overvintrer på land og på vann. I en båt på sjøen holder luftfuktigheten seg mye lavere enn i en på land. Trådstarters båt ligger på land.Nettopp! Litt forskjellig holdning til strøm på land ser jeg, og foreløpig har ingen funnet statestikk. Hva med forsikringsselskapene? De har sikkert statestikk på dette. Jeg har sjekket noen av dem på nett, uten å finne det der. Det er kanskje noe de ikke vil ut med? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hei Gerhard vi har samme regler i vår havn, ikke ström inkopplet, da vi ikke er der. tror ikke dette med forsikkring og penger, som var avgjörande, för dette klubb-beslutet brinner en båt så blir det veldi lett fler. og for mange klubbmedlemmer har båten ett Affektionsvärde(vet ikke det norske ordet!) (dvs Ett värde som aldrig grundas på ekonomiska skäl, utan är av betydelse på grund av personliga samt känslomässiga skäl.) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frivakten Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Affektionsvärde(vet ikke det norske ordet!)(dvs Ett värde som aldrig grundas på ekonomiska skäl, utan är av betydelse på grund av personliga samt känslomässiga skäl.) Etter det Aftenposten.no kjenner til skal Kong Harald ha tre til fire båter liggende i opplag i samme båthavn. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 brinner en båt så blir det veldi lett fler. Jeg husker da lagerhallen til båtforeningen i Sauda brant for en del år siden, og 50-60 medlemmer mistet båtene sine. Det tok lang tid før foreningen var på fote igjen, og mange medlemmer kom seg aldri mer på sjøen etter dette. Slikt er bare trist, rett og slett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.