Jump to content

Seafoam eller tilsvarende i Norge?

banjogutt

Recommended Posts

hva er vitsen med å øke kompresjonen? om du øker kompresjonen bør jo motoren din være i bra stand forøverig også.. eller er dette for en motor som er nedsotet og veldig slitt... slitte stempelringer er jo sikkert grunn til at motoren din har dårlig kompresjon da

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det eneste slike midler hjelper mot, er for høy kompresjon i lommeboka, desverre. Mekanisk slitasje kan ikke repareres med en skvett lurium i bensinen, hadde det faktisk fungert uten alvorlige bivirkninger for motoren så hadde stoffet garantert blitt kjøpt opp av et av våre største oljeselskaper...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har søkt, og teksten sier vel mye av det samme som de fleste slike midler på markedet lover. Hvis du sjekker for eksempel QMI, så har de også tilsvarende produkter som også forhandles i Norge. Alron X er også et mye brukt middel med tilsvarende egenskaper. Ellers brukte man tidligere med stort hell rent vann i en tynn stråle ned i innsuget, mens motoren gikk på et par tusen rpm. Renser ut sot og koks det også, og du skal ikke se bort fra en økning av kompresjonen med dette også. Det som var litt spesielt med Seafoam, var jo at samme stoff skal helles i innsuget, i drivstoffet og i oljen (en tredjedel av flasken hvert sted). Det har jeg ikke sett før...

Jeg har komp på 105. Det er ikke i toppsjiktet men heller ikke dårlig.

105 hva da? Hva oppgir motorprodusenten at du skal ha?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

om motoren din er en bensinmotor som fungerer bra fra før og som det ikke feiler noen ting tror jeg det er minimalt å forbedre ved tilsetningsstoffer i drivstoff.. å øke kompresjon har veldig liten verdi i seg selv, og ikke kan jeg skjønne hvordan man skal øke kompresjon i en motor uten å prepparere toppen eller skifte ut til lavere pakninger.. Jeg vet ikke hva du mener med at du vil ha en renere gange på motoren din... Du skriver heller ikke hvilken motor du har! men motorkarakteristikken er jo forutbestemt allerede fra fabrikk så om motoren din har riktig instilling på tenninga og kam og ventiler fungerer som det skal så vil jo dette være slik motoren din er satt opp.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

105 PSI. Betyr vel pound per square inch. Hvilke måleenheter er du vant til? Synes det er rart at dette produktet ikke finnes i Norge. Mange mekanikere på amerikanske forum anbefaler dette sammen med Sta-bil som er et et annet bensinadditiv samt Ring Free. Dette blir jo opp til hver enkelt om man vil bruke men jeg har lest MYE og bare positive ting om Seafoam.

105 PSI. Betyr vel pound per square inch. Hvilke måleenheter er du vant til?

Bar som regel, men PSI er helt greit det så lenge du sier fra hva du bruker. Det finnes jo også et par-tre andre måleenheter å velge i. Men la oss ikke henge oss opp i bagateller. Hvor mange PSI oppgir motorfabrikanten at motoren skal ha? Ligger du langt under det anbefalte bør jo noe gjøres, og da er et slikt tilsetningsstoff en grei plass å begynne. Hjelper ikke dette, så er det full demontering neste. Slike fantastiske stoffer lanseres jevnlig, mend forskjellige navn. Og blir skjelden særlig lenge på markedet. Men Seafoam ser jo ut til å ha vært en stund. Så for all del, ønsker du å bruke pengene dine på dette ser jeg ikke noe som helst problem med det!

Usikker på hva komp skal ligge på. Yamaha 140 V4. Er en gammel motor fra 1985 men som sagt kompresjonen ser jevn og fin ut men synes kanskje den er noe lav. Burde vel kanskje lagt rundt 120. Men hvem vet,hvis jeg hadde prøvd med en annen komp.tester så hadde jeg sikkert fått andre verdier, varierer nok en del fra måler til måler. Stusser litt over hva som menes med at komp ikke er så viktig. Er ikke komp avgjørende for motorens kraft?

Jovisst er det avgjørende, men det viktig er hvor den ligger i forhold til produsentens spec. Og som du sier, så er slike målere ikke kalibrerte så tallet du får ut kan nok tas med en klype salt. Det viktigste er at du har jevne målinger, bare det høres jo bra ut. Så sjekk med manualen hvilket trykk du skal ha, og ta de nødvendige skritt for å fikse det hvis den viser seg å ha alt for lav kompresjon. Tilsetningstoffer kan nok hjelpe noe, men i en 25 år gammel motor er det nok en viss fare for at honing og nye stempelringer er det som må til for å få det helt på topp. Tilsetningsstoffer kan tross alt ikke gjøre noe med slitasjen, kun med evt koksing som gjør at stempelringene henger i sporene i stempelet og forårsaker lekkasje. Og slik koksing opptrer som regel ikke så likt på alle sylinder at du får jevne, fine målinger sånn som du har hos deg.

Er vel ingen som har sakt at kompresjonen ikke er viktig.Men man oppnår ikke noe med å ha høyere kompresjon enn det motoren er sesificert med! er det stor variasjon mellom sylyndrene kan det jo tyde på at noe ikke er helt som det skal. Det er viktig at det er likt på alle sylindre

om motoren din er fra 1985 er det kansje nærliggende å tro at motoren er en del brukt og begynner å få lit slitasje.. men med riktig vedlikehold og behandling kan du likevel ha en motor i mange mange år til

Usikker på hva komp skal ligge på. Yamaha 140 V4. Er en gammel motor fra 1985 men som sagt kompresjonen ser jevn og fin ut men synes kanskje den er noe lav. Burde vel kanskje lagt rundt 120. Men hvem vet,hvis jeg hadde prøvd med en annen komp.tester så hadde jeg sikkert fått andre verdier, varierer nok en del fra måler til måler. Stusser litt over hva som menes med at komp ikke er så viktig. Er ikke komp avgjørende for motorens kraft?

Var i hvertfall ikke noe å si på bruksområdene til Sea Foam. Først en liten dram på toppen, så litt i motoroljen og resten på tanken.

Kanskje verdt å merke seg ved Autolube:

SPECIAL NOTE FOR OIL INJECTED ENGINES: Sea Foam Motor Treatment is ONLY added to the fuel in the above recommended concentrations. DO NOT pour Sea Foam Motor Treatment into the oil reserve tank for oil injection!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...