Jump to content

Jeanneau Sun Odyssey 39i, hjelp til valg av type Gennaker

Mar10n

Recommended Posts

Vi planlegger kjøp av Gennaker til vår Jeanneau Sun Odyssey 39i.

Etter innhenting av tilbud og samtaler med seilmakere står det mellom et par valg:

- Cruising eller Performance seil

Noen anbefaler performance seil ( "all-round" ) med bredere skuldre som tydelgvis skal være enklere å fylle/trimme. Dette virker som et mer "effektivt" seil men vi får ikke klarhet i hva VÅRT bruksmønster tilsier. Planlegger kun EN gennaker på båten.

- Rulle eller strømpe

De fleste anbefaler strømpe, men rullesystem er dukket opp som alternativ.

Er det slik at rulleseil har kompromiss ved mindre areal eller annen fasong?

Virker jo som en enklere løsning å håndtere men det viktigste er effekt på seilet.

Seilet skal primært benyttes til cruising og godværs seiling

Har ingen erfaring med gennaker (men noe bruk av spinnaker tidligere).

Setter pris på innspill og egne erfaringer slik at vi treffer riktig beslutning :smiley:

Har litt erfaring fra Gennaker på et par forskjellige båter.

Et 'bredskuldret' seil som du nevner kan vel stå på en lavere kurs enn en smalere gennaker.

Tingen er å gi litt på tackline etterhvert som man faller av. Dette får seilet til å 'ramle' litt over til lo, og derved hente mer vind til lo for mast og storseil.

Temmelig kilent å få til i min erfaring, og neppe noe man gidder sitte og fintrimme på tur, da blir det heller å gå opp noen grader, evt dra inn på storseilet for å fange vinden i le for mast / storseil (men da virker ikke storseilet optimalt, men man er jo på tur...).

Plattlens kan virke som en god ide med gennaker, men dette funker ikke (av en eller annen grunn er det praktisk talt umulig å få genakkeren til å stå på plattlens).

Påberoper meg ingen ekspertstatus på dette, men det er mine erfaringer (og kan lett tilskrives manglende kompetanse fra min side..)

S/Y Surprise

Enig i at det er vanskelig å få en gennaker å stå på platt lens, den er vel heller ikke konstruert for det. Jeg vi velge en gennaker du kan gå høyest mulig med, til turbruk. Det gir gjerne størst anvendelseområde. Jeg har selv strømpe og det funger greit ved mann/kone seiling. Rulle kan føles fristende, men da blir det også fristende at den står fast montert, og hvor lang blir levetiden da?

+ og - med det meste.

Jeg ville valgt motsatt av Petter; en du kan gå så lavt som mulig med.

Dette er når det er meningen at en gennaker skal være det eneste medvinsseilet. Tanken min blir da at man skal seile så nære platt-lens som mulig.

Hvis jeg derimot skulle ha en gennaker i tillegg til spinnaker ville jeg hatt en man kan seile så høyt som mulig med. Da bør man også velge litt kraftigere duk, siden seilet får tøffere belastning når man seiler høyt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Vel jeg tenker på gennaker som primært et sløreseil og som ikke er så effektivt på lens som spinnakeren, og ut fra det å ha en størst mulig effektiv gennakersektor. Med dette handle også om båttypen hvor effektivt den slører kontra å lense. Spinnaker kan være et bedre alternativ for enkelte båter dersom en ser bort fra mer håndtering.

En gennaker til turbruk kan være et enkelt og rimelig seil. Den bli mest brukt i lettere vinder. Hvis det blåser mye fungerer det jo helt fint med storseil og/eller fokk enten det er slør eller lens. Strømpe er fint, men ikke noe krav. Det er ikke vanskelig å sette eller berge en gennaker i moderate vindstyrker. Jeg ville heller lagt penger i et godt forseil og en spinnakerbom til å spri forseilt med på platt lens.

Jeg støtter "Sunflyer" sitt innlegg fullt ut. En gennaker med bredere skuldre drar bedre på dypere vinkler og det er da de fleste turseilere ønsker et slikt seil. På båter som brukes på tur med kun kryssfokk kan en flat gennaker være fint i lite vind på slør. Men min erfaring er at den flate gennakeren blir brukt lite av turseileren da de heller seiler med genoa. En gennaker seiler selvfølgelig dårligere på platt lens en en spinnaker pga vindskygge, men en godt konstruert gennaker går overaskende dypt. En gennaker er et forholdsvis "vanskelig" seil å lage og min erfaring er at de store loftene som satser på regattaseil får gennakeren til å fly best. Derfor vil jeg nødvendivis ikke bare se på pris på dette seilet, selv for en turseiler "som ikke bryr seg" da han ikke seiler regatta. Min erfaring er at en dårlig flygende gennaker blir lite brukt.

