:båt1 Startet 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2010 har lurt endel på hvordan men bruker denne fine lille dupeditten??? Hvordan feks gjør man den tykke lina fast etter ankring altå når ankeret er i vannet Hvordan drar man den opp igjen?? merkelig men ingen av mine venner bruker sånne bå båtene deres så jeg ble plutselig nysjerrig takk for alle svar på dette dumme båtspørsmålet Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Hvis du med ankorlina mener disse båndene på rull så har jeg en slik og er fornøyd. Rullen er ikke til å sveive opp med, du må bruke håndemakt - dette er kun å regne som en grei måte og oppbevare ankerlina på. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Hadde en sånn på gamle båten og var kjempefornøyd. Som sagt dette er ikke en vinsj. Når du legger ankere ut er den bare å slippe den i vannet og båndet ruller ut. Har du så mye bånd ute som du vil ha legger du en par kryss på pullerten og ferdig med det. Opp må du bruke håndmakt. Da er det greit at en haler og en sveiver det løse tau. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
:båt1 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 hvordan får du festa den når du har dratt ut nok tau??? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 i pullerten Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 oki da var jo den saken død Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 hehe - genial konklusjon båt1 :-) Vi har og en ankorlina og er kjempefornøyd med løsnigen... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg skal kjøpe meg seilbåt og har da tenkt på dette å spandre en sånn rull men lurte dermed på hvordan den brukes Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Kjør på - vi har hekkanker hengende på pushpitt i en slik med kjetting i en tilsvarende med bunn. Veldig enkelt å legge ut og ta inn. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 praltisk med pushpitt igrunn Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Har et sånt flyveanker som fungerer ypperlig sammen med ankarolina (som alternativ til å ro ut et ekstra anker med jolla). Men da må man også henge på en skikkelig daumann, siden flyveegenskapene ikke er de beste med kjetting i halen. Ellers bruker jeg lina som vanlig ankertau også, da med kjetting. Rulla har blitt maltraktert for lenge siden så jeg bare slipper lina oppi en taupose i seilduk når jeg drar opp, hvor hele stasen tar veldig lite plass. Når ankeret skal ut igjen løper lina problemfritt ut, selv om den ikke er på rulle lengre, og jeg bare har stappa den oppi posen. Liten plass på pullerten tar den også, man skal vel rett og slett ikke se bort fra at «formatet» hadde passet godt til vanlig fortøyningsta, dog kanskje med litt mer elastisitet enn ankarolina har? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 alternativet er å ha et stålrør med anker, tau og kjetting hengene på pushpit sikkert like greit det eller??? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Har et sånt flyveanker... Hva er et flyveanker? Redigert 14.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ask Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Hei Eg har hatt Ankorlina på to båtar, og likar den berre sånn passe. Bandet er festa inne i rulla, og det er som regel eit par meter for kort.... Dersom båten td. ikkje har ankerbrønn så kan det vera eit poeng med ein slik rull. Ask Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Er svært fornøyd med min line. Har den montert akter, dessverre har jeg ikke winch her. Det er kjekt å slippe å stue bort 50 m tauverk tilgriset med gjørme. Linen drar ikke med seg så mye søle og den rulles enkelt opp etter bruk. Man skal imidlertid være klar over at linens bruddstyrke svekkes på sikt. Derfor bør den byttes ut etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 ... flyveanker? Anker som følger en mest mulig horisontal bane på vei ned, du kan slippe det fra hekken etter at båten er lagt til land og det «svømmer» et stykke ut av seg selv. Greit hvis vinden dreier eller øker og du må ha ut et anker til, og mangler jolle. http://www.dulhunty.com/flook2.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.