Jump to content

Er det nødvendig med eget kartbord for båter under 40 fot?

dobsen62

Recommended Posts

Båten jeg lurer på er Salona 37.

Var ombord i Salona 37 på "Båter i sjøen 2008". Likte den veldig godt, og syntes den hadde et "hav" av plass både i salongen og i akterlugarene. Men det var sett i forhold til den 30-foteren vi har nå. Støtter ellers kommentarene om at kartbordet er kjekt å ha, men til alt annet enn navigasjon på vanlig ferieseilas (og ett sted må jo kart, loggbok samt alt mulig smårask oppbevares).

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Seiler man som de 98% seilerne som befinner seg i Oslofjorden er kartbord unødvendig plass. Har man en stor båt er det greit nok. Bruker kartbordet til å lese brukerveiledninger og se på kartene til morgendagens seilas. Men føler at vi ikke hadde trengt plassen til noe annet. Ved en mindre båt vil jeg ikke vektlagt kartbordet så mye.

Vi sees!

Virker de kun på kartbord?

Kan man navigere med et kartbord?

Du kan spare deg den sarkasmen. Du vet godt at man kan navigere med sjøkart også uten kartbord. De første båtene jeg hadde var det ikke plass til kartbord, men så utrolig deilig med min første båt MED kartbord. At noen her på forumet argumenterer med at man klarer seg uten papirkart fordi man har kartplotter mener jeg er en farlig utvikling. Med mindre man alltid ferdes i farvann man er så kjent at man klarer seg uten kart overhodet bør man alltid ha med papirkart - og kartbordet er det beste stedet å large kartene og arbeidsplassen for navigasjon på gamlemåten.

Nå har jeg faktisk hatt flere motorbåter med plass til kart foran førerplassen og etterhvert med kartplotter. Nå har jeg min andre seilbåt. Den første hadde kartbord og den jeg har nå har en plate som kan slås opp og som liksom er kartbord. Det er imidlertid et instikk bak denne platen som kartene kan stå i. Min erfaring er at kartbordet brukes til alt annet enn å jobbe i kartet. Min mening er at kartbord er kjekt å ha, men ikke noe jeg vil prioritere. Papirkart bruker jeg somregel før seilas for å få oversikten og underveis bruker jeg plotteren.

Nei, Rabalder. Det tviler jeg sterkt på. Men om det er nødvendig er mer tvilsomt. Hvorfor kan man f.eks ikke bruke salongbordet ifb med navigering, de gangene man må ned for å se på kartene og for å sette ny kurs? Pleier vanligvis å gjøre dette på forhånd og sitter da like gjerne ved salongbordet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Men hva er da poenget med denne tråden? Greit nok at nytten muligens kan diskuteres, men jeg kan vanskelig tenke meg at noen faktisk tør presentere en 37 fots seilbåt uten kartbord?

"Er det nødvendig med mast på seilbåter under 40 fot?" kunne f.eks. vært en like grei tråd. Med tanke på hvor mange tomme master i fin vind en ser i løpet av sensongen, ser det ut for meg som at det er flere seilere som synes selve seilingen er no herk, enn de som syns kartbordet er unødvendig. :smiley:

Edmund.Larsen, Hardanger.

"Er det nødvendig med mast på seilbåter under 40 fot?" kunne f.eks. vært en like grei tråd. Med tanke på hvor mange tomme master i fin vind en ser i løpet av sensongen, ser det ut for meg som at det er flere seilere som synes selve seilingen er no herk, enn de som syns kartbordet er unødvendig. :smiley:

Og der levde du opp til navnet ditt :lol::lol: Nå blir det rabalder igjen :yesnod:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Med tanke på hvor mange tomme master i fin vind en ser i løpet av sensongen,

Dette er en gjenganger, men stemmer det? Som regel er det motorbåtfolket som hevder dette. Mitt inntrykk er at de fleste seiler og at "nakne" master er en sjeldenhet.

Men spørsmålet er jo hvor disse nakne mastene observeres. Kom til å tenke på en sommer for et par år siden. Hadde da gått ett langt strekk for seil fra sørlandet og helt opp til Bamble. Etter mange timer for seil, ble disse tatt ned da vi kom inn i skjærgården. Hadde ikke sett en motorbåt utpå, men her vrimlet de. Og da hørte jeg en kommentar fra en frekk motorbåtmann - noe i den retning som du hveder her.

Ta deg en tur utaskjærs og tell hvor mange seilbåter som går uten seil der. Noen finner du, men at de er å mange.... nope :nonod:

Ta deg en tur utaskjærs og tell hvor mange seilbåter som går uten seil der. Noen finner du, men at de er å mange.... nope :nonod:

Det tror jeg da så gjerne. Det jeg hevdet var da også at jeg tro det er FLERE som synes segling er noe herk, enn som synes kartbordet er unødvendig. Jeg tror, noe som også bekreftes i denne tråden, at det er svært få som synes kartbordet er unødvendig.

Forøvrig er jeg i gang med å konvertere tilbake til seil sjølv, så da må jeg jo passe meg for slike rikosjerende påstander... :blush:

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Kan jo minne litt om de som har "fastmontert" campingvogn på fjellet. Trenger foressten disse egentlig hjul?

Nei.

Det mest komiske med disse, er at de er sjelglad for å få lov til å betale solide summer for å få lov til å ha vogna stående fast sammen med spikerteltet! Jeg har også hørt om de som betaler flere hundre tusen overpris for en "fastmontert" campingvogn m/fast leieplass, på de populære stedene. Og avstanden til nærmeste nabo er tydeligvis omvendt proporsjonal med prisen. Jeg begriper det rett og slett ikke.

Det virker som det er stor fokus på dette med kartbord fra båtprodusentene. Jeg tipper det spiller på den romantiske ideen en del kunder (les: gamlefar med skipperlua) har om å være skikkelig, som i gammeldags, sjømann fremfor noe annet.

Synes i grunn det er synd at så mye plass går med til noe så ubrukelig som et kartbord. For det første er de altfor små til å brette ut et skikkelig kart og dertil ubrukelig til å navigere på. For det andre er salongbordet like godt/bedre egnet til formålet. Det hadde vært bedre plassutnyttelse om det heller var litt ekstra stueplass og at salongen var større.

Kartbordet har i grunn bare en nyttefunksjon igjen å det er å oppbevare solbriller, blader, ipod og mobil... Skuffene under er også kjekke men hadde jo vært greit om det var fler av dem.

2 cents

Seiler med langturdrømmer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...