Jeg vet ikke om jeg har cruising eller performance gennaker, heller nok mot det siste. Vi seiler relativt store avstander, ofte med lett vind og da vil det ikke ha noen hensikt å seile svært lavt da det vil for vår del gir for lite. Vi bruker gennakern på slør i lett til moderat vind, blir det mer vind går den ned og vi bruker vår ca 130% genoa. Å bruke gennaker på lens er for vår del uaktuelt, og i alle tilfeller vil en tjene på å skjær noe på en lensekurs. Å være helt kategorisk i forhold til valg av ene eller andre typen vil ikke jeg være, kommer an båttype, mannskap osv. Dersom jeg hadde hatt et komplett mannskap til en hver tid vil jeg ha valgt spinnaker.

Dette med rulle genakker virker jo enkelt, har noen erfaring med dette kontra tradisjonell føring. At Sun Flyer skulle til og komme med noe foruftig var jo kjekt, :wink: tror nok at anvendelsesområdet som er viktigst er platt lens, derfor henger jeg meg på hans ytring også. Om man velger rull kan da den festes på baugspyd ? Mener og ha sett flest da med feste rett i baugen.

Ellers tror jeg ikke man skal velge kun etter pris, ser mange som sliter mye med genakkerne sine dels feil form og dårlig duk. Tror at erfaring fra en seilmaker vedrørende din båt er lurt og benytte seg av, lett og spare på feil områder.

Ellers så kan du jo tenke at du klarer deg med den genovaen du har et 2 år til og så kommer lysten fra kona mer på en spinnaker, du har jo brukbar fremdrift på det du har og. Kjenner mange familieseilere som har innvestert i genakker de siste åra, det er jo blitt veldig på mote vet du. Men erfaringen tilsier at de blir lite brukt.

En genakker på rull vil være mye flater enne en i strømpe. Dette for at den skal kunne rulles.

Jeg holder på i kjøpe også. Jeg kommer til å skaffe en bred, som jeg kan gå så lavt som mulig med. Det kommer jo litt an på hvor en hovedsakelig seiler. i fjorder f.eks har vinden ofte en tendens til å følge fjorden, da blir det altså kryss, eller lens. I havet/åpne strekk er dette annerledes.

Men noe som ikke har vert diskutert her, er at det er fullt mulig å seils genakker på spinnaker bom. Da kan en gå ennå plattere. Dette er selvsagt ikke optimalt i regatta sammenheng, men det funker, og spesielt på tur, over lengre strekk. Men en må da selvsagt ha bom i tillegg. (+ ett par skjøter)

Heiser av og til en genua på samme måte som en spinnaker, i tillegg til de forseil du måtte ha på forstag(ene ).

Da kan du jo seile "salmebok" på platt lens, hvis seilene vil stå. :smiley:

Dette er en "grei" løsning for masthead-rigget båter, med lite storseil. ( Du øker altså heller seilføringen på seilene foran masta, enn å bruke storseilet )

Redigert av sydspissen (see edit history)

Jeg har gennaker som jeg stort sett bruker til tur. Jeg har verken strømpe eller rull, og syns ikke det er noe problem. Om du kun bruker den på tur, vil jeg tro at du bruker den, når det er lite vind og genuaen gir for liten fart. Det er da ikke noe problem å få den opp eller ned, uten strømpe eller rull. Jeg ville anbefalt deg å prøve den først uten dette, da det vil kunne spare deg for noen kroner.

Mitt inntrykk er at her i Oslofjorden er det enten kryss eller platt lens dit jeg skal. Har en mistanke om at Sun Odyseyen er en typisk stor, tung lettere underrigget familieseiler. Den vil antagelig ikke vinne nok fart på å skjære høyt til at det kompenserer for den ekstra distansen. Derfor ville jeg fått fatt i en gennaker som kan gå så dypt som mulig. Da slipper du unna med færre jibber og det blir mindre styr.

[...] det er fullt mulig å seils genakker på spinnaker bom. Da kan en gå ennå plattere. [...]

Men blir det ikke da så mye jobb, særlig med jibben, at det i så fall hadde vært enklere med en god gammeldags symmetrisk spinnaker?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Tor Hove er en dyktig short-handed-seiler, og jeg har alltid vært tilhenger av å se på hva dyktige short-handed-seilere gjør for å finne gode løsninger for turseiling. Men jeg synes denne metoden for å jibbe en asymmetrisk spinnaker så mer "masete" ut enn å jibbe en vanlig spinnaker short-handed, men det er mulig det er sikrere i mye vind, da den asymmetriske står mer stabilt uten bom. På den annen side er det vel ikke så akuellt å seile med spinnaker på tur uansett når det blåser mye; da ruller vi vel bare ut genuaen, setter kursen på autopiloten og tar oss en kopp kaffe.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...