sjøløve Startet 15.Februar.2010 Del på Facebook Startet 15.Februar.2010 (redigert) Jeg har en båt med Yanmar 2GM påmontert Hitachi 60 A generator. Alt er koblet riktig, men jeg oppdaget at ladespenningen økte fra ca 14,6 volt til ca 14,8 (dette var i sommer, så jeg husker ikke akkurat hvor mye) når jeg slår av tenningen. Grunnen til at jeg oppdaget dette var at jeg må slå av tenningen før jeg drar i det manuelle stopphåndtaket. Hva kan grunnen være? Det er forsatt strøm til magnetisering av ankeret. Redigert 15.Februar.2010 av sjøløve (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Først og fremst ville jeg kontrollere multimetren eller bordinstrumentet for mulig feilvisning. Det allerede fordi Hitachi flest er justert til 14,3V. Hvis du da altså måler 14,6 som standard da er noe galt så sant det ikke finnes en ekstern regulator som overstyrer den interne regulatoren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 ....... jeg må slå av tenningen før jeg drar i det manuelle stopphåndtaket. Hvorfor må du slå av tenninga først? Når du slår av tenninga så bryter du også forbindelsen til ladelampe kretsen, som, etter hva jeg forstår, utgjør en del av "sensekretsen" når dynamoen har internregulering ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Joerg Becker Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Nei, Mateco, avhengig type Hitachi blir ved brudd av IG bare den interne regulator deaktivert. L betyr ikke noe så langt jeg vet, det er bare for kontroll. Referansespenningen henter den utelokket via B+, senere modell også via "S". Hitachi trenger i tillegg spenning på B+ for å virke i det hele tatt. Det finnes antakeligvis heller ikke noe teknisk grunn for at Sjøløve må slå av tenningen først, kanskje for å unngå hylingen så snart motoren stopper. En annen sake kunne være hvis det finnes et relé mellom dynamo og batteri som blir styrt via tenningen. Hvis sånt ligger mellom f.eks. start og forbruksbatteri, mens start er koblet direkte til dynamo, da kan det hende at dynamospenningen økes for kort tid så snart den større benken blir bortkoblet. Men så lenge man ikke vet hvordan koblingen ser ut er dette alt bare teori. Din tur, Sjøløve, innput please. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Ok Joerg!! Jeg hengte meg litt opp i denne koblingen. Hvis den er tegnet korrekt da?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Joerg Becker Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Mja, dette er et standardskjema som passer vel mange dynamoer. Men det er ikke desidert til Hitachi. Jeg vet at det finns et skjema på 600-innlegg-Hitachitråden som vi hadde diskutert før, men jeg har ikke tid for å finne den fram akkurat nå. Uansett er jeg temmelig sikker på at ladelampen ikke påvirker spenningen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Smaapala Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Hei Tror heller du har spenningstap på dashbordet. Voltmeteret måler sikkert på en +kabel på dashbord. Når du slår av svitsen og dermed forbrukere går spenningen på dashbord litt opp. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
sjøløve Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Takk for god respons. Etter som jeg ikke husker detaljert hvor høy spenningen var i sommer, skal jeg gå ombord å starte opp igjen motoren for å måle på nytt. Det som er helt sikkert er at spenningen øket ca 0,2->0,3 volt etter å ha slått av tenningen. Jeg har pleid å slå av tenningen før jeg stopper motoren for å unngå hylingen fra alarmen. Jeg har målt spenningen over batteriet, og over generatoren. Spenningen er den samme på begge steder. Ledingen fra generatoren til batteriet er 10m2. Spenningen har blitt målt med multimeter og sammenlignet med Nexus instrumentet og ett unøyaktig (men viser forandringer) VDO instrument. Multimeteret og Nexus instrumentet stemmer godt overens samt VDO viser forandring i spenningen. Generatoren er ikke tilkoblet annet lade rele en det integrerte i generatoren. Sjøløve Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Tidligere kunne man knekke laderegulatoren om man lot dynamoen gå uten at den hadde noe sted å levere strømmen. Dvs at man lot feltviklingen være aktiv. Kun en tanke. Det er en av grunnen til at vendebrytere av 'god kvalitet' sleper over når man venter fra 'bat 1' til 'bat 2' etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.