toholthe Startet 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2010 Har rekkestøtteholder av denne typen på båten: Man får kjøpt disse hos skaane nye. Som på mange andre båter fra 80 tallet har det vært en tidligere eier som har byttet ut plastskruen med en syrefast skrue noe som har resultert i at rekkestøtta nå sitter bom fast i foten. Dette gjør egentlig ingen ting da jeg ikke trenger å ta dem av, men i fjor bøyde jeg en rekkestøtte med sjøtet til spinnakeren. Noen som har noen gode tips om hvordan jeg skal få den løs uten å bytte holder? Tenkte å kappe den av med vinkelsliper, men usikker på om jeg klarer å skjære ut restene nede i hullet selv da. Tips mottaes med takk. T Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) Er plastforinga der er det bare å varme opp med propanbrenner. Er foringa vekk får du den ikke ut. Ny fot koster SEK 350 hos Hjertmann. Redigert 11.Februar.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Har du fått ut den syrefaste skruen? Og har du forsøkt kokende vann, WD-40 og alle de andre mer eller mindre fungerende "triksene"? Jeg ville ikke kuttet rekkestøtten med vinkelsliper. Det nederste hullet i rekkestøtten er ypperlig til å dytte en stang gjennom når du skal vri den løs fra foten. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Jeg har samme fot og samme problem med et par bøyde rekkestøtter, det er umulig å løsne aluminium i syrefast så her blir det nye. Sitér dette innlegget . Link to post
lnjk Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Som siste utvei jeg ville forsøkt var å bore ut skruen og sette inn en som var litt større. Tror man får borer som har egnet legering og som er slipt for rustfritt. Disse er bedre enn vanlig HSS bor. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 En annen løsning kan være å montere et innleggsrør inne i den nye rekkestøtta, som passer ned i foten med gjensittende del av den gamle rekkestøtta. Ellers kan du kanskje hente ideèr fra denne siden, som beskriver hvordan vri ut et cutless-lager. Med tanke på din fremgangsmåte å skjære ut gjenværende del av den gamle rekkestøtta: http://www.pbase.com/mainecruising/replacing_a_cutlass Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.