Jump to content

Mercruiser 3,7l, pusse/polere veiv - kan denne brukes (bilder)?

Higgen

Recommended Posts

Hei,

Jeg har endelig fått ut veiven fra min Mercruiser 3,7l delemotor. Synes ikke skadene ser for ille ut, men trenger hjelp til å bedømme hva som bør gjøres med den.

(Denne tråden er en "oppfølger" til denne: Veivaksel ut av Mercruiser 3,7l - 170hk

Legger inn noen bilder av veiven som jeg tok ut i dag (tekst under hvert bilde):

img_5440_small.jpg

Slik så hele veiven ut. Litt overflaterust, men ikke for ille synes jeg.

img_5437_small.jpg

Jeg "gnikket" med fingen på veivtappen og overflaterusten løsnet lett. Bare fingen brukt her.

img_5449_cropped_small.jpg

Tørket av med papir - og brukte pittelitt smergel på hele veiven bortsett fra på veivtappene (de har jeg bare tørket med papir).

img_5449_cropp2_small.jpg

Litt tettere på. Synes ikke dette ser så ille ut. Du kan se de "mørke" partiene i stålet, som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med?

Så, nå er jo det store spørsmålet hva jeg skal gjøre med denne veiven.

Motoren denne sto i tok seg en dukkert og lå under vann i ca 2 døgn. :diving: Ble tatt opp og fylt med diesel og deretter oljet inn.

Det er etter at jeg har tørket av den, noen mørke flekker/partier på veivtappene etter der lagrene har stått. Motoren har stått noen mnd nå uten at det har vært bevegelse i motoren. Ser ut som en slags oxydering e.l.

Motoren hadde gått problemfritt før den ble fylt med vann. Rådelagrene var fine - uten nevneverdig slitasje. Samme med rammelagrene.

Jeg har lest om polering av veiver her på forumet tidligere, og har da fått forståelse av at de egentlig benytter smergel papir for å slipe/polere bort ujevnheter.

Gitt bildene og beskrivelse over, er det nødvendig å levere inn veiven til en polering på Sylinderservice eller er dette noe jeg kan klare med fiiiiiint smergelpapir selv?

Hva ville dere gjort - har dere noen råd å komme med?

Veiven skal inn i min motor - som hadde rådebank, jeg skal ikke benytte motoren som veiven sto i før. :smiley:

en veivaksling bør spennes opp og måles opp av en profesjonell for å sjekke at ting er rett og at sliteflatene er innfor tolleransene.. fordi om den "ser" fin ut kan det være alvorlige feil! om det er kast eller ett eller annet feil med den så går rådelagrene til dundas nesten med en gang.. så her bør alt være i balangse og sjekket for tolleranser.. nå kjenner jeg ikke til din motorhistorie men antar din gamle motor har skjært seg eller noe har gått galt... det førrste man da må gjøre er å finne ut hvorfor ting har gått som de har gått.. er ikke bare å skifte ødelagte deler, men det er altid en grunn til at den eller den motordelen har fått unormal slitasje.. varmgang og skjæring kan ødelegge hele blokka og mange andre deler.. ikke bar de deler som er bevegelige.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Nei selfølgelig ikke om man er 100% sikker på at veiva er rett og uten kast.. men uansett bør man måle lagerflatene.. lite vits i å koste på penger og arbeid på en motor om noe er feil og ting går galt etter kort tid igjen.. var bare det jeg ville få frem..

Hvis denne veiva i motor var tipp topp før motor ble druknet finnes det vel ingemn grunn til at det er noe mer galt med veiva en evt. rustangrep. Ser ikke helt poenget med oppretting og avbalangsering av en veiv som er dyppet i vann, men at den trenger en polering og kontroll generellt på lagerflater.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for tilbakemeldingene. Veiven som havnet under vann var nyoverhalt og kontrollert/målt av sylinderservice ca 50 gangtimer før den tok dukkerten. Således tyder ingenting på at den skulle være ute av vater.

Det som var spørsmålet mitt, var om oxyderingsmerkene på veiven er noe jeg kan pusse bort selv med fint smergel papir, eller om det er tryggest å la en fagmann gjøre det?

Jeg kan ikke kjenne ujevnheter med fingen, men det er som sagt mørkere partier der f.eks. "oljebanen" på rådelageret er. Motoren har jo stått noen mnd.

Denne veiven som vi snakker om har aldri hatt rådebank. :smiley:

Ta veiven med deg og stikk innom den lokale amcar klubben.Det er bestandig en person i klubben som virkelig har motor kunskap.De gutta dær er jo også vandt til og trimme motorer til det ukjente og vet hva som er dårlig og hva som er bra.De fleste erfaringene der kommer ikke fra en bok men ifra en bunnpanne full av diverse løse deler som ikke skulle vært dær.hehe Man lærer utrolig mye av og åpne totalhavarerte motorer,noe de gutta har gjort mange ganger.Som de fleste av oss desverre som har trimmet usa motorer noen ganger.

Men noen av de gutta har et utrolig kunskaps nivå angående motorer,husk at noen av dem bygger motorer heime i garasjen på 1000+ hester bare for morro.Faktisk så er det mange av de motorene som tåler det over lengre tid også.

Så det er ikke bare firmaer som vet hva de snakker om,spesielt innen usa motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...