Jump to content

Bergingslønn?


Ronny O

Recommended Posts

Dete er imidlertid en ting jeg ikke helt forstår her:

 

Jeg er medlem, og har fått dykkerassistanse et par ganger for å fjerne ting fra propellen. Det som da har skjedd er at NSSR sender regninga til mitt forsikringsselskap, som igjen betaler NSSR uten å blunke. Får ikke engang beskjed fra forsikringsselskapet om slike utbetalinger, men fikk rede på det ved en tilfeldighet.

 

Hos forsikringsselskapet sa de at "slik er det bare" uten at de kunne gi noen nærmere begrunnelse for det.

 

Slik jeg oppfatter det, ser det alså ut som det er gratis for medlemmet, men i virkeligheten betaler forsikringsselskapet.

Rene assistansedykk er utgangspunktet inkludert i Kystpatruljemedlemskapet (gratis for medlemmet), men det står også i vilkårene:  

 

Båteier blir å fakturere i følgende sammenhenger:

  • Når fritidsbåten ligger i trygg havn
  • Ved assistanser som skyldes vesentlig mangelfullt ettersyn og vedlikehold av båt og utstyr
  • Tom drivstofftank
  • Sunket ved fortøyning
  • Ved uhell som skyldes at båtføreren har vært påvirket av alkohol eller andre berusende/vedøvende midler
Link to post
  • 2 uker senere...

Konklusjonen må da bli:

 

Har man noe i propellen, så ikke forsøk å ta deg til havn på egenhånd slik som, jeg har gjort.

Hvem trenger noen kroner mest, forsikringsselskapet eller redningsselskapet ? Du betaler jo det samme, om da redningsselskapet fakturerer noen kroner spiller vel liten rolle ? ( jada, jeg forstår at dette kan drive forsikringsprisene opp, men jeg tror dette utgjør svært liten del av utbetalingene... )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Det er jo slik at dersom det er en uenighet, så sitter beregeren med alle kortene og ansvar for slepet. Han kan derfor sette en del grenser.

Jeg jobber for et statlig "firma", og staten er selvassurandør på sine kjøretøyer. På mitt forrige arbeidssted var kjøreforholdene slik at man i løpet av vinteren  måtte hjelpe "folk i bil" ut av grøfta med jevne mellomrom. Normal prosedyre var da å be den hjulpne signere et skjema der det fremgår at han/hun tar det fulle ansvar for skader som måtte oppstå under "hjelpeaksjonen".

Ingen signatur - ring Falken/NAF/Viking etc.

 

Det samme ville jeg faktisk gjøre ved slep av båt.

Link to post

Jeg sleper uten å be om 5 øre.Likeledes,hvis min lille båt kan være til hjelp så drar jeg deg av grunn o.l såfremt det er mulig uten å risikere skader på egen båt. Ikke vil jeg be om å få noe signert  og det er ikke nødvendig å dekke diesel brukt heller. I stedet for vin eller lignende i gave kan du heller taue meg når jeg har trøbbel, eller en annen som du måtte møte som  trenger slep.

Jeg tauer ikke til jordas ende,men en rimelig distanse å gå er greit nok. Vanligvis til et sted du kan få hjelp med problemet som har oppstått.

Link to post

Likeledes,hvis min lille båt kan være til hjelp så drar jeg deg av grunn o.l såfremt det er mulig uten å risikere skader på egen båt.

Rent hypotetisk - Du forsøker å trekke en båt av grunn, etter at du har vurdert det dithen at du ikke risikerer skader på egen båt. Under forsøket drar du hekken av båten som trenger hjelp.

Hvem er da ansvarlig for skaden?

Link to post

God kveld

Har tauet flere ganger både i forbindelse med trivelig motorstopp en sommerkveld og nødsituasjoner i endel sjø uten at det har falt meg inn å kreve betaling. En varm takk er god å ta med hjem..

For noen år siden kom jeg imidlertid over en båt som vasket i brenningene i 1,5 -2 m sjø.

Var usikker på om det kunne være folk under dekk da jeg ikke så noen på land eller i sjøen, og dette var på en av de ytterste holmene i Søgne med pålandsvind.

Var lokalkjent og gikk helt opp i brenningene med viksunden til dykkerklubben. Vi fikk kastet en dregg ombord og slepte båten ut av brenningene og berget båten. Mannskapet var trygge på baksiden av holmen. Båten hadde et svært hull i baugen, men hadde støpt vanntank innenfor og fløt (fikk tilogmed liv i motoren etter å ha rensket dieselsystemet og fylt ny diesel).

 

Vi krevde ingenting, men har i ettertid diskutert om ikke klubben burde gjort krav ovenfor forsikringsselskapet?

Vi berget en båt med anseelig verdi og med fare for eget utstyr uten å få så mye som takk fra selskapet.

Mannskapet var imidlertid svært takknemlig.

 

Noen synspunkter?

 

Mons

Mons

Link to post

Noen synspunkter?

 

Mons

I dette tilfelde ville jeg sikkert ha' prøvet å få noen kroner ut av selskapet, men jeg kunne alldrig drømme om å forlange noe for å hjelpe noen som har fått motorstopp eller noe sånt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Vi krevde ingenting, men har i ettertid diskutert om ikke klubben burde gjort krav ovenfor forsikringsselskapet?

Vi berget en båt med anseelig verdi og med fare for eget utstyr uten å få så mye som takk fra selskapet.

Mannskapet var imidlertid svært takknemlig.

 

Noen synspunkter?

 

Mons

I dette tilfellet synes jeg absolutt dere burde fremsatt et krav overfor selskapet, dette dreide seg tross alt om en båt som var gitt opp og forlatt av mannskapet.

