Jump to content

Import av båt fra UK/kontra kjøp i Norge

baatsman

Recommended Posts

Ok. Sorry :-)

Jeg tok inn min forrige båt i 2010, og da tok jeg en telefon til Toll og Avgift rett før jeg krysset grensa, og fortalte at jeg var på vei inn fjorden med en utenlandsk båt med navn på meg og båt.Hvis jeg hadde blitt stoppet, så hadde de hatt meg i systemet.

Da vet de at jeg er på vei inn for å fortolle. Gjorde det i Oslo dagen etter, og siden det var rett før påske, så hadde jeg kunnet ventet til etter fridagene hvis det hadde passet bedre i følge den hyggelige damen :-)

Når man betaler MVA i utland, så skal vel den avregnes den norske mva igjen ?

Refererer da til denne :

Takk for svar!!!
Da vil altså denne båten koste
403.353,-
+ 111.742,- (hk)
= 515.095,-
+ 128.774,- (moms)
= 643.869,-
-------------------
Så evnt. ekstra utgifter som du nevner :-)
Hva med VAT included som det står i annonsen ?

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Det betales norsk MVA på kjøpesummen i utlandet uavhengig av om varen selges med eller uten utenlandsk MVA. Med andre ord av hele beløpet som er betalt. Uansett.

Så lenge det er snakk om en båt som har vært i private hender en eller annen gang fortiden er det uansett ikke noe spesifisert utenlandsk MVA som kan trekkes fra ved eksport ut av EU (på samme måte som vi selger privat her i norge).

"VAT paid" er et bevis som er viktig for EU borgere å ha da det beviser at EU mva er betalt tidligere. For oss spiller det null rolle.

Det som kan spille en rolle på prisen er båter som f.eks på kanaløyene som ikke er betalt VAT på. Derfor er kjøpeprisen lavere for oss utenfor EU, mens en EU borger måtte lagt til VAT for å få den med seg hjem til UK eller Sverige f.eks..

Nye båter og brukte som som har vært firmaeid (uavbrutt) siden ny kan selges med spesifisert mva som kan trekkes fra ved eksport. Det må da lages div eksportpapirer.

Har man et tillitsforhold til selger kan han selge den netto uten at kjøper betaler utenlandsk mva. Om båten av en eller annen grunn ikke går ut av EU sitter selger i saksa. Således slipper man å betale for mye norsk mva, så få igjen utenlandsk og dertil søke om refusjon av den norske mva man har betalt for mye. Litt av en mølle å må igjennom.

Ellers så kan man få varen transportert ut av EU av en speditør. Speditøren garanterer da at varen går ut av EU slik at man kan betale netto uten at selger tar noen risiko.

Jeg betalte min båt netto og kjørte den hjem. Det hadde ikke vært mulig uten et godt tillitsforhold til selger.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...