Jump to content

Er det nødvendig med eget kartbord for båter under 40 fot?

dobsen62

Recommended Posts

Kartbord? Trodde det var stellebord, jeg. :lol: Bare pass på at stellebordet er i nærheten av pantry eller toalett, slik at du har tilgang til ferskvann og rene kluter når du skal skifte bleier.

Litt mer seriøst: Har aldri brukt kartbordet til annet enn avlastningsbord ved matlaging/oppvask eller stellebord. Under vanlig kyst- og ferieseilas har vi kartet ute, og regner det, har vi sprayhooden oppe, og kartet på skyveluken. Mulig kartbordet kommer mer til nytte under havkryssinger, men det har jeg aldri prøvd. Ellers er det greit å ha som skrivepult for å skrive i loggboken, men du kan like gjerne bruke salongbordet til dette.

Så både med dagens og gårsdagens navigasjonsløsninger har vi hittil klart oss godt uten, men dette gjelder som sagt bare vanlig kystseiling.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Kartbord er kjekt.

Det skal være kapteinens eget lille sted ombord hvor mor ikke har noe å si og ikke får lov å anrette med pynt og annet stæsj.

Under luken i kartbordet kan far ha verktøy, kart, lyspærer, sikringer, tape, fyrstikker, lommelykt, batterier, titralak, loggbok, solbriller, skruer, saks, kniv, nøkler og lommebok. Med andre ord. Ting far ønsker å vite hvor er, legger han der. Alt annet kommer mor til å finne et nytt sted til et par ganger i uken om hun kjeder seg og det kan være farlig (irriterende) på ferieseilaser.

Men om far kan få et slikt sted et annet sted i båten, kan kartbordet gjerne ofres mot en ekstra lugar om man skulle ha bruk for det.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Føler at jeg bør legge til at , skal jeg ha seilbåt så skal jeg på jordomseiling.

Godt det ikke er et krav..... Jeg har hverken råd, tid eller lyst til å seile rundt hele kloden bare fordi jeg liker å seile.

Jeg synes det er like gøy å seile frem og tilbake på en strekning som det er å seile i ukesvis på en kurs.

RSL

Greit med kartbord, men trenger nødvendigvis brukes til å legge opp rute. Men fint til å ha Pc på for å følge med på baatplassen.

Enkelte nye båter har smarte løsninger hvor kartbordet er intregert i salongen. Ved f eks å vri en stol el lignende.

Men enig 3 lugarer er viktig. Om ikke lugaren brukes er den fin for seil eller generell oppbevaringsplass.

Vi sees!

De kartborene en har i de fleste båtene er likevel for små til at de fungerer uten irritasjoner. Ok som kontorpult, men det er også alt. På lengre turer hvor en bruker original kart kan en ha en plate som er 120 cm bred (helst i admiralbredde) og for eksempel 60 cm lang (alt etter hva en har bruk for). Monter en rull bak platen i øvre og nedre del av platen. Rull opp alle kartene etter den ruten en skal følge - eller pleier å seile i - og la disse komme fram på "framsiden" av platen. Kartene kan teipes etter hver andre. Heng platen over salongborde eller ett egnet sted på skottet. Nå ruller en bare fram det kartet en har behov for å dekke.

En kan gjøre dette avansert med elmotor og datastyrt eller manuell framføring av kartene. En kan hengsle på en pleksiplate på oversiden. Ja en kan gjøre dette virkelig avansert om en har tid og lyst. Fint vinterprosjekt :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I den testen så var det jo mange veldig fine båter , Swedestar 370 kan leveres med kartbord i 2 versjoner med 3lugarer for eksempel , 37fot er ikke noen liten båt så det går fint å få plass til karbord med 3lugarer på den størrelsen.

Jeg bruker skjelden/aldri karbordet til kart men jeg jobber på internett og da er det kjekt å ha et arbeidssted ombord , smak og behag , jeg vil gjerne ha kartbord men om man ikke bruker datamaskin i båten så er det ofte bortkastet plass etter min mening.

Papirkartene bruker ihvertfall jeg ute i cocpit

Konklusjonen av svarene her bør vel være at: NEI du trenger ikke kartbord om du finner en båt du liker veldig godt og som ikke har kartbord, men tre lugarer (som du sier du trenger), så er det bare å slå til.

Trenger du å brette ut kartene mens du planlegger neste dags seilas og det regner ute, får du sikkert tillatelse av madammen til å bruke ene halvdelen av salongbordet om du bare setter fruktfatet på plass etterpå.

RSL

Hva navigerer du etter dersom du mister strømmen eller det blir feil på plotter/Pc ?

Jeg har to bærbare PCer ombord en står der permanent og så tar jeg med jobbPC om jeg skal på lengre turer i tilegg har jeg en Seiva baracuda ute på dekk. Det og bli fri for kart bekymrer meg ikke være er det om Radar eller Autopilot skulle svikte de har jeg jo bare et sett av.

Båten jeg lurer på er Salona 37.Denne har 3 lugarer men jeg ser på tegningene og leser at det blir trangt.Hadde man fjernet kartbordet og flyttet badet akterover så hadde dettte hvert en bedre løsning ettter min smak.Etter å ha navigert med kart i hovedkartserien i mange år vet jeg at det havner på det største bordet.Jeg ser også at jeg må ha meg en tur på en båtmesse der de har litt utvalg i seilbåter.

Bruk tid... les mange annonser, dra på messer og gå gjerne en tur eller tre på opplagsplasser eller i båthavner i månedene som kommer. Brått er du forelsket i en båt som er som laget for deg og dine. (litt synd om du finner den tre uker etter du har kjøpt en annen på impuls og fordi du ville ha den NÅ.)

Kjøpe en båt for å bygge den om, blir helt feil for meg, men det er mange som får det til og jeg er ofte stum av beundring av resultatet. Enda oftere sier jeg det er blitt fint for å være høfflig.

God Natt.

RSL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...