dobsen62 Startet 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2010 Vi skal kjøpe seilbåt 1/2. til 1. år frem i tid og har i den annledning lest testen av raske 37 fotere i Seilas. Ønsker en båt med 3 lugarer som seiler godt. Når en ser på innredningen virker det som en er mer opptatt av ett stort kartbord enn mulighetene for tre lugarer. Med dagens navigasjonsløsninger klarer en seg vel godt uten Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Det går sikkert bra uten. Skulle jeg hatt seilbåt skulle jeg definitivt hatt kartbord, du må jo ha papirkart uansett å da er det godt å ha et sted å sitte med det. Skal du bare seile der du er kjent greier du jo deg ofte med en plotter men på på ordentlig seilas holder det ikke etter mitt syn. Du skal jo bestikknavigere litt og Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Kartbord? Trodde det var stellebord, jeg. Bare pass på at stellebordet er i nærheten av pantry eller toalett, slik at du har tilgang til ferskvann og rene kluter når du skal skifte bleier. Litt mer seriøst: Har aldri brukt kartbordet til annet enn avlastningsbord ved matlaging/oppvask eller stellebord. Under vanlig kyst- og ferieseilas har vi kartet ute, og regner det, har vi sprayhooden oppe, og kartet på skyveluken. Mulig kartbordet kommer mer til nytte under havkryssinger, men det har jeg aldri prøvd. Ellers er det greit å ha som skrivepult for å skrive i loggboken, men du kan like gjerne bruke salongbordet til dette. Så både med dagens og gårsdagens navigasjonsløsninger har vi hittil klart oss godt uten, men dette gjelder som sagt bare vanlig kystseiling. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
avmønstret5 Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Ja, i dag med kartplottere og den nye typen papirkart (lik bilkart) er det ikke nødvendig med kartbord i det helet tatt med tanke på navigasjon. Men min erfaring er at en trenger en "kontorplass" for bruk av PC og andre "kontorsysler", særlig når en er på lange turer. Men brukes båten mest til helgeturer er behovet sterkt redusert. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Papirkart har jeg ikke hatt ombord i båten jeg har nå ikke det at jeg ikke har kart tror jeg har hele samlingen fra Gibraltar til Svaldbard men nå går det kun på digitale kart. Kartboret som jeg faktisk nå sitter med bruker jeg til og ha PCen på. Så jeg har kartbor og trenger det derimot har jeg bare to lugarer og det greier seg faktisk bra det og. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Kartbord er kjekt. Det skal være kapteinens eget lille sted ombord hvor mor ikke har noe å si og ikke får lov å anrette med pynt og annet stæsj. Under luken i kartbordet kan far ha verktøy, kart, lyspærer, sikringer, tape, fyrstikker, lommelykt, batterier, titralak, loggbok, solbriller, skruer, saks, kniv, nøkler og lommebok. Med andre ord. Ting far ønsker å vite hvor er, legger han der. Alt annet kommer mor til å finne et nytt sted til et par ganger i uken om hun kjeder seg og det kan være farlig (irriterende) på ferieseilaser. Men om far kan få et slikt sted et annet sted i båten, kan kartbordet gjerne ofres mot en ekstra lugar om man skulle ha bruk for det. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
OT-flyktning Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Enig i at navigasjonsbordet sjeldent brukes til navigasjon, men en form for kontorpult bør man også ha i båten Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Papirkart har jeg ikke hatt ombord i båten jeg har nå ikke det at jeg ikke har kart tror jeg har hele samlingen fra Gibraltar til Svaldbard men nå går det kun på digitale kart. Hva navigerer du etter dersom du mister strømmen eller det blir feil på plotter/Pc ? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Føler at jeg bør legge til at , skal jeg ha seilbåt så skal jeg på jordomseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Jatakk begge deler. Det er da ingen problem å få til både kartbord og tre lugarer på en 37-foter? Brukes både til navigasjon og kontor. Hvilken båt var det som ikke klarte å kombinere dette, da? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
RSL Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Føler at jeg bør legge til at , skal jeg ha seilbåt så skal jeg på jordomseiling. Godt det ikke er et krav..... Jeg har hverken råd, tid eller lyst til å seile rundt hele kloden bare fordi jeg liker å seile. Jeg synes det er like gøy å seile frem og tilbake på en strekning som det er å seile i ukesvis på en kurs. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
baatsman Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Greit med kartbord, men trenger nødvendigvis brukes til å legge opp rute. Men fint til å ha Pc på for å følge med på baatplassen. Enkelte nye båter har smarte løsninger hvor kartbordet er intregert i salongen. Ved f eks å vri en stol el lignende. Men enig 3 lugarer er viktig. Om ikke lugaren brukes er den fin for seil eller generell oppbevaringsplass. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Men enig 3 lugarer er viktig. visst om man liker charterbåter......... har 2 lugarer men bruker bare en kart bord, kunne ikke tenkt tanken uten..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
