style Startet 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2010 Jeg skal bytte motor i vinter, ut med den fine gromme bensin V8´ern med alfa 1-drev, og inn med en merc.4,2 d-tronic med bravo 3 drev. For meg ser det ut som at kjølevannet på bravo3 kommer in via propellhuset, og derfra gjennom transomen like ved U-joint-belgen. På båten min er d derimot montert eksternt kjølevannsinntak gjennom skroget, og ikke via drevet altså. Den oprinnelige pickup-pumpa nede i propellhuset på alfa drevet var plugget, og en reimdrevet pumpe montert frem på motoren fungerte som pickup pumpe. Noenlunde som på bravo-drevet. Det jeg lurer på er om jeg kan plugge kjølevannsinntaket på det nye bravodrevet, og fortsatt benytte det eksterne kjølevannsintaket? Eller må jeg ha vanngjennomstrømming gjennom kjølevannsinntaket på bravodrevet pga. kjølig i selve drevet? takker ellers for masse fin erfaringsutveksling her inne på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Hallo Style. Ser at du skal igang med identisk motor/drevbytte som jeg har gjort. Håper du vil bli like godt fornøyd som meg. En knallgod motor uten blårøyk og meget lettstartet. Grom lyd og godt med krefter. Jeg har 250hk versjonen. Denne vinteren skal jeg i tillegg tune den opp noe med større dreiemoment for å ha litt ekstra skyv over planingsterskelen. Du skriver Bravo 3 drev, og anbefaler deg absolutt å montere Bravo 3x drev. (dieseldrev) Jeg forhørte meg med mange kyndige underveis og fikk en klar anbefaling om å benytte inntak gjennom drevet i tillegg til det eksterne inntaket gjennom skroget. Både har nok inntaket gjennom drevet en kjøleeffekt og du er ikke minst bedre sikret med to vanninntak. Les: det flyter mye skrot i vannet, bl.a plastposer o.l. og hvis dette tetter det ene inntaket har du forhåpentligvis fortsatt det andre inntaket i orden. Jeg har koplet slangene sammen i motorrommet før sjøvannsfilteret. Funker perfekt. Lykke til med ditt prosjekt. Arve Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Enig med Arve:-) Dobbelt er det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 T-ledd og begge inntak er best. Sitér dette innlegget Link to post
style Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Okei... skal benytte begge kjølevannsinntakene. Lurt mhp. søppel etc i sjøen. Men hvordan skiller jeg et bravo 3X drev fra et bravodrev uten X ? Klistremerker er det lite av på drevet mitt, da det er dekt med bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Skrap av bunnstoffet hvis merkene fortsatt sitter på. Det skal også stå "diesel" øverst på transom (utvendig). Vet du ca alder på drev/transom? Du har vel kanskje nylig kjøpt bravo drev og transom til din nye motor, så da bør det jo evnt. foreligge info fra selger/butikk. Viktig også å huske at gimbal lageret absolutt bør skiftes ut med en forsterket utgave beregnet for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Finner du serienummert på drevet ditt så finner forhandleren ut hvilket drev du har. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Trophy Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Du skriver Bravo 3 drev, og anbefaler deg absolutt å montere Bravo 3x drev. (dieseldrev) Arve Vil også anbefale det, men hvis båten ikke er for tung og utvekslingen er 1.81 : 1 eller 2:1 kan det være nok å montere en drevdusj . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.