bliss X Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Det hadde vært bedre plassutnyttelse om det heller var litt ekstra stueplass og at salongen var større. Hva i all verden skal man med større salong da? Kartbordet har i grunn bare en nyttefunksjon igjen å det er å oppbevare solbriller, blader, ipod og mobil... Hvor skal da kartene oppbevares? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Dette er en gjenganger, men stemmer det? Som regel er det motorbåtfolket som hevder dette. Mitt inntrykk er at de fleste seiler og at "nakne" master er en sjeldenhet. Også litt pussig at det samme folket klager på at de må vike for seilbåter som "provoserer" ved å krysse opp trange sund. Hadde seilbåten derimot tatt hensyn og tatt ned seilene hadde de derimot fått nok en bekredtelse på "Nakene master"-regelen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Det er den samme gamle greia. Seiler jeg så sutrer motorbåtfolket om at jeg ikke tar hensyn. Berger jeg seil og går for motor innaskjærs, så sutrer samme gjengen om seilbåter som går for motor. På den annen side. Jeg har vært borti de som ikke har seilene med på tur fordi de tar for stor plass. Og en forhandler av et kjent seilbåtmerke hevdet at de fleste av hans kunder trakk fram lavt drivstofforbruk som grunn til å kjøpe seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Kartbord bør man ha. Men bare hvis man har sekstant ombord. Hvis ikke er man jo hjelpeløs når plotteren oppgir ånden. For kystseilas og kortere havstrekk uten kartplotter/GPS er det nok å kunne plotte posisjoner med dødregning, samt ta noe peilinger når man nærmer seg kysten. Da må man frem med blyant, passer og linjal og tegne litt på kartet. Før GPS'en var en det en av gledene med å seile å mestre navigasjon med kart og kompass, hender forsatt jeg tar noen peilinger og sjekker posisjonen mot GPS'en for moro skyld. Men jeg pleier å ha med en liten håndholdt GPS til de tilfeller der plotteren takker for seg. Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Hva i all verden skal man med større salong da? Hvor skal da kartene oppbevares? Poenget var nettopp å heller ha litt mer plass til lagring (gjerne også av kart) samt litt mer plass i salongen enn å ha en liten stol med et lite ubrukelig navigasjonsbord. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
JubaTuba Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Kartbord bør man ha. Men bare hvis man har sekstant ombord. Hvis ikke er man jo hjelpeløs når plotteren oppgir ånden. Når man har tatt solhøyden, kan man sjekke kronometeret og begynne kontorarbeidet, og da må man jo ha et skrivebord. Å sitte med kartet på salongbordet er for landkrabber. Jeg kan vanskelig se at det er lettere eller bedre å navigere på et lite navigasjonsbord enn på et stort salongbord ved siden av. I tillegg er papirkart, for de aller fleste av oss, mer en backupløsning i tilfelle plotteren ryker samt til å planlegge seilasen før avreise. Planlegging av reiseruten kan jo være interessant å følge med på for andre og da er det mer inkluderende å bruke salongbordet. Svikter elektronikken underveis så klarer man seg også fint med salongbordet. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Krimart Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Jeg kan vanskelig se at det er lettere eller bedre å navigere på et lite navigasjonsbord enn på et stort salongbord ved siden av. Jeg bruker også salongbordet for å informere/diskutere med mannskapet, men normalt er salongbordet er til å spise, spille kort etc. Ved kartbordet har man alt til navigering og kommunikasjon raskt og enkelt tilgjengelig, med kort vei til cocpit og hvor naviagatøren/skipperen om nødvendig kan sitte i våte seilklær uten å søle til hele salongen. Det er greit med en egen arbeidsplass, der f.eks. kaffekopper og syltetøysøl er strengt forbudt. Man klarer seg selvsagt uten kartbord, men som tidligere nevnt var det veldig deilig da jeg fikk min første båt MED. Det er selvsagt en smakssak. Har man dessuten først og fremst en "campingvogn" på vannet og seiler korte turer i kjente farvann er det selvsagt mindre nødvendig enn en langturseiler. Det er jo noen modeller som har greie mellom-løsninger f.eks. Beneteau Oceanis som har et bak-fram kartbord der man sitter på enden av salongbenken. Selv er jeg ikke tilhenger av en slik løsning, bl.a fordi det da mangler en del av fordelenemed eget kartbord nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Spørsmålet kan jo med fordel snues. Hva skal man med salongbordet? Eller salongen i det hele tatt? Hvem gidder å sitte i kjeller'n å glane. Jo, forresten en høstkveld med nachtspiel etter en fest i båthavna for fire år siden brukte jeg salongen - og salongbordet. Det er eneste gangen. Ellers sitter vi oppe i cockpiten - også for å spise eller lese eller hva som helst. Men, det kan jo komme en gang...... er jo ikke fylt seksti ennå. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
teamfryd Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Hallo dobsen. Leser at det er mange meninger her ja. Relevante eller ikkje. Jeg har en Hanse 370e 2006 mod. De er en båt som seiler bra uten at det går ut over volumet inne i båten. 1.26 Er jo i en helt annen klasse en Salona37 (både på pris og seilegenskaper), men denne virket veldig smal i forskipet synes jeg. Min har 3 lugarer, et av klassens største baderom og bysse og et smart kartbord som er en del av salongen. På denne måten tar det ikke opp plass på samme måte. Jeg mener man skal ha papirkart med uansett hvor mye elektronikk en har, og så er det jo greit at disse har en fast plass. Instrumenter er montert i et skap som kan stå i åpen posisjon når en er underveis. Og lukkes når en ligger til kai. Ute av syne, ute av sinn. Dette er etter min mening en ypperlig løsning. Jeg er iallefall fornøyd med båten. Vær obs på at forhandleren Nelson Marine er konkurs og at dette kanskje gjør reklamasjoner på nyere båter vanskelig. Det er en tråd om dette emnet her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Jeg har vært ombord i Hanse 370 og synes den har en veldig flott innredningsløsning. Etter min mening er denne løsningen perfekt. En båt med 3 kabiner som er funksjonell,er også lettere å omsette i bruktmaredet. Når det gjelder papirkart,er det med ombord når vi er på tur. Jeg tviler på om neste genrasjon vil bruke papirkart.Jeg har også hentet Yachting Monthly i posten i dag, der en av overskriftene er "Death of the chart table?" etter en test av Hallberg Rassy 310 Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 ubrukelig navigasjonsbord. Ubrukelig for deg, men veldig nyttig for andre. Jeg ville aldri hatt en båt uten kartbord. Bordet brukes til mye mer enn kart. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 (redigert) ser folk skriver at de ikke har papirkart i båten en gang, hva skal dere gjøre om elektronikken svikter da? da blir man ganske fort fortapt, hvis man er i et ukjent område.. enten om det er mørkt eller lyst. opplevde selv at begge kartplotterne sviktet under seilasen fra bergen til ålesund siste båtturen jeg hadde med pappa, da var det fint å ha en kaptein som var vandt med å seile i mørket med kun fyrlys og kart som navigasjon men et kartbord kan jeg tenke meg er kjekt å ha, er flott å ha f.eks. pc osv på om man ikke bruker det til kart hele tiden. Redigert 16.Februar.2010 av dal-z (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 (redigert) Ja et kartbord er et must! nesten uavhengig av båtstørrelse Redigert 17.Februar.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.