Jump to content

Hvor ofte brenner en båt på land?


Gerhard

Recommended Posts

I båtforeningen har det blitt forbud mot strøm (220v) ombord i båten på land. Dette er p.g.a. brannfaren. Det er t.o.m. ikke lov til å lade batteriene. Det er bare lov å koble seg til mens man er i båten.

 

Jeg har problemer med å holde fuktigheten nede og ønsker å benytte strøm til dette. Vinteren starter med ferskvannskjøring og tømming av ferskvannstank, og begge deler er jo søling med vann. Med tørrball og lufting / lukking (har prøvd begge deler) kommer ikke fuktigheten under 80-90%.

 

Hvor ofte brenner en båt på land? Finnes det statistikk på dette? Aller helst skulle jeg hatt statistikk på ”Hvor ofte brenner en båt på land p.g.a. 220v”, men det finnes kanskje ikke. I det minste, hvor mange båter brenner i løpet av et år (totalt, hele sesongen).

 

Gerhard

Link to post

Jeg fant ingen statestikk på SSB i farta, men det er neppe mange branner i båter i opplag.

Hvordan forsikringen slår inn ved en evt storbrann hvor mange båter går med, aner jeg ikke. Er det da hver enkelt som må være forsikret mot dette, den som har båten hvor brannen har startet eller er det båtforeningen som må forsikre seg mot slikt..... Hmmm.

 

Selv ligger jeg i boblehavn nå, og der er det jo lov og alle har eget strømuttak med egen automatsikring og teller, men med snekka som lå på land hendte det stadig vekk at jeg satt på en Defa bilvarmer for å fordrive litt fuktighet når det var væromslag osv.... (jeg glemte å spørre noen om lov gitt...)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Jeg synes dette er tull og tøys! Har tatt noen jobber i en tilsvarende båthavn på sjølyst hvor jeg fikk kjeftet huden full fordi jeg forlot båten mens jeg hadde trukket en skjøteledning ombord for å lade batteriet til drillen. Hadde montert kliss ny varmer i båten (jeg driver bl.a. med montering av varme i båt) og lot denne stå og gå et kvarters tid mens jeg var borte for å kjøpe noen kabelsko. Makan til hysteri når jeg kom tilbake har jeg aldri sett. Det er utrolig hvor mye rare folk man møter rundt i båthavnene rundtomkring.

 

Når det er sagt, så er ikke slike regler uvanlig, og absolutt noe man bør ta hensyn til ved valg av opplagsplass. Jeg kommer aldri til å legge båten min i en slik problemhavn.

Link to post

Ved frakt og opbevaring av båter og biler med egne elektriske anlegg skal batteriet hvere frakoblet.

Dette har med forsikringen av byggningen å gjøre da oppbevaring av båter ,biler etc med egne strømmanlegg regnes for en potensiell brannfare for byningen og videre ,løse provesoriske kabler , vifter og andre løse flyttbare varmekilder også.

Link to post

Som Sæbø skriver så brenner en båt vanligvis bare en gang. Det var det første som slo meg. :lol:

 

Når det er sagt, så er det nok så få båtbranner i opplag nettopp pga. forbud mot strøm i båt på land, i de fleste båtforeninger. Vår forening setter på strømmen for lading av batterier i på forhånd opplyste tidsintervaller.

 

Når folk får strøm om vinteren i båt på land, så er det alltid noen som ikke kjenner sin eller annleggets begrensning. De drar på med forbrukere som selv i et vanlig hus ville vært en utfordring.

 

Hva gjelder oppvarming i båt så benyttes ofte det dårligste av det dårlige av varmekilder som egentlig skulle vært kassert for lenge siden. (Men det er jo bare i båten). Disse varmekildene skal heller ikke brukes uten tilsyn står det vel også i brukansvisningene.

 

Så kan vi jo tenke sjøl. Vi har et statelig tilsyn som også har en del bestemmelser/praksis som varierer noe fra kommune til kommune, samt at foreningene har forskjellige dekninger på forsikringene sine.

 

Dette er åpenbart en sak for det kommende årsmøtet/generalforsamlingen i hver Båtforening. Meld inn forslag til behandling, og vips så er dere i flertall og så er alt i orden. :yesnod:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Kan det være at de vil "luke" bort alle ulovlige skjøteledninger og hjemmelagde innstallasjoner :eek: , og derfor tar de alle med samme kammen :cryin: . Egentlig så synes jeg ikke det er så galt :nonod: . Har selv sett skjøteledninger som "gnistfokket" sto av når en kom bort i den, og det var på grunn av "gnag" på rekka. Skjøteledninger på båter på land kan jo bli liggende i sne/vann/olje/bensinsøl, vet ikke hvilken kabel som klarer slike påkjenninger, kanskje NMHVO, noen som vet?

