Jump to content

Hvorfor er kartplotter til båt så dyrt?

toholthe

Recommended Posts

Det er nok at markedet er så liten. En vanlig kartplotter er nok teknisk ikke mer komplisert enn en vanlig netbook til 3000 kroner og en GPS til 500 kroner.

Faktisk har jeg installert Tiki navigator på mini-PCen min og den fungerer i seg selv like god som hvilken som helst kartplotter med 10" skjerm. Men et svært begrenset markedet for kartplottere sammenliknet med varer som PC, digitale kamera eller mobiltelefon gjør nok at kartplottere er mye dyrere.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei,

Er vel ikke helt enig med din tekniske vurdering Fanafjord, selv om vi er enige om prisen ikke burde vært så forskjellig.

En kartplotter er laget for et maritimt miljø og tåler gjerne sjøprøyt vibrasjoner mye bedre en en PC. I tillegg har de fleste kartplottere mye bedre skjerm en PC'er. Om du søker nette for typegodkjente PC'er i IP 68 og med dagslysskjerm kan du nok mangedoble den prisen du nevner.

Nå har jeg selv begge deler ombord og har man tett båt med tak er jeg enig i at PC er et godt alternativ :smiley:

Kan noen forklare meg hvorfor en plotter til båt er så dyrt.

Kan ikke gi noen god forklaring, men har du ikke registrert at alt båtutsyr er dyrt. Alt fra elektronikk til klær. Bare dupeditten er tenkt brukt i nærheten av sjøen, så stiger prisen. Bildeler koster en brøkdel av prsien på båtutsyr. En marine-motor kan i mange tilfelle koste like mye som hele bilen - inkludert motor.

Det er markedet som bestemmer prisen. Tydeligvis må det være mye penger blandt et lite prisbevisst båtfolk.. :nonod:

men likevel. 20 - 40.000 for en god plotter er jo helt hinsides. Når skal prisene synke?

En Plotter med skjermstørrelse ala bil Gps får du vel ned i 4-5000,- Ok, fortsatt dyrere enn til bil. Vet ikke, men innbiller meg at en Marine Gps tåler mer fukt/salt enn en Bil Gps. Samt at det står "marine" på den, båtutstyr er dyrere enn dyrt.

Når skal prisen synke!

Synker hele tiden, min første plotter Garmin 182c kostet når den kom 12000,-. Tror jeg kjøpte min i 2003-2004.

Du får en betraktlig bedre plotter for 12000,- (2004kroner) idag.

På grunn av sær Norske garanti bestemmelser og Norskt kostnadsnivå. Vil prisen aldri komme ned på USA/UK nivå her hjemme. Hvilket er helt naturlig. Men er jo lov å håpe på en reduksjon av differansen, når importør og forhandlere merker at flere og flere handler direkte fra utlandet.

Personlig så foretrekker jeg å handle i Norge, men ikke for enhver pris.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er vel ikke helt enig med din tekniske vurdering Fanafjord, selv om vi er enige om prisen ikke burde vært så forskjellig.

En kartplotter er laget for et maritimt miljø og tåler gjerne sjøprøyt vibrasjoner mye bedre en en PC. I tillegg har de fleste kartplottere mye bedre skjerm en PC'er. ...

Jo da ser den, men ta kr 3000 som utgangspunkt for selve elektronikken, så er kr 10-20000 for en bedre skjerm og sprutsikker boks fortsatt alt for mye. Ta for eksempel digitalkameraer. Etterhvert ble det veldig populær med vanntette kamera som kan brukes noen meter under vann. Prisforskjellen idag ligger på under 1000 kroner i forhold til standardkamera.

Det må være noen helt råe marginer en plass.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Trenger ikke å bli så dyrt..

Min Lowrance HDS-10 m/ekkolodd og ekstern ekstra gps antenne havnet på ca 15.000,- fra USA.

Må bare lete litt og når du finner en til en grei pris på nettet, så tar du en telefon til dem og småpratet litt med dem og høre om de kan lage en god pris til deg.

Så registrerer du deg hos jetcarrier eller om du kjenner noen som enten bor i usa, eller skal på ferie til usa, så bruk dem.

Trenger altså ikke å bli så dyrt.

Bare en ting da, når du bestiller på denne måten, så må du også være forberedt på å sende den til usa for service osv om det trengs, men normalt er det nesten bedre service der fordet.

Billigste jeg har funnet den enheten til her hjemme er 29.990,-

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Elektronikk tåler da en hel del, tenk bare på hvor lenge en bilstereo fungerer i en båt.

Sjøl driver jeg og bygger en stasjonær pc som skal i båten etterhvert, billigere blir det neppe.

Billig og oppgradere også

En ting jeg lurer på; når jeg har montert det som skal på hovedkort, kan jeg bare spraye alt sammen med klarlakk f.eks?

Det vil vel holde mot eventul irr/korrosjon?

En ting jeg lurer på....

Joda du kan spraye den med en type "lakk" - tror 3M har denne typen. Finnes sikker en del andre merker også. Brukte selv dette på elektronikk som skulle brukes under fuktige miljøer, men det er noen år siden nå.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Vanlige PCer klarer seg fint i båt. Jeg sitter nå ombord og skriver på min trofaste laptopp som nå er i sit 5 år i båten. Det er en gamel hp Compaq nw8240. Går som en klokke den. Har instalert SeaPro 3000 kartprogramm og koblet till: GPS, AIS, Autopilot, Navtex, Radar, internet. Kjører med radar overlay på kartet og det er kjempebra. Alt dette til brøkdelen av prisen på tilsvarende plotter.