rover Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 (redigert) Snodig med kartbord. Motorbåtfolket har aldri hatt det, men finner frem i "geografien" likevel... Redigert 10.Februar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 De kartborene en har i de fleste båtene er likevel for små til at de fungerer uten irritasjoner. Ok som kontorpult, men det er også alt. På lengre turer hvor en bruker original kart kan en ha en plate som er 120 cm bred (helst i admiralbredde) og for eksempel 60 cm lang (alt etter hva en har bruk for). Monter en rull bak platen i øvre og nedre del av platen. Rull opp alle kartene etter den ruten en skal følge - eller pleier å seile i - og la disse komme fram på "framsiden" av platen. Kartene kan teipes etter hver andre. Heng platen over salongborde eller ett egnet sted på skottet. Nå ruller en bare fram det kartet en har behov for å dekke. En kan gjøre dette avansert med elmotor og datastyrt eller manuell framføring av kartene. En kan hengsle på en pleksiplate på oversiden. Ja en kan gjøre dette virkelig avansert om en har tid og lyst. Fint vinterprosjekt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Snodig med kartbord.Motorbåtfolket har aldri hatt det, men finner frem i "geografien" likevel... Virker ikke slik for enkelte :lol: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Enzo Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 I den testen så var det jo mange veldig fine båter , Swedestar 370 kan leveres med kartbord i 2 versjoner med 3lugarer for eksempel , 37fot er ikke noen liten båt så det går fint å få plass til karbord med 3lugarer på den størrelsen. Jeg bruker skjelden/aldri karbordet til kart men jeg jobber på internett og da er det kjekt å ha et arbeidssted ombord , smak og behag , jeg vil gjerne ha kartbord men om man ikke bruker datamaskin i båten så er det ofte bortkastet plass etter min mening. Papirkartene bruker ihvertfall jeg ute i cocpit Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Snodig med kartbord.Motorbåtfolket har aldri hatt det Snodig, jeg mener jeg hadde noe liknende i min 20-foter, og for ca et år siden sto jeg sammen med flere andre ved ett og studerte kart over Stavanger havn Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Konklusjonen av svarene her bør vel være at: NEI du trenger ikke kartbord om du finner en båt du liker veldig godt og som ikke har kartbord, men tre lugarer (som du sier du trenger), så er det bare å slå til. Trenger du å brette ut kartene mens du planlegger neste dags seilas og det regner ute, får du sikkert tillatelse av madammen til å bruke ene halvdelen av salongbordet om du bare setter fruktfatet på plass etterpå. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
BMP Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Hva navigerer du etter dersom du mister strømmen eller det blir feil på plotter/Pc ? Jeg har to bærbare PCer ombord en står der permanent og så tar jeg med jobbPC om jeg skal på lengre turer i tilegg har jeg en Seiva baracuda ute på dekk. Det og bli fri for kart bekymrer meg ikke være er det om Radar eller Autopilot skulle svikte de har jeg jo bare et sett av. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Båten jeg lurer på er Salona 37.Denne har 3 lugarer men jeg ser på tegningene og leser at det blir trangt.Hadde man fjernet kartbordet og flyttet badet akterover så hadde dettte hvert en bedre løsning ettter min smak.Etter å ha navigert med kart i hovedkartserien i mange år vet jeg at det havner på det største bordet.Jeg ser også at jeg må ha meg en tur på en båtmesse der de har litt utvalg i seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Bruk tid... les mange annonser, dra på messer og gå gjerne en tur eller tre på opplagsplasser eller i båthavner i månedene som kommer. Brått er du forelsket i en båt som er som laget for deg og dine. (litt synd om du finner den tre uker etter du har kjøpt en annen på impuls og fordi du ville ha den NÅ.) Kjøpe en båt for å bygge den om, blir helt feil for meg, men det er mange som får det til og jeg er ofte stum av beundring av resultatet. Enda oftere sier jeg det er blitt fint for å være høfflig. God Natt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Enzo Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Salona 37 er en veldig fin båt, jeg så på en slik men ville ikke kjøpe en ny og den brukte jeg så hadde skapdørene inne snudd feil vei og var ikke med det treverket jeg liker + noe annet så det ble ikke noe av. Nå får man de med det treverket man vil og dørene er snudd rett vei osv så de er blitt veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Det er jo svært behagelig med et godt stort kartbord, eller bruke det som et skrivebord. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 kartbord må en ha Hvor skal en ellers legge all den dritten som har en tendens til å havne der? (solbrille, blyanter,ledninger, mobiler, aviser, papir etc..........) Jeg synes i hvertfall det er fint å ha som en arbeidsplass. kartene har jeg ute Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.