Tom Rør Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Ok. Sorry :-) Jeg tok inn min forrige båt i 2010, og da tok jeg en telefon til Toll og Avgift rett før jeg krysset grensa, og fortalte at jeg var på vei inn fjorden med en utenlandsk båt med navn på meg og båt.Hvis jeg hadde blitt stoppet, så hadde de hatt meg i systemet. Da vet de at jeg er på vei inn for å fortolle. Gjorde det i Oslo dagen etter, og siden det var rett før påske, så hadde jeg kunnet ventet til etter fridagene hvis det hadde passet bedre i følge den hyggelige damen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Man betaler mva etter hva turen kostet deg. Altså mva.for diesel forbrukt på turen. da er det lurt o kjøpe seilbåt......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 da er det lurt o kjøpe seilbåt......... Da må du betale moms på antall kubikk luft som har truffet seilet Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 skulle ikke forvåne meg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 skulle ikke forvåne meg Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Jeg tok inn seilbåt i sommer og de skulle beregne frakt, jeg sa det var gratis siden jeg hadde hentet den selv og de ville da vite dieselutgiftene, jeg estimerte det til ca 0,5liter og det var helt greit for de å skrive null på den linjen Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Eg fikk godkjent 1000kr for 1000nm, også seilbåt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 (redigert) Når man betaler MVA i utland, så skal vel den avregnes den norske mva igjen ? Refererer da til denne : Takk for svar!!!Da vil altså denne båten koste 403.353,-+ 111.742,- (hk)= 515.095,-+ 128.774,- (moms)= 643.869,--------------------Så evnt. ekstra utgifter som du nevner :-)Hva med VAT included som det står i annonsen ? Redigert 31.Desember.2013 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Tom Rør Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Forutsatt at det er du som betaler, og at du ikke tenker på momsen som ble betalt da båten var ny . Du får ikke tilbake mva. på brukte båter. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Det betales norsk MVA på kjøpesummen i utlandet uavhengig av om varen selges med eller uten utenlandsk MVA. Med andre ord av hele beløpet som er betalt. Uansett. Så lenge det er snakk om en båt som har vært i private hender en eller annen gang fortiden er det uansett ikke noe spesifisert utenlandsk MVA som kan trekkes fra ved eksport ut av EU (på samme måte som vi selger privat her i norge). "VAT paid" er et bevis som er viktig for EU borgere å ha da det beviser at EU mva er betalt tidligere. For oss spiller det null rolle. Det som kan spille en rolle på prisen er båter som f.eks på kanaløyene som ikke er betalt VAT på. Derfor er kjøpeprisen lavere for oss utenfor EU, mens en EU borger måtte lagt til VAT for å få den med seg hjem til UK eller Sverige f.eks.. Nye båter og brukte som som har vært firmaeid (uavbrutt) siden ny kan selges med spesifisert mva som kan trekkes fra ved eksport. Det må da lages div eksportpapirer. Har man et tillitsforhold til selger kan han selge den netto uten at kjøper betaler utenlandsk mva. Om båten av en eller annen grunn ikke går ut av EU sitter selger i saksa. Således slipper man å betale for mye norsk mva, så få igjen utenlandsk og dertil søke om refusjon av den norske mva man har betalt for mye. Litt av en mølle å må igjennom. Ellers så kan man få varen transportert ut av EU av en speditør. Speditøren garanterer da at varen går ut av EU slik at man kan betale netto uten at selger tar noen risiko. Jeg betalte min båt netto og kjørte den hjem. Det hadde ikke vært mulig uten et godt tillitsforhold til selger. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
krokenss Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Gjør man alvor av dette bør man be om en forehåndserklæring av skatteetaten på skattespørsmålet, samt forhøre seg skriftlig med tollvsenet. Da står man ganske trygt om de ombestemmer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Den er god , da har jeg også forstått hvordan det funker Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.