Link to post

Jeg sleper uten å be om 5 øre.Likeledes,hvis min lille båt kan være til hjelp så drar jeg deg av grunn o.l såfremt det er mulig uten å risikere skader på egen båt. Ikke vil jeg be om å få noe signert  og det er ikke nødvendig å dekke diesel brukt heller. I stedet for vin eller lignende i gave kan du heller taue meg når jeg har trøbbel, eller en annen som du måtte møte som  trenger slep.

Jeg tauer ikke til jordas ende,men en rimelig distanse å gå er greit nok. Vanligvis til et sted du kan få hjelp med problemet som har oppstått.

Det er litt synd at vi har kommet så langt, men det er desverre slik at du vil kunne bli avkrevd erstatning dersom du skulle ødelegge noe på et annet fartøy - og det finnes faktisk personer som ikke ville nølt med å sende ut slike krav til tross for at de kanskje nettopp har blitt reddet fra fare.

 

Når Redningsselskapets fartøyer går til assistanse er det med forbehold om at en ikke har noe ansvar for skade påført assistert fartøy eller utstyr, selv om skade oppstår som følge av feilaktig opptreden av redingsskøytas mannskap. Dette tror jeg også står i vilkårene for Kystpatruljen.

Link to post

Det regner i sør!

Ang erstatningsansvar - Hvis en skader en annen båt under bergningsforsøk så dekkes vel dette av ansvarsforsikringen hvis en har gjort noe klanderverdig som ikke er grovt uaktsomt?

Regner med at kasko ville dekke skade på egen båt?

 

Mons

Mons

Link to post
  • 15 år senere...

Ble for litt siden vinket inn av mannskap på en 35 fots fritidsbåt som hadde fått motorstopp. Det blåste ca 8 sekundmeter mot land, og vi befant oss ca 170 meter fra holmer og skjær når  bogseringen kunne starte. Har 2 barn ombord og er relativt fersk på sjøen, så dette opplevdes som litt hektisk for både meg og barna. Hva hadde skjedd dersom jeg f.eks hadde endt opp med bogseringstau i propellen og selv hadde endt opp som havarist? Hva hadde skjedd dersom jeg hadde endt opp med skader på båten, både min egen og den vi bogserte ? For meg er det en selvfølge å hjelpe når noen står å vinker, men jeg sitter igjen med noen tanker. Dersom man på egen risiko skal spare forsikringsselskap for hundretusenvis( og i mange tilfeller millionbeløp)av kroner helt gratis og på egen risiko vil ikke dette være med på å gjøre folk skeptiske ?? Jeg snakker selvfølgelig ikke om situasjoner hvor det er fare for liv og helse, men situasjoner som resulterer i totalskadde båter.. 

Link to post

Så lenge forsikringsselskapene tar betalt i forsikringspremien for å dekke bergelønn synes jeg det er helt rimelig med en skikkelig påskjønnelse når du berger store verdier for selskapet.

Hvis det ikke er forsikringsselskap som skal betale synes jeg situasjonen er en annen.

Mons

Link to post

Selv endt opp som havarist? Vil bli dekket av kaskoforsikring.

Den bugserte båten dekker sine egne skader. Dine skader går på din kasko.

Så har vi dette med bergelønn, som muligens må kunne betraktes som advokatmat. Vår utmerkede @Skipper Worse kan alt om slike spørsmål. Uansett tenker alle og enhver at slike slep/berging burde gi en påskjønnelse. Kompistauing og hjelp til land er noe annet. 

Link to post

Antagelig lettere, raskere og mindre risikofylt (for bergeningsbåt) å få besetningen i havaristen over i bergningsbåt enn å styre med hanefot, sleper, etc, og risikoen for tau i propellen til bergningsbåten (i hverfall så lenge man ikke har kyndig manskap). Og det er vel også det som kreves av hjelp? Dersom havarist vil ha slep for å ungå at båten blir knust / skadet, samt at bergningsbåt er villig burde det forutsette bergningslønn synes nå jeg!

Link to post

Uenig med Bighorn denne gangen.

Å flytte en skrekkslagen familie mellom to båter i etpar meter sjø der minst en av båtene ikke har framdrift/styring er en svært komplisert situasjon som forverres ytterligere når den ene ungen faller mellom båtene eller bestemor som er sist ikke tør hoppe over slik at du til slutt må berge den andre båten med båten din overfylt av folk.

 

Tror det generelt er enklere å gjøre klar et tau i egen båt - liggende i en åpen kveil på dekk med enden festet på pullert el - og kaste enden over til havaristen.

Da trenger du bare å kjøre sakte forbi en gang for deretter å kjøre sakte ut av situasjonen. Hvis du ikke stopper er muligheten for tau i propellen minimal da det hele tiden strekkes ut bakover.

Hanefot og alle andre "greier" kan du ordne når situasjonen er under kontroll bak nærmeste holme.

Har også berget båt bare ved å kaste dreggen ombord og taue ut av brenningene, men da bør man være to ombord.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Vi berga en 32 Saga fra å gå i fjellet utenfor Ny-Hellesund for noen år siden i relativt sterk vind. De hadde fått sitt eget dreggtau i propellen og redningsskøyta var opptatt.

 

Vi var 2 familier på tur i vår 6,5 meters RIB, de var også mange ombord og stemningen var lettere panisk. Fikk på en tamp i siste liten og dro de opp mot vinden til nærmeste øy hvor vi kunne fortøye de mot fjellet i le. 
 

Motoren min døde av anstrengelsen, 2 knop med mange tonn på slep mot vinden ble for mye for Evinruden. 
 

Eier av Sagen sa at han skulle dekke alt om forsikringa hans ikke gjorde det. Jeg meldte inn rep av motor samt en moderat bergningslønn på 10-15tusen til selskapet hans. De betalte ut umiddelbart og alle var happy

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...