Retox_93 Startet 10.Februar.2010 Del på Facebook Startet 10.Februar.2010 Er ute etter deres meninger angående en yanmar 3QM30 som e kjøpte tidlig i sommer. Uheldigvis. Vis du ikkje aner hva det er snakk om. Ikke stem Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Jeg ville nok ha solgt den. Alternativt, hvis dette føles feil, staket opp kjølekanalene og kjørt gjennom den noen runder med Systemrens. Dette er i utgangspunktet veldig gode motorer, men om kjølingen begynner å gå litt tett sprekker toppen, og ny topp er rimelig dyrt! Mener å ha hør noe rundt 13-14.000,-. Så om du beholder den så sats i det minste på skikkelig forebyggende vedlikehold! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Umulig å gi råd her når man ikke kjenner det bakenforliggende. Har motoren sprukket topp så er den mer eller mindre verdiløs medmindre noen har bruk for delemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 index = Skal ta en systemrens når snøen forsvinner og rense kjølekanalene og toppen koster j**vli mye TMe = Forstår at det kan være vanskelig å gi råd. Angående eieren som hadde motoren før. Var en eldre mann som hadde god vedlikehold av motoren. Stod i diesel om vinteren også. ( åssen? det vet e ikke)¨ Det var det han e kjøpte den sa. Motoren hadde han arvet vis e husker rett og han brukte den ikke. Toppen skal være grei. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Jeg hadde samme motor kjørte systemrens en gang i året byttet anoder i blokka os dette var 80 mod solgte denne for 20000 lapper kjempe bra motor. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Vestlandsfanden Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Eg har ein 3QM30HG i båten no, og etter min meining er dette ein god motor. Eg veit at dei har vore plaga med at toppane sprekk, men trur det har vore mest problem på dei sjøvannskjølte versjonane. Min er ferskvannskjølt med utvendig kjølesløyfe og tørr eksos. Motoren er pålitelig og sikker, men den har mykje eigensvigningar ved 1000 o/min. HG-typen med 3:1 utveksling har 248 Nm på propellakslingen ved 933 o/min, så det er ei kraftig liten tass dette her. God motor hvis du berre unngår tette kjølekanalar i toppen. Eg ville beholdt motoren! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Kan opplyse om at toppene sprekker også med ferskvannskjøling og rene kanaler. Jeg kjenner konkret til 4 tilfeller av dette med påmontert ferskvannskjøling. Denne motoren var standard med saltvannskjøling, men svært mange fikk ettermontert ferskvannskjøling. Jeg er av den oppfatning at toppene på 3Qm'en var svake i utgangspunktet uavhengig av type kjøling. De tilfellene jeg kjenner til var det ventilsetene som ofte løsnet etter at sprekken hadde oppstått. Sprekken var som regel i mellom utfresingen for ventilene. Klarer man å unngå at motoren blir varm/overopphetet har man en uslitelig motor. Har hørt at de nyere toppene holder mål, men det blir fort en 25.000 for en ny topp + arbeidspenger om en ikke gjør jobben selv. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Hva er det egentlige fabrikatet på denne motoren? Er det Yanmars egne produkt? En bekjent har en 3Q i ei Lido snekke,denne skal ha gått og gått i 20-30 år uten noe tull (i ferskvann) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Retox_93 Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Takker for god tilbake meldinger Blir nok til at e beholder motoren som den er og tar en opppussing på motoren. Ha fått navnet på en fyr som kan sette den inn. Gleder meg bare så te båten er på vannet! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Lurt å beholde motoren! Kan være lurt å ha en godt synlig temperaturmåler, samt sørge for alltid å ha en god impeller i kjølev.pumpen Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Kan jo får all del lage en ny temperaturmåler. Har sett ein som posta hvordan man lager temperaturmåler med en ute og inne temperaturmåler fra biltema. Noen som vet hvilke e meiner? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Tempratur måler ta ut den gamle med alarm sett i en overgang og kjøp måler på Biltema funker bra Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Capitaine Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Jeg hadde samme motor kjørte systemrens en gang i året byttet anoder i blokka... Det er fint å registrere at noen vet hvordan man skal vedlikeholde en sjøvannskjølt motor. Det er dessverre mange som slurver med slikt elementært ettersyn og stell. