Jump to content

Edit History

mons

mons

Uenig med Bighorn denne gangen.

Å flytte en skrekkslagen familie mellom to båter i etpar meter sjø der minst en av båtene ikke har framdrift/styring er en svært komplisert situasjon som forverres ytterligere når den ene ungen faller mellom båtene eller bestemor som er sist ikke tør hoppe over slik at du til slutt må berge den andre båten med båten din overfylt av folk.

 

Tror det generelt er enklere å gjøre klar et tau i egen båt - liggende i en åpen kveil på dekk med enden festet på pullert el - og kaste enden over til havaristen.

Da trenger du bare å kjøre sakte forbi en gang for deretter å kjøre sakte ut av situasjonen. Hvis du ikke stopper er muligheten for tau i propellen minimal da det hele tiden strekkes ut bakover.

Hanefot og alle andre "greier" kan du ordne når situasjonen er under kontroll bak nærmeste holme.

Har også berget båt bare ved å kaste dreggen ombord og taue ut av brenningene, men da bør man være to ombord.

mons

mons

Uenig med Bighorn denne gangen.

Å flytte en skrekkslagen familie mellom to båter i etpar meter sjø der minst en av båtene ikke har framdrift/styring er en svært komplisert situasjon som forverres ytterligere når den ene ungen faller mellom båtene eller bestemor som er sist ikke tør hoppe over slik at du til slutt må berge den andre båten med båten din overfylt av folk.

 

Tror det generelt er enklere å gjøre klar et tau i egen båt - liggende i en åpen kveil på dekk med enden festet på pullert el - og kaste enden over til havaristen.

Da trenger du bare å kjøre sakte forbi en gang for deretter å kjøre sakte ut av situasjonen. Hvis du ikke stopper er muligheten for tau i propellen minimal da det hele tiden strekkes ut bakover.

Hanefot og alle andre "greier" kan du ordne når situasjonen er under kontroll bak nærmeste holme.



×
×
  • Create New...