Jump to content

Mislykket ilandsetting av skøyte i Skien i dag

Kire

Recommended Posts

Jeg er ingen kranfører og skal holde meg for god til å kommentere hva som egentlig gikk galt.

For meg var det bare artig å se på da det ikke ble personskader. Bilen som ble modifisert representerer kun penger, og penger er det lov å le av enten man har dem eller ikke. (Mener jeg da, som har galgenhumor ang penger og spesielt de pengene jeg ikke har)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

for meg er det uforståelig at de ikke startet å tømme skøyta så snart den var over vann. Å løfte en båt full av vann vil jo si at man har en vekt i hver kran som varierer ettersom vannet skvulper rundt inni båten (slakke tanker). Hva skulle de gjøre med denne båten over land? Sette den på kaia full av vann? tenk på den ekstra vekten hele skroget skal bære fra vannet inni båten da. Virker veldig lite gjennomtenkt synes jeg

Nei, hadde den vært helt full av vann så hadde det ikke vært noe problem. Det er halvfull båt og deromkring - altså egentlig de frie overflater - som er problemet. Full av vann ligger dette stabilt og endrer ikke vektfordelingen. Halv av vann eller hva som helst annet flytter vannet på seg - helt uungålig - og vektfordelingen blir feil. Rilmelig sikkert at det er dette som har skjedd her. Burde ikke kunne skje med et profesjonelt kranfirma. Båt med vann i er nei til løftet. Alltid. Med mindre det løftes en cm eller to - pumpes - en cm eller to til - pumpes osv.

mvh tuffff

Hei jeg jobber innen olje og gass, og når vi skal løfte konstruksjoner er det utrolig mye forarbeid og beregninger.. selv hos oss i oljebransjen kan ting gå galt.

sånn som jeg ser det har en del faktorer vært oversett eller ikke hatt tilstrekkelig informasjon..

å estimere vekten av en gammel vanntrukket skøyte er je så og si umulig.. Synes også vinkelen på krana som veltet virker snedig. ser ikke ut til at de løfter 100% paralelt heller. og hvis de da i tilleg har beregnet med små marginer vil vektforskyvningen føre til ugunstig belastning.. om det i tilleg har vært vann som har forflyttet tyngdepungtet, så er det ikke så rart at dette ble katastrofe.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hei har lest gjennom denne tråden.

her er det mange som ikke vet hva de snakker om. jeg heter sebastian wergeland og er tidligre eier av båten(spissøy). den sto til slag på auto db og ble solg til en fra kristiansand 24nov2009. han klarte å havarere motoren. og stakk fra båten. jeg har vært der helt frem til sluten av januar å lenset den båten. til slutt etter avtale med komune og politi ga jeg beskjed om at jeg ikke kunne holde på slik lengre. og komunen skulle da spore eieren. noe de ikke gjorde før den sank. når det kommer til selve løftet har jeg flere venner som jobber i kranringen og har også jobbet der litt selv. båten var lenset men etter som den hadde dobbel hud er det ikke muleg og få tappet alt vannet. dere som er verdens mestere burde tanker dere om litt før dere slenger dritt mot noen som egentli bare prøver å gjøre jobben sin. skulle det være nødvendig med mere snakk om dette kan dere heller spørre meg her på forumet

greit at de prøver å gjøre jobben sin - men beviselig var de ikke spesielt flinke da. At båten havner i vannet er i og for seg greit - men hendelsen her har potensiale til å ta liv. Jeg regner med at et eller annet offentlig tilsyn etterforsker saken.

At slike ting kommenteres må man nok leve med i dagens verden der det meste som skjer i nyheter er offentige for en stor gruppe mennesker.

velkommen til forumet :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
. dere som er verdens mestere burde tanker dere om litt før dere slenger dritt mot noen som egentli bare prøver å gjøre jobben sin. skulle det være nødvendig med mere snakk om dette kan dere heller spørre meg her på forumet

Velkommen til rottereiret.

Du vil fort finne ut at det er like mange meninger som medlemmer her på forumet. Det er en helt naturlig reaksjon at det oppstår teorier rundt en sak som denne. Du vil se at her finnes ressurser innen mange fag, og derav mange meninger. Gode eller dårlige. Nå er det også slik at årsakssammenheng i slike ulykker sjelden blir offentliggjort. Derfor vil diskusjoner som dette, enten dø av seg selv eller så vil fakta komme på bordet.

Det er nok ingen her som bebreider deg som tidligere eier. At kranselskapet får litt pepper må du nok også tåle. Men om du har noe å dele med alle de nysgjerrige her på forumet synes jeg det vil være til stor hjelp. Så lenge noen har lyst til å fortsette å spekulere må du nok tåle at saken diskuteres.

Har du flere opplysninger swerg, så kom med dem.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...