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Kan opplyse om at toppene sprekker også med ferskvannskjøling og rene kanaler. Jeg kjenner konkret til 4 tilfeller av dette med påmontert ferskvannskjøling. Denne motoren var standard med saltvannskjøling, men svært mange fikk ettermontert ferskvannskjøling. Jeg er av den oppfatning at toppene på 3Qm'en var svake i utgangspunktet uavhengig av type kjøling. Flere maskinister og mekanikere har advart på det sterkeste om å bygge om sjøvannskjølte motorer til ferskvannskjøling, inkludert Yanmar 3QM30. Og hvorfor det? Jo, fordi et ettermontert ferskvannskjølesystem(som også må kjøles med sjøvann ved bruk av varmeveksler når den brukes i sjøvann) veldig ofte får for liten kapasitet slik at kjølevannstemperaturen blir høyere enn den motoren er konstruert for. Slik jeg kjenner til Yanmar 3QM30, er det bare motorer som har hatt for høy kjølevannstemperatur som har fått sprekte topper. Og dette har vært vannskjøttede sjøvannskjølte utgaver samt de som har vært ombygde til ferskvannskjøling med for liten kapasitet på ferskvannskjølesystemet. Klarer man å unngå at motoren blir varm/overopphetet har man en uslitelig motor. Det er jeg derimot enig i. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Nåja, varmkjøring av motorer kan lett skje også uten at en vanskjøtter motoren til vanlig. Normalt skal ikke toppen sprekke av den grunn, Yanmar 3qm toppene har en lei tendens til dette pga lite gods mellom ventilsetene. Det er det jeg mener med svake topper i utgangspunktet ! Ekstra ille blir hvis ventilsetene løsner og faller ned på stempeltoppen, da kan skaden bli uopprettelig. Denne motoren krever derfor ekstra oppmerksomhet på temperaturen. Ofte var giveren til temperaturen ustabil og da får man ingen indikasjon, før det er for sent. Ferskvannskjølingen til Yanmar var av typen med egen ekspansjonstank rørsløyfe, slangetermostat og dobbel impellerpumpe og hadde bra kapasitet. Dette var også et kjøleanlegg som ble levert gjennom Yanmar forhandleren og var norskprodusert. Mener det var Vest-Mekan som laget disse for Yanmar Norge eller Universal Diesel som de da het. Dobbelpumpen hadde sine svakheter og impellerakselen måtte skiftes relativt ofte pga. slitekant/spor fra simmerringen som tettet mellom sjø og ferskvannsiden. Slangetermostaten regulerte også dårlig og motoren ble ofte svært varm før denne åpnet. Dette ble senere modifisert dat det ble levert ny type termostater beregnet for denne motoren. Da slangetermostaten omsider åpnet ble det nærmest en sjokkavkjøling som fikk temperatur raskt til å falle fra 90 til 60 grader! Jeg hadde en god og nøyaktig temperaturmåler på min motor å kunne følge med på dette! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Takk for en meget god beskrivelse av oppbyggingen av ferskvannskjølesystemet, "rogeri"! Dobbelpumpen hadde sine svakheter og impellerakselen måtte skiftes relativt ofte pga. slitekant/spor fra simmerringen som tettet mellom sjø og ferskvannsiden.Slangetermostaten regulerte også dårlig og motoren ble ofte svært varm før denne åpnet. Dette ble senere modifisert dat det ble levert ny type termostater beregnet for denne motoren. Da slangetermostaten omsider åpnet ble det nærmest en sjokkavkjøling som fikk temperatur raskt til å falle fra 90 til 60 grader! Jeg regner med dette er hovedgrunnen til at flere maskinister og mekanikere advarer og advarte mot ombygging fra sjø- til ferskvannskjøling. En saltvannskjølt Yanmar 3QM30 med jevnlig vedlikehold av kjølesystemet er etter mitt syn å foretrekke. Jeg kjenner denne motoren godt da jeg brukte en slik saltvannskjølt 3QM30 i mange år i en båt til min far. Dette var en driftssikker motor uten problemer av noe slag. Den var dessuten svært lettstartet selv i mange minusgrader, og ikke hadde den sjenerende eksosrøk heller. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 3qm kom på markedet utpå 70-tallet og en stund utover 80 tallet og ble pga. sin robuste konstruksjon stort volum og lave turtall, en motor som mange hobby og yrkesfisker ville ha. Det at den kun levertes med sjøvannskjøling la en stor begrensning for denne gruppen. De fleste ville ha en motor de slapp å tappe ned kjølevannet på kalde dager om vinteren samt muligheten for å utnytte varmen ombord. Mange var også engstelig for rust å tæring. Derfor ble ferskvannskjølingen levert som en mulighet. Jeg velger å tro at når importøren/leverandøren leverte dette utstyret med garanti, så var det trygt å gjøre det selv om noen måtte ha motforestillinger på at dette var lurt. Ettersom også sjøvannskjølte motorer fikk sprekker i toppen tyder jo det på at ferskvann kontra sjøvann ikke var avgjørende for varigheten på motoren. Vet også at enkelte fjernet alt av termostater på ferskvannskjølingen pga. dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Var ute å skrudde i dag og tenkte at e skulle bytte impeller. Men impellen satt jo som bare det og har ikkje fått den laus etter nærmere en halv time. Er det vanlig ? og hvordan får man den laus? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Det hender de sitter godt ja! Hvis du er heldig klarer du det med en vannpumpetang, hvis ikke må det avtrekker til. jeg har god erfaring med McPeller, som produseres av en kollega her på baatplassen. Bruk uansett ikke skrujern til å vippe den ut med, de skader kanten på pumpen slik at den suger falsk luft etterpå! Og godset i huset er mykt, så det skal veldig lite til for å skade det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.