JubaTuba Startet 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2010 Hvor lenge etter D5L vitnemål kan man vente før man søker sertifikat? Dvs. går vitnemålet ut etter en tid? Tok det våren 2009 så det er ikke så lenge siden enda. Planen var å ta D5LA i høst men det ble det ikke tid til. Kan forøvrig anbefale både kurset og Oslo Kystskipperskole. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Hansi Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Søknadsskjema og mer informasjon finner du her. Redigert 14.Februar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Hvor lenge etter D5L vitnemål kan man vente før man søker sertifikat? Dvs. går vitnemålet ut etter en tid? .... Fra sist årsskifte ble innført en "foreldelsesgrense" på 5 år. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
cassie Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Da var jeg for seint ute... Kan jeg oppgradere til D5LA, eller må jeg ta kurset på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Hvilket kurs? A er et tilleggskurs. Jeg tror at utløst gammelt D5L gir rett til et tillegg A hvis vitnemålet fra A ikker er over 5 år. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
cassie Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Beklager formuleringen, men det saken gjelder er : Kan en ta A kurset, og derved søke D5LA, når en ikke har løst ut sertifikatet etter at vitnemålet for D5L er offer for foreldelsesgrensen på 5 år? Eller må D5L kurs gjennomføres og nytt vitnemål for D5L erverves? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 .....Kan en ta A kurset, og derved søke D5LA, når en ikke har løst ut sertifikatet etter at vitnemålet for D5L er offer for foreldelsesgrensen på 5 år?..... Ja, det var en ganske interessant problemstilling Før sist årsskifte ville det ikke ha vært noe problem i det hele tatt; det hadde vært rett frem uten et spørsmål. Men nå har vinkelskriverne i direktoratet begynt å lese diverse forskrifter på andre måter enn man før har lest dem og jeg tør rett og slett ikke tippe hva man ville falle ned på i ditt tilfelle. Vi har allikevel noe som kan oppfattes som en delvis parallell og som dermed kan gi en pekepinn om hva du har i vente: En som har D5L-sertifikat beholder dette under normale omstendigheter livet ut; sertifikatet beholder altså sin gyldighet uavhengig av sertifikatinnehaverens helse og uten krav om nye legeattester. Men hvis man vil utvide til D5LA så holder det ikke å legge frem sitt gyldige D5L-sertifikat - da må man nå i den senere tid også legge frem ny legeattest! Dette etter min oppfatning en formidabel logisk brist! Med dette eksemplet på direktoratets nyfortolkning av gamle forskrifter er jeg redd for at du kan stå overfor et problem, men jeg er meget interessert i å høre hva som blir resultatet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Før sist årsskifte ville det ikke ha vært noe problem i det hele tatt; det hadde vært rett frem uten et spørsmål. ...for da var det ingen foreldelsesfrist på eksamenspapirene. Med dette eksemplet på direktoratets nyfortolkning av gamle forskrifter er jeg redd for at du kan stå overfor et problem, men jeg er meget interessert i å høre hva som blir resultatet! Dette har jeg ikke all verdens greie på, men gitt hvordan byråkratiet fungerer, ville jeg tro det er svært tvilsomt om du får D5LA hvis du ikke enten 1) har D5L allerede, eller 2) har gyldige eksamenspapirer og andre attester for D5L i det du søker om D5LA. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Poseidon Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 ... har gyldige eksamenspapirer ..... Ja, nettopp dette er det springende punktet: om de vil forlange at D5L-vitnemålet skal være "gyldig" i betydningen "yngre enn 5 år" når det søkes om D5LA-sertifikat med nytt D5LA-vitnemål. For å gå D5LA-kurs med grunnlag i et D5L-kurs som ligger mer enn fem år tilbake i tid - det har jeg ennå ikke hørt at skal være noe problem . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ahamm Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Info fra sjøoffisersforbundet: Konvertering av høyere dekksoffiserssertifikat til fritidsbåtskippersertifikat Sjøfartsdirektoratet ønsker å minne om tidligere publisert Rundskriv RSV 03-2009, som blant annet omhandler utdanning eldre enn fem år og dekksoffiserssertifikater etter eldre lov i forbindelse med søknad om fritidsbåtskippersertifikat. Særlig bør man merke seg; ”Ovennevnte inkluderer også utdanning til fritidsbåtskippersertifikat etter §4-2(13) i kvalifikasjonsforskriften. Konvertering av sertifikater etter eldre lov eller forskrift til D5L/D5LA vil fortsatt være mulig frem til 31.12.2009. Etter denne dato vil fritidsbåtskippersertifikat kun utstedes på grunnlag av utdanning av nyere dato (< 5 år) eller ved konvertering av høyere dekksoffiserssertifikater etter STCW-95 konvensjonen.” Les mer på www.sjofartsdir.no. Ganske sikker på at man må ta kurset på nytt hvis man ikke har D5L kurs siste 5 år. Man får vel ikke løst sertifikatet ved å ta tilleggskurset etter at hovedkurset er utgått. Kontakt sjøfartsdirektoratet så får du vel svar etter noen måneder.... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.