Jump to content

Import av båt fra UK/kontra kjøp i Norge

baatsman

Recommended Posts

Samme båt til salgs i Norge/UK

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20649014

Salgs pris 2195000/ reel salgspris ca 2050000

http://www.essexboatyards.com/boats/view.p...line%20S42.html

Ut i fra mine beregninger med 10% rabatt er prisen ca 1650.000 eks frakt.

Med andre ord ca 300-350000 og spare i dette eks. Eller tar jeg feil?

Ser at det stømmer båter fra UK over til norske båtforhandlere. Har fulgt med en stund nå, og dette må snart påvirke prisene i større grad fremover en vi har sett. Ligger 2006/2007 til vanvittig lave priser sett med norske øyne.

Utenom Thorlyn, er det mange som henter båtene sine over i UK for tiden

Driver å sjekker litt rundt import. Dette eks er kun til illustrasjon. Men når man beregner avgifter, er dette det reelle? Eller er det mer å tenke på

Oppgitt pris - rabatt

Omregning til nok

HK avgift

Mva

Transportavgift(beregnes?)

Sluttsum

Vi sees!

Vet ikke om det har vært slik bestandig eller om det er ett resultat av finanskrisen som er mye hadere i england enn her på berget. Men det er jio litt mer krevende å kjøpe båt i utlandet da...

Pund kursen var en helt annen for kun 3 år siden.. mellom 11 og 12kr for pundet. Samt at finanskrisen er mye hardere der borte ja. Men en har også det at det ikke er et vakuum med mangel av 90 talls båter som det har hvert her hjemme pga krakket på slutten av 80.. dette gjør at båtenes verdi faller mer jevnt der borte enn her.. Dette er bare snakk om utgjevning og tid her hjemme også tror jeg.. en ser allerde et stort misforhold mellom 80 talls flybridge kontra sen 90talls flybridge båter.. 80 talls båtene tviholder seg i markedet enn så lenge på pris.. men er på sterkt fall om dagen etter hva jeg har registrert.

Om det er så mye mer arbeid er nok delt.. kan vel heller si ukjent for de fleste og handle over there..

Jeg har reist ned på morgenen og sett på båt i uk og hjem igjen på kvelden uten problemer og til ikke stort høyere pris enn om en skal kjøre fra oslo til kristiansand for og se på båt.. tidsforbruket blir det samme med litt planlegging.

problemet for mange er transport hjem naturlig nok.. Europa er full av flott båter for oss i anderledeslandet :flag: og der nede er det virkelig handel over landegrenser.. uk selger til hele europa og det i bøtter og spann.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Løp og kjøp..tja.. tar nok tid før pundet skvetter opp igjen men hvem vet? ingen.. poenget må være som jeg føler er at en gjør et godt kjøp som en selv er fornøyd med. Og kanskje fått seg en litt nyere eller større til samme pris som en her hjemme.

Krybbe er svindyrt og få lagd der borte.. sist jeg fikk pris skulle de ha 10000 for noen treklosser.. send krybba med båten ned fra norge og lag den selv.. går kjempefint.

Ellers har jeg ikke hatt transport hjem noen gang da jeg synes turen er et eventyr og jeg hater og kaste penger ut av vindu :lol:

Synes du har en fornuftig fremstilling av tallene ja. men det er variabelt hvor mye som kan prutes.. er det stock boat altså innbytte og ikke kommisjon salg så er det gjerne gode rabatter og hente.

kjøpspris

hk ( av propell hk sålenge det er et sammensatt komponent)

frakt

Mva

= ferdig inn til norge

Henter man selv så sparer man i området 20000+ for en 30 foter. mer hvis det er større båt.

Ang den sealinen som stavanger marinesenter solgte så hadde man spart seg for og kaste bort minst 300 000 til dem ved og ta jobben selv.. god times betaling kan man si for en opperasjon som hadde tatt ca 3 dager før den hadde hvert hjemme fiks ferdig. Og en må regne med at stavanger solgte den billig i forhold til her hjemme.......

Redigert av Thorlyn (see edit history)

• 3 år senere...

Har aldring importert båt,men ser en sunseeker 45fot som ligger ute for salg i England. 403.353,- omgjort i NOK.2 x Volvo Penta KAD42 engines with Volvo Z90 drives, (705hk) det står at VAT er inkl..

Nå lurer jeg veldig på hva denne vil koste meg totalt klar til å "nytes" i Norge. ??? Vurderer i tilfelle å ta turen med den hjem til norske farvann selv.

Noen som vet sluttsummen ?? Regnestykket trinn for trinn :-) Godt Nytt År!!!

Takker samtidig påtplassen for mye "matnyttig" fora.

Vel.....

Kfur - legger du båten i Sverige (Strømstad området) koster båten deg det samme som du gir for den i England. At det er betal VAT betyr at du kan benytte båten i et EU land, uten å betale mere avgifter.

Ser du bor på Gjøvik. Ved å legge båten i Sverige får du ca 4-5 mnd lenger båtsesong enn på Mjøsa, for ikke å snakke om at skjærgården du får oppleve.

Reisetid til Strømstad er en og en halv time fra Oslo så du får legge til tiden til og fra Oslo/Gjøvik. Det er mange med hytter som reiser lengere enn dette for å komme frem.

Vel, 4-5 mnd lenger sesong, varmere vær, flere hundre havner med servering og overnatting, en fantastisk skjærgård, og spare 250.000,- det er litt og tenke over. :yesnod:

Eller kjøpe en båt til 600.000 i England og legge den i Sverige.......

Skal ikke garantere det, men mener at man skal betale moms på frakt av båten til Norge. Selv om man frakter selv, blir det en estimert sum ut fra "vanlig" transport. Det må evt avklares med myndighetene først, at du frakter den selv på egen kjøl.

Stemmer det.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Hvis du kjører den over selv til vanns skal det vel betales MVA av drivstofforbruket inntil du når grensen?

Er ellers en utrolig lav pris, vil anta dette er i fra 92-96 modell? Da jeg var på kjøpern for 3 år siden, var prisene i England ganske like med prisene her hjemme, så den gangen lønte det seg ikke å hente inn brukte eldre. Brukte nyere var det litt annerledes med. For meg ringer det en liten bjelle når prisen er så lav, noe som må utbedres før den kan brukes? (Ikke ment som å være noe negativ)

Er den så man tørr å ta den over til vanns, eller må den fraktes på bil? Bilfrakt kombinert med båtfrakt er veldig dyrt, kommer fort på 60.000,- til da.

MVA for man kun tilbake kjøper man nytt i EU, og da fra firma. Det er forskjellige metoder for å få MVA tilbake, men det letteste er om firmaet trekker det ut i oppgjøret og sørger selv å få det refundert.

Selv om det er ett prosjekt, ligger det jo ett bra potensiale her til å få seg en rimelig kvalitetsbåt, så lykke til. Tar du den inn og legger den på Mjøsa gi beskjed, så jeg kan komme "å glåme på den"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...