Redigert av BMP (see edit history)

Jeg bruker og pc i båt fra tid til annen, med Tiki kartprogram, mest hvis jeg er ute med andres båter som en slags nødløsning da. En pc bruker ofte mange mange ganger så mye strøm som en plotter, vanskelig å se skjermen i dagslys, tåler ikke vann.

En plotter får du fra 5000 kr + kart, en av de bedre investeringer ombord vil jeg si

Redigert av free (see edit history)
Jeg bruker og pc i båt fra tid til annen, med Tiki kartprogram, mest hvis jeg er ute med andres båter som en slags nødløsning da. En pc bruker ofte mange mange ganger så mye strøm som en plotter, vanskelig å se skjermen i dagslys, tåler ikke vann.

En netbook a la ASUS eee eller noe liknende bruker forholdsvis lite strøm (max 36 W - 12V 3 amp) i forsiktig drift uten hardiskbruk mindre enn dette også.

Ellers er jeg enige at de er bare brukbart nede ved kartbordet godt festet. I cockpiten må det nok noe vanntett til.

Har lurt på det samme selv og er nok mest enig i de som snakker marked og målgrupper. En "marinisering" av en bilplotter vil ikke gjøre den dobbelt så dyr. Til sammenlikning kan en se på fabrikkmonterte navigasjonssystemer i biler. Her varierer prisen på nøyaktig samme system utifra hvilken bil den blir montert i, f.eks. Skoda - VW - Audi. Betalingsvilje er stikkord.

Nå er ikke en bilnavigator noen god målestokk. GPSen har for lav nøyaktighet, skal jo bare prøve å plassere bilen på nærmeste veg, prosessoren vil sannsynligvis ikke ha kapasitet til å kværne et sjøkart som har mye større detaljrikdom og så trengs det selvsagt en helt annen lysstyrke på skjermen i en plotter for båtbruk. Så er det NMEA, NMEA 2000 og Ethernet interfacene med tilhørende konnektorer. En plotter for bruk i åpen båt bør ha vannbeskyttelse på IPx7 nivå, under tak bør det være IPx6 for å unngå dugging og også pålitlighetsproblemer på grunn av kondensering på kretskort. Boksen og oppheng av elektronikk må også være mer solid i båt enn i bil.

Båtelektronikk bygges på mange forskjellige måter. Noen produsenter lager produkter som minner mest om vannbeskyttede og forsterkede forbrukerprodukter, eksempler på dette er Lowrance og Garmin. Andre produsenter bygger enheter som ligner mest på forsvarsprodukter, eksempelvis Furuno, Raymarine og Simrad (untatt NX Serien). Jeg er virkelig imponert over hvordan Raymarine E-serien er bygd med et ekstremt solid aluminiumschassis med ei tykk aluminiums frontplate med høykvalitets betjeningsknapper- Etter det jeg har forstått inneholder boksen et større antall kretskort. Forstår veldig godt hvorfor slikt koster penger.

Med snart 20 års bakgrunn fra elektronikkutvikling vil jeg si at prisene på båtelektronikk i Norge ligger på et rimelig greit nivå selv om forhandlerleddet nok har for høye marginer sett i forhold til den begrensede verdien de tilfører (generellt lav kompetanse). Jeg er i hvertfall veldig glad jeg ikke er ansvarlig for å utvikle plottere og ekkolodd som skal selges til prisene i USA. Produksjonsseriene er forholdsvis små og relativt store utviklingskostnader både for hardware og software skal dekkes inn. En plotter levers komplett med både operativsystem og software, kartene kan ikke betraktes som software i denne sammenhengen. Markedsføringskostandene er nok også betydlige i forhold til den forholdsvis lave omsetningen.

Sammenligningen med PC blir også feil, da dette er utsyr som produseres i enorme volum i et marked med stor konkuranse. Teknologien er rimelig standard med begrensede utviklingskostnader untatt for de integrerte kretsene. Jeg vil vel heller hevde at forbrukerelektronikk og PCer har blitt for billig, er jo umulig å konkurere uten å produsere i store volum på Taiwan eller i Kina.

Raymarine og Navico (Simrad/Lowrance) har tapt enorme summer de siste årene så det ser ikke ut som prisene ligger for høyt i forhold til kostnadsnivåene deres. For de av dere som mener det ligger enorme marginer i båtelektronikk burde jo dette være en utmerket forretningside å starte sitt eget firma for å utfordre de etablerte.

Jeg er selvsagt også interessert i billigst mulig båtelektronikk så jeg handler i Norge når jeg oppnår en god pris, men handler sikkert minst halvparten av utstyretf fra UK eller USA.

Redigert av abbor (see edit history)
Forstår veldig godt hvorfor slikt koster penger.

Veldig godt innlegg abbor. Godt å se at noen kikker inni.

Men;

En kartplotter er for alle praktiske formål en PanelPC.

En PanelPC er som oftest tiltenkt å stå i en industriapplikasjon og må tåle harde tak.

En sprutsikker 12" PanelPC med alle tenkelige I/O får du for sånn ca. US$ 900.- og oppover.

Sprutsikker 19" touchscreen PanelPC starter på ca US$ 1500.-. Disse lages heller ikke i noen enorme serier.

Så Nintendoprodusentene beregner seg nok gode markups vil jeg tro.

Synes det største abret med disse plotterne er at det er uforholdsmesig dyre kart til disse. Til Seaproen jeg hat i båten betaler jeg kr 1.500,- for samtlige kart i Norge inklusiv svaldbard og det er meget bra kart fra Sjøkartverket. Til plotteren jeg har på dekk Seiva barrakuda som bruker C-map koster tilsvarende kartbrikker mange ganger mer og det er langt dåligere kart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...