Jump to content

Diesel motor til fjord24W, noen ideer?

HurriCane

Recommended Posts

Ta hensyn til monteringsmålene for seks-sylinder diesel i Fjord 24 W. Motorrommet er veldig kort. For øvrig vil 200-250 hk turbosiesel være passe for båten. Ideelt sett ville antakelig en fire-sylinder motor med ytelse 200+ hk være riktig.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Har hatt lillebror til 24w, en 21w. I denne satt det en volvo penta aqd40a på 130 hk. (6 sylindret) Den hadde for få hk og var for tung for båten. Jeg ville ha funnet en motor med mer en 200hk til din båt. Motorrommet i 24w har plass til rekkesekser. Litt trangt i forkant, men ikke umulig.

Skal du ha noe brukt kunne vel vp kad42 eller 43 vært kjempepakke til denne båten.

Nye D3 220 - DPS tror jeg ville vært optimal pakke.

Dette var jo kun volvoforslag da..............

Fjord skrogene både 21 og 24 er jo fantastiske skrog men dyp Vbunn gjør at de er noe tunge å få opp i plan. derfor ville jeg personlig ikke valgt 41motoren blir for tung og lite effekt + gammeldags teknologi Moderne motorer tar man ut lit mere effekt på mindre og lettere konstruksjoner.. Hvor mye en skal legge i pris på en gammel fjord er jo et dilemma.. Jeg har selv veldig lyst på en Fjord 21, men de fleste er for gamle og har for små motorer.. Er båten strøken og oppgradert invendig så har du jo en båt som er bedre i sjøen enn de fleste nyere båter.. designet er jo også tidløst For å utnytte potensialt til en f24 så ville jeg i hvertfall ikke hatt noe mindre motor enn 220-250hk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har en Steyr 236 i min Fjord 24 Weekender. 191 hk. Mercruiser Bravo 1X drev. God plass til denne maskinen i 24 Weekender. Kommer lett opp i plan og marsjer på ca. 25 kn. Max 31 kn. Ser det ligger en slik maskin på Finn.no. Jeg "plages" noe av oljeforbruk. Tidligere eiere har kjørt på syntetisk olje. Kanskje noe av forklaringen ligger der.

Men jeg skal bygge om veivhusluftingen før kommende sessong. Håper på en løsning. Men toalt sett er Steyr 236 en fantastisk maskin i en 24 Weekender - først og fremst fordi den er lett i vekt og liten i størrelse.

Redigert av Bigisland (see edit history)
Fjord skrogene både 21 og 24 er jo fantastiske skrog men dyp Vbunn gjør at de er noe tunge å få opp i plan. derfor ville jeg personlig ikke valgt 41motoren blir for tung og lite effekt + gammeldags teknologi Moderne motorer tar man ut lit mere effekt på mindre og lettere konstruksjoner.. Hvor mye en skal legge i pris på en gammel fjord er jo et dilemma.. Jeg har selv veldig lyst på en Fjord 21, men de fleste er for gamle og har for små motorer.. Er båten strøken og oppgradert invendig så har du jo en båt som er bedre i sjøen enn de fleste nyere båter.. designet er jo også tidløst For å utnytte potensialt til en f24 så ville jeg i hvertfall ikke hatt noe mindre motor enn 220-250hk

Litt off topic kansje:)

Mange skryter av sjøegenskapene til fjord. jeg er helt uenig. slår som f.... i motsjø.

Til saken:

Hadde en Fjord21 DC med 170hk Kad32, funket som ei kule, raskeste båten i plan jeg har prøvd.

kad 43 eller 44 burde vel være perfekt for 24 foteren.

Redigert av Cranchi30 (see edit history)

er nå denne V bunnen så dyp. Synes de ser ganke flat ut bak eg... Men om de går som strykejern så vil de nå gå mykt likevel. De første 24 weekenderne med diesel hadde nå forresten denne omtalte 130 hk 6 syl diesel de også. Båten i den 'berømte' reklamevideoen blandt annet hadde denne iflg reklamen.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Litt off topic kansje:)

Mange skryter av sjøegenskapene til fjord. jeg er helt uenig. slår som f.... i motsjø.

Til saken:

Hadde en Fjord21 DC med 170hk Kad32, funket som ei kule, raskeste båten i plan jeg har prøvd.

kad 43 eller 44 burde vel være perfekt for 24 foteren.

Slår i motsjø? Da kan du ikke bruke flapsene.

Dette er bare tull Bigisland.

Alle sjønner at flaps skal brukes her, poenget er at desse Norske båtene har fått et altfor godt rykte for sine sjøegenskaper.

Fjord 21 tåler alt, men det trenger den også.

dyp V-bunn forann og helt flat bak er vel en ganske utdatert profil. minner om min gamle Herwa faktisk :):)

etter at eg solgte min Fjord 21, testa eg ganske mange båter, eg ble svært forundret over hvor dårlig den gamle faktisk var.

Men for all del, som daycruiser i vind under 7-8 sekundmeter er den helt grei.

Redigert av Cranchi30 (see edit history)

Har tittet litt på disse skrogene,og helt flat akter er vel ikke 21 og 24. Ser for meg ut som moderat v-bunn,med skarpere forskip.

Er vel så at tidligere ble dette betraktet som dyp V,men det holder ikke idag. Allikevel er vel skrogene gode,men tunge slappe diesler bør unngås. Tror muligens jeg ville gått for en moderne V8 dersom driftstiden pr.år er normal,typisk 50-100t.

har 2 kamerater som har hatt 21DC/Weekender. Weekendern fikk satt inn en 165hk AQAD40, DC'en en 41 på 200hk.

Begge 2 litt tunge i sessen og trege opp i plan, men vel oppe gikk de som på skinner. Den med 200hk gjorde vel ca 38knop på fullt mener jeg å huske.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...