Jump to content

Rabatt på ny båt (Bavaria 32 Cruiser)

Kaptein Kødd

Recommended Posts

Kjøper du nytt, er det vel ikke så ofte at en får prutet prisen betydelig ned, men 5% utfra priset pris er vel kanskje ikke umulig?, Det vanligste tror jeg er at en kanskje kan få forhandlet med litt utstyr utover det som ligger i prisen, mens prisen blir den samme.

Tror forhandler har veldig mye mer å gå på når det gjelder utstyret enn selve båten. Fikk tilbud om utstyr for over 100.000,- «med på kjøpet», men ingen nedsatt pris da jeg var ute å fisket i høst. Dog var dette bruktbåtkjøp hos forhandler som hadde lovet minstepris til selger ifm. innbytte av båt.

Men hvis du ser på listeprisen på utstyret og hva det koster å få det ferdigmontert i båten så får du et inntrykk av hvor landet ligger.

Noe utstyr kan du ettermontere og spare noen kroner på. Bla varmer er det mye penger å spare på hvis du er litt handy. Bunnsmøring likeså.

Husk at prisene er i Euro, dvs hvis prisene er basert på kurs 8,5 vil reell pris være en del lavere nå som kursen er ned mot 8...

har du fått prislisten?

Selv fikk jeg omtrent 100.000,- i verftsmontert ekstrautstyr, ved kjøpt av en 32 fot Hanse i 2008. Jeg vet at jeg har vært heldigere enn andre, men jeg vet naturligvis ikke om noen som har vært heldigere enn meg...

Uansett - rabatt på grunnprisen er nok vanskelig å få til. Utstyr derimot! (Forøvrig koster jo utstyret halvparten i "utlandet" sammenlignet med båtdelepusherne her på berget.)

"Verftsmontert" og "utstyr" fra Hanse er 2 ord som ikke passer godt sammen

Selv fikk jeg omtrent 100.000,- i verftsmontert ekstrautstyr, ved kjøpt av en 32 fot Hanse i 2008. Jeg vet at jeg har vært heldigere enn andre, men jeg vet naturligvis ikke om noen som har vært heldigere enn meg...

Uansett - rabatt på grunnprisen er nok vanskelig å få til. Utstyr derimot! (Forøvrig koster jo utstyret halvparten i "utlandet" sammenlignet med båtdelepusherne her på berget.)

Tipset må være at du ikke ser deg blind på prisen i utgangspunktet. Mange har nektet å tro at jeg fikk min Hanse 350 til samme pris som en tilsvarende utstyrt Bavaria 34 i 2008, men store forskjeller i leveringsomkostninger, rabatter og pris på ekstra utstyr gjorde at prisforskjellen på 60.000 veldig fort ble borte. Idiotisk at Lunde kan bruke priser som du ikke KAN få kjøp båten for... men det har vi snakket om før:)

Lanber mitt inntrykk er ikke at ekstrautstyret i Hansene er noe stort problem med... Jeg har krysset flittig i lista og alt fungerer som det skal med unntak av putene som dog ikke var ekstra :lol: men de var oppgradert med microfiber stoff...

Har finstudert en Bav 30 i helga for en kamerat av meg og jeg blir overrasket over hvor lite topcoat det var i denne båten, er ikke det vanlig i bavene at det er topcoat? Ser jo at det er i kjølområdet og under i forkabinen, men ikke noe i hekken, f.eks eller i lagringsrommet ute,det ser jo veldig spooky ut når sola skinner, og det lyser inn over alt... Forøvrig en grei båt med imponerende plass til 30 fot å være, men likte ikke cockpitbordet i en så liten cockpit... kjøleboksen ute derimot er jo digg...:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Tipset må være at du ikke ser deg blind på prisen i utgangspunktet. Mange har nektet å tro at jeg fikk min Hanse 350 til samme pris som en tilsvarende utstyrt Bavaria 34 i 2008

nå i ettertid er det ikke det minste rart, service koster, oppfølging av kunder koster - og der har vel hanse noen utgifter....da de ikke driver med denslags

"Verftsmontert" og "utstyr" fra Hanse er 2 ord som ikke passer godt sammen

Vel, foreløpig er det kun autopilotmotoren som er ødelagt som følge av dårlig montasje - øvrig verftsmontert ekstrautstyr har hos meg fungert meget bra!

