Jump to content

OpenCPN, freeware for navigasjon

JGH

Recommended Posts

Jawik: Nei men prøvde den nå, like liten suksess. Tror ikke jeg kommer til å legge stort mer arbeid i dette da jeg jo har et godt plotteprogram som fungerer med mine lovlige kart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Svein. Det er som oftest det bestående som virker :smiley: Kjører selv stabil win utgave og fortsetter med dette til jeg finner ett stabilt "Linux" program uten altfor mye kruseduller med installasjonen. Foreløpig ser det mørkt ut innen "Linux", men det er det siste programmet (GPS) jeg er ute etter før jeg forlater Bill-Win for godt. Ellers er det jo interessant å utforske det som kommer på markedet, men dette tar tid. Er ikke så rask i skallen lengre på tross av mye "Red Bull" , som jeg heller ikke er overbevist om medvirker til det helt store :wink:

Og ja. Er enig i at kartene bør være lovlige... Piratkopiering er fyfy

De rapportene som foreligger ser lovende ut for OpenCPN og jeg skal teste dette grundig ut når jeg kommer hjem. Har jo drevet på med Linux noen år siden den første utgaven dukket opp.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hadde nok mistanke om at det er der hunden ligger begravet men i det lille som finnes av dokumentasjon står der at jeg kun skal velge port så finner programmet ut resten. Der er ingen andre GPS-innstillinger jeg kan gjøre i OpenCPN.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ingen fastspikret standard på dette, i alle fall ikke i praksis. Alle må ha mulighet til å tilpasse seg alle andre :smash:

Kjører selv stabil win utgave og fortsetter med dette til jeg finner ett stabilt "Linux" program uten altfor mye kruseduller med installasjonen. Foreløpig ser det mørkt ut innen "Linux", men det er det siste programmet (GPS) jeg er ute etter før jeg forlater Bill-Win for godt.

Har nå fått dette programmet opp å gå på ubuntu linux. på ubuntu forum er det mange hjelpsomme folk som guidet meg med installasjonen, det gikk veldig greit. gps musen fant jeg ganske fort, trikset er å lukke programmet for hver gang du bytter usb port. kartfilene heter selvfølgelig det samme enten det er win , mac eller linux.

I linux var dette programmet litt for enkelt for min smak, men det viser hvor du er i kartet, å du kan legge inn vindinstrumenter mm å legge opp ruter. programmet dekker basisbehovet.

Har du win så er det få eller ingen som slår tiki etter mitt syn, OpenCPN er ikke på det nivået ennå men det er jo under utvikling.

Er det noen som har testet beta verson på linux? Kansje den har mere snacs?

... trikset er å lukke programmet for hver gang du bytter usb port.

Høres ut som at dette blir noe lignende man har forsøkt tidligere.

Om en har flere usb porter i bruk så skal en ikke behøve å foreta dette krumspringet. Har en GPS musa, mobilen, printer m.m. gående så bør dette funke knirkefritt uten å måtte lukke noe annet.

Eller mente du bytte av gps musa til en annen usb port ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Når du leter etter gps musen å ikke finner den , bytt port, lukk program, åpne det igjen så finner du den, slik var det hos meg i allefall. om du da må ta ut en annen usb duppeditt så er jo det en ulempe. kan ikke nok linux til å gjøre det på en bedre måte men det er det sikkert andre som kan.

Testet litt i går kveld, la opp et par ruter, helt greit men ingen mulighet til å gi ruter navn. alle ruter du legger inn blir liggende til du sletter dem, veldig enkelt å redigere ruter eller legge til nye strekk på en rute. får ikke testet "live" dessverre , noen som har gjort det? får man da opp fart og kurs, ETA osv?

Eller mente du bytte av gps musa til en annen usb port ?
Når du leter etter gps musen å ikke finner den , bytt port, lukk program,...

Hvorfor skal du lete etter gps musa. Putt denne inn i samme usb port som du opprinnelig startet med så er jo problemet løst.

Bytter du til en annen usb port så må jo programmet konfigureres på nytt. Det samme vil som oftest skje i win programmer.

En holder jo ikke på å ta ut gps'en når denne er i bruk for å bytte til en annen usb port :wink:

GPS Port Checker Last ned dette lille programmet så finner dere alle portene på PC'en. Infoen som framkommer legger dere inn i GPS programmet. Port og hastighet.

Linken ble ikke helt god. Gå til Utilities og rull litt nedover så finner dere programmet.

• 2 uker senere...

http://opencpn.org/

Programmet som DU kan utvikle.

Om OpenCPN

OpenCPN is a free software (GPL) project to create a concise chart plotter and navigation software for use as an underway or planning tool.

Den siste stabile versjonen, OpenCPN 1.3.6, Ble publisert på den 6 januar 2010

Nåværende funksjoner:

* GPS / GPSD Postition Input

* BSB Raster Chart Display

* S57 Vector ENC Chart Display

* C-MAP Vector Chart Display (CM93 / 2)

* AIS Input Decoding

* Waypoint / Autopilot Navigering

* International Language Support

* Cross-platform support

* Grib Weather overlegg

Plattformer

* 98,2000, XP, Vista, 7

* Linux

* Macintosh OSX

Googel oversatt...........

GNU General Public License

Versjon 2, juni 1991

Copyright © 1989, 1991 Free Software Foundation, Inc.

51 Franklin Street, Fifth Floor, Boston, MA 02110-1301, USA

Alle har lov til å kopiere og distribuere umodifiserte kopier

av denne lisensen, men å endre det er ikke tillatt.

Preamble

Lisensene fleste programvarelisenser er laget for å ta vekk din frihet til å dele og endre det. Derimot er GNU General Public License ment å garantere din frihet til å dele og endre fri programvare - for å sikre at programvaren er gratis for alle sine brukere. This General Public Licence gjelder for mesteparten av Free Software Foundations programvare og til alle andre programmer som forfattere forplikte seg til å bruke det. (Noen andre av Free Software Foundation sin programvare er dekket av GNU Lesser General Public Licence isteden.) Du kan bruke den til dine programmer, også

Les hele lisensen her.

http://opencpn.org/gpl

Redigert av trikola
Har slått sammen 2 emner og fjernet 'meta'-innlegg (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 4 måneder senere...

skulle tro det var ett stort "marked" for å utvikle en skikkelig opensource navigeringsløsning. Har selv dodla med en autopilotløsning:) En gammel rattmotor av 0 verdi fra en autohelm, en håndfull transistorer for pwm kontroll og en atmel prosessor for styring. Tar navigering fra nmea- enten turn left/right eller bare avvik fra kurs. Ikke akkurat hva jeg ville kryssa atlantern med- men det funker sånn til en viss grad...

En annen ting jeg har spekulert i er visualiseringsduppeditter til utstyr som leverer nmea ut. Vind instrumenter, dybde, motor, drivstoff, gps eller kjøleskapstemperatur for den del...

- MartinL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...