Jump to content

Kople saman Midland Neptune og Navis 800

ut mot havet

Recommended Posts

Gul og grønn er normalt RS422+ og - NMEA signal inn til enheten (her VHF'en). Dersom plotteren din bare sender RS232 NMEA kan du oppleve støy på VHF når GPS er tilkoblet, det hadde jeg når jeg koblet min Midland sammen med en Garmin plotter (dette løses vha en RS232-RS422 konverter ved behov).

Koblingen vil være OUT/Jord fra GPS til Gul/Grønn på VHF. I manualen til VHF'en står det hva som er + og - av gul og grønn. I tilleg må du sjekke om plotteren's utgang må settes til NMEA (default på Garmin er en Garmin-greie som kun andre garmin-greier skjønner) og en porthastighet som VHF'en kan motta, 4800baud dersom minnet er korrekt...

Men husk uansett å sjekke manualen godt, for det er alltid noen produsenter som skal "finne opp kruttet på nytt", uten at det alltid går veldig klart fram at de har "ikke standard"-løsninger.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Ja da har eg fått kopla vhf og kartplotter, frå forhandler av vhf var det ingen hjelp å få men eg må få skryte av importøren av Navis plotteren i Kristiansund for ein fantastisk service. Ein kan gå inn på nettsida deira og få kontakt umiddelbart. Der sat folk på kundeservice både fredag kveld og lørdag og kunne svare på tekniske spørsmål.

Frå Midland vhf er det ein gul og ein grønn ledning, den gule skal koplast til OUT på plotter, den grønne skal til -jord på samme kontakt.

Men eg har fortsatt eit problem, når eg slår på plotter skaper det store forstyrrelser på vhf og vanleg radio. Har fått eit tips om at det kan vere skjermen på plotter som skaper dette problemet fordi dei ulike einingane står for tett sammen, er det nokon som har synspunkt på dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...