Link to post
Kan det være at de vil "luke" bort alle ulovlige skjøteledninger og hjemmelagde innstallasjoner :eek: , og derfor tar de alle med samme kammen :cryin: . Egentlig så synes jeg ikke det er så galt :nonod: .

Hør, hør...

Utrolig mye hjemmemekka skrot på strømfronten i båter. Og med de kreftene det er i et 220v anlegg, er det ikke rart det går galt i ny og ne. Jeg liker ikke at jeg ikke får ladet en gang eller, men har full forståelse for at det ikke er lov.

 

mvh Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Et argument i opplagsplassens favør kan være båtvelt. En båt som står på land med en løs varmekilde ombord (vifteovn) og som deretter velter pga vind eller dårlig oppstøtting har potensiale i seg til å starte en brann i hele båtrekka. Uten strøm ombord, kun mekaniske skader på nabobåtene. Båter på vannet velter sjeldent :smiley:

Link to post

Absolutt fornuftig, om enn litt upraktisk. Men vi leser jo hver vinter om brann i båter i opplag, så dette er noe som faktisk skjer! Og når båtene står tett på land, uten sjø mellom, sprer flammene seg gjerne fort fra båt til båt og katastrofen er et faktum. Og båteiere tyr gjerne til kreative løsninger for oppvarming i opplag, som gjerne er totalt uegnet for bruk i båt. Kombinert med manglende tilsyn, er forutsetningene da lagt for en skikkelig brannbombe.

 

Hvis du ikke får fuktigheten under 80-90% uten oppvarming, er jeg redd du har lekkasjer i båten. Med skikkelig ventilasjon ombord burde fuktigheten vært lavere enn dette. Jeg har båten på sjøen hele året, uten varme på. Og det er likevel tørt og greit ombord, om enn noe kjølig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hvis du ikke får fuktigheten under 80-90% uten oppvarming, er jeg redd du har lekkasjer i båten. Med skikkelig ventilasjon ombord burde fuktigheten vært lavere enn dette. Jeg har båten på sjøen hele året, uten varme på. Og det er likevel tørt og greit ombord, om enn noe kjølig...

 

Det er stor forskjell på båt som overvintrer på land og på vann. I en båt på sjøen holder luftfuktigheten seg mye lavere enn i en på land. Trådstarters båt ligger på land.

Link to post
Vanligvis brenne en båt bare ein gang.......eller?

Jo, hvis den ikke brenner helt opp hver gang :wink: Det ser heldigvis ut til at alle skjønte spørsmålet.

 

 

Det er stor forskjell på båt som overvintrer på land og på vann. I en båt på sjøen holder luftfuktigheten seg mye lavere enn i en på land. Trådstarters båt ligger på land.
Nettopp!

 

Litt forskjellig holdning til strøm på land ser jeg, og foreløpig har ingen funnet statestikk. Hva med forsikringsselskapene? De har sikkert statestikk på dette. Jeg har sjekket noen av dem på nett, uten å finne det der. Det er kanskje noe de ikke vil ut med?

 

Gerhard

Link to post

Hei Gerhard

 

vi har samme regler i vår havn, ikke ström inkopplet, da vi ikke er der.

 

tror ikke dette med forsikkring og penger, som var avgjörande, för dette klubb-beslutet

brinner en båt så blir det veldi lett fler.

 

og for mange klubbmedlemmer har båten ett Affektionsvärde(vet ikke det norske ordet!)

(dvs Ett värde som aldrig grundas på ekonomiska skäl, utan är av betydelse på grund av personliga samt känslomässiga skäl.)

S/Y Gunga Din

Link to post
Affektionsvärde(vet ikke det norske ordet!)

(dvs Ett värde som aldrig grundas på ekonomiska skäl, utan är av betydelse på grund av personliga samt känslomässiga skäl.)

 

 

Etter det Aftenposten.no kjenner til skal Kong Harald ha tre til fire båter liggende i opplag i samme båthavn.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
brinner en båt så blir det veldi lett fler.

 

Jeg husker da lagerhallen til båtforeningen i Sauda brant for en del år siden, og 50-60 medlemmer mistet båtene sine. Det tok lang tid før foreningen var på fote igjen, og mange medlemmer kom seg aldri mer på sjøen etter dette. Slikt er bare trist, rett og slett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...