Jump to content

Lading. Hitachi 60 A generator.

sjøløve

Recommended Posts

Jeg har en båt med Yanmar 2GM påmontert Hitachi 60 A generator. Alt er koblet riktig, men jeg oppdaget at ladespenningen økte fra ca 14,6 volt til ca 14,8 (dette var i sommer, så jeg husker ikke akkurat hvor mye) når jeg slår av tenningen. Grunnen til at jeg oppdaget dette var at jeg må slå av tenningen før jeg drar i det manuelle stopphåndtaket. Hva kan grunnen være? Det er forsatt strøm til magnetisering av ankeret.

Redigert av sjøløve (see edit history)

Først og fremst ville jeg kontrollere multimetren eller bordinstrumentet for mulig feilvisning.

Det allerede fordi Hitachi flest er justert til 14,3V.

Hvis du da altså måler 14,6 som standard da er noe galt så sant det ikke finnes en ekstern regulator som overstyrer den interne regulatoren.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

....... jeg må slå av tenningen før jeg drar i det manuelle stopphåndtaket.

Hvorfor må du slå av tenninga først?

Når du slår av tenninga så bryter du også forbindelsen til ladelampe kretsen, som, etter hva jeg forstår, utgjør en del av "sensekretsen" når dynamoen har internregulering ?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Nei, Mateco, avhengig type Hitachi blir ved brudd av IG bare den interne regulator deaktivert.

L betyr ikke noe så langt jeg vet, det er bare for kontroll.

Referansespenningen henter den utelokket via B+, senere modell også via "S".

Hitachi trenger i tillegg spenning på B+ for å virke i det hele tatt.

Det finnes antakeligvis heller ikke noe teknisk grunn for at Sjøløve må slå av tenningen først,

kanskje for å unngå hylingen så snart motoren stopper.

En annen sake kunne være hvis det finnes et relé mellom dynamo og batteri som blir styrt via tenningen.

Hvis sånt ligger mellom f.eks. start og forbruksbatteri, mens start er koblet direkte til dynamo, da kan det hende at dynamospenningen økes for kort tid så snart den større benken blir bortkoblet.

Men så lenge man ikke vet hvordan koblingen ser ut er dette alt bare teori.

Din tur, Sjøløve, innput please. :smiley:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Mja, dette er et standardskjema som passer vel mange dynamoer.

Men det er ikke desidert til Hitachi.

Jeg vet at det finns et skjema på 600-innlegg-Hitachitråden som vi hadde diskutert før,

men jeg har ikke tid for å finne den fram akkurat nå.

Uansett er jeg temmelig sikker på at ladelampen ikke påvirker spenningen.

Jørg

Takk for god respons.

Etter som jeg ikke husker detaljert hvor høy spenningen var i sommer, skal jeg gå ombord å starte opp igjen motoren for å måle på nytt.

Det som er helt sikkert er at spenningen øket ca 0,2->0,3 volt etter å ha slått av tenningen. Jeg har pleid å slå av tenningen før jeg stopper motoren for å unngå hylingen fra alarmen.

Jeg har målt spenningen over batteriet, og over generatoren. Spenningen er den samme på begge steder. Ledingen fra generatoren til batteriet er 10m2. Spenningen har blitt målt med multimeter og sammenlignet med Nexus instrumentet og ett unøyaktig (men viser forandringer) VDO instrument. Multimeteret og Nexus instrumentet stemmer godt overens samt VDO viser forandring i spenningen.

Generatoren er ikke tilkoblet annet lade rele en det integrerte i generatoren.

Sjøløve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...