btor Startet 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2010 Hei, Jeg vurderer å kjøpe en snekke ca '80 modell og vet at det sitter en Yanmar 33hk med saltvannskjøling i den (har ikke foreløpig noen mer spesifikk modellbetegnelse). Saltvannskjøling er den eneste 'ulempen' med båten, og jeg lurer på om det finnes 'ombyggingssett' eller andre muligheter til å få denne motoren over til ferskvannskjøling... Takk for tips og kommentarer btor Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=64597 Masse nyttig informasjon angående Yanmar 33 motoren og saltvann til ferskvannskjøling :) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Helt uproblematisk å gjøre dette. Martec leverer modelltilpassa sett "ready to bolt on". Se: www.martec.se Maritim skaffer det du måtte ønske av Martec. Mailer du til Martec får du tilsendt monteringsanvisning som kan være kjekk å studere før du handler. Har du spørsmål får du greie svar fra Martec. Du vil registrere at det finnes mange "besserwissere" som advarer mot ombygging. Dersom motoren er i orden før ombygging og kjølesystemet blir fagmessig rengjort med Systemrens så er en slik ombygging helt problemfri. Jeg forutsetter at du ikke er altfor klønete mhp. mekking og at du skjønner hva du holder på med. Jeg gjorde en slik ombygging i sommer på en Bukh DV10. Det meget vellykket og temperaturen holder seg konstant på 80gr. Jeg renset systemet omhyggelig, monterte på et filter (ennå ikke funnet rustflak i dette) og en tempmåler fra Wema i tillegg til orginal alarm. Videre monterte jeg rele på pumpa da den drar noen ampere. Utvendig kjølerør er en bedre løsning, men krever mer av montøren. Sabb kan levere dette om du er villig til å betale. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Takk for innspill og kommentarer. Timetelleren står på 2200, sier dette at den evt. bør overhales..? Forrige eier har hatt den kort tid, så han vet ikke noe om evt tidligere overhalinger etc.... [utvendig kjølerør er en bedre løsning, men krever mer av montøren. Sabb kan levere dette om du er villig til å betale.] Finnes det mer info på nettet om utvendig kjølesløyfe, hvor lang, hvilken diameter og hvor stor kapasitet som trengs på pumpe? Men en må kanskje kjøre vann i eksosen likevel pga redusert støy og mindre varme i eksosanlegg...? Andre ting jeg bør være obs på ang Yanmar 33...? hilsen bTor Redigert 14.Februar.2010 av btor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 (redigert) Er motoren i orden trenger den ikke overhales. Vedlikehold er noe annet og det bør gjøres regelmessig. Jeg har ingen kunnskaper om hvor dyktig du er til å mekke, men montering av modelltilpasset Marte-sett bør være innen rekkevidde for de fleste. Alternativt får du alliere deg med fagfolk. Rengjøring av kjølestystemet er abs. nødvendig og alt bunnfall nederst i sylinderblokka må graves ut/spyles ut. Alle motorer har en tappeplugg nederst i sylinderblokka. Finnes nok en del info om rørkjøling (keel cooling) på nettet, men vanskelig å finne noe brukbart. Her er dog noe som jeg helt tilfeldig kom over. Det er fornuftig selv om gammelt og uten bruk av termostat: http://www.mekkern.com/FerskvannK.htm Den orginale sjøvanns pumpa brukes for å pumpe sjøvann gjennom Martec varmeveksler og ut i eksosen. For å sirkulere ferskvannet gjennom varmeveksleren bruker Martec en elektrisk pumpe. Ved rørkjøling kan man også bruke elektrisk pumpe for å sirkulere ferskvannet. Reimdrevet pumpe krever mer montasje i form av braketter etc. Her kan nyttes impellerpumpe eller sentrifugalpumpe. Kan sikkert få kjøpe orginal Yanmar-pumpe, men denne er neppe helt gratis. Den orginale sjøvannspumpa brukes her kun for eksoskjøling. Du kommer enklest fra jobben ved å bruke et sett fra Martec, men pumpa må ha god og sikker strømtilførsel. Om du har flere spørsmål så kan du sende en IM og vi kan ta det over telefon slik at jeg ikke blir trøtt av å skrive. Redigert 15.Februar.2010 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 (redigert) Hei btor, Limer inn link til en tråd jeg svarte i for noen år siden ! Jeg har nemlig gjort det du skal til med på samme motor selv. Det jeg fant ut var at kjølesløyfa mi sikkert var 2,5m for lang. Jeg hadde 2x2,5m og vannet var iskalt når det kom inn igjen ! Ellers er dette kurant. satte inn elektrisk sirk. pumpe for ferskvann, og saltvann kjølte eksos. Men, skal jeg være ærlig synes jeg at du skal demontere toppen, få denne planslipt samt rense alle kjølekanaler i blokka. Jeg ble overrasket over hvor mye rust og drit som lå der etter mange års bruk. på bypass slangen fra termostathus og ned til inntak i blokka setter du på ei lita kran. dermed kan du om nødvendig blande litt varmt vann sammen med vann fra kjøleslynge. Eller denne kan blendes ! Håper denne linken virker! https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2305&hl= Redigert 16.Februar.2010 av Svein H (see edit history) Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.