Men, også hos meg er putene dårlige - til tross for at disse var "oppgraderte." Har imidlertid kommet til en avtale med Fjord Boats om å få ordnet disse! :smiley: :smiley: :smiley:

Jeg forstår vel egentlig heller ikke hvorfor Bavaria eiere påstår at Hanse er sååå mye dyrere; skulle jeg kjøpt en like godt spesifisert båt fra Lunde hadde det kostet....

Ang dette med rabatter.

Da jeg i høst skulle kjøpe ny båt stod valget mellom Bavaria 32 og tilsvarende Hanse.

Hanse hadde da store rabatter å gi på allerede produserte båter som de kalte hanse smartline. Bavaria kunne ikke matche denne rabatten i prosent. Min mening er uansett at "før pris" kun har en teoretisk betydning. Avgjørende er hva som er det beste kjøpet utifra sammenligning mellom pris i dag og produkt + samt hva som passer best for meg. På Bavariaen fikk jeg i tillegg til at jeg likte båten best også mulighet til å ettermontere mye utstyr som gav meg store besparelser.

På en av norges største produsenter av daycruisere etc reklameres det til stadighet med "veiledende priser" og avslag. Det som slår meg er at det virker som det alltid er avslag samtidig som prisene har steget drastisk på få år. Mao kan man spørre seg hvor reelle førpriser alltid er....

Blir litt som med kjøkken. Hos noen får du 10% rabatt bare du sier hei. Betyr ikke nødvendigvis at det blir et bedre kjøp...

Jeg har handlet to båter hos Lundebåt Leangbukta uten å få de store rabattene, men jeg har kjøpt rimelig nakne båter så da har de nok ikke så mye å gå på. På den siste fikk jeg 10% finanskriserabatt fra verftet og en hyggelig eurokurs fra Lunde. Bestiller du mye ekstrautstyr så har de nok mer å gå på. Jeg så på Lunde sin ettermonteringsmeny. En Autopilot SPX10, st602 og Integra driweneht koster kr. 49500,-. Jeg har nå bestillt over nettet SPX10, ST70, Linerar driveneht type 1 samt rorarm fra LP-yathc. Når jeg er ferdig med å montere kommer jeg under kr. 24 000,- med skruer og tilbehør. Da har jeg fått en mer presis, stillere og raskere styring med fargeskjerm som i tillegg vil fungere om den mekanske styringen ryker. I tillegg har jeg fått gleden av å montere selv. For en gnien DIY er det muligheter med et begrenset budsjett.

nå i ettertid er det ikke det minste rart, service koster, oppfølging av kunder koster - og der har vel hanse noen utgifter....da de ikke driver med denslags

Jo, marginene har nok vært lavere på en Hanse enn en Bavaria og det har ikke hjulpet forhandleren ifht utfordringene med verftsfeilene. Det er jo å påpeke at det er feil å påstå at Nelson ikke drev med service, mange er fornøyd og mange har fått fikset båtene sine, men det har vært mye å ta tak i og de har ikke klarte å hverken ha kontroll på alle båten/feilene ei heller å få i nærheten av alt fikset. Antakelig har de fikset mye mer enn mange ander forhandlere, men omfanget har vært stort pga slendrian frå fabrikken, i all hovudsak er dette slurv og ikke ting som påvirker sjødyktigheten til båten... Noen har blitt behandlet dårligere enn andre, jeg har fått mye hjelp og har nå en båt som med to unntak er 100% shipshape...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 2 uker senere...
Heisann..

Hva bør man kunne forvente å få i rabatt på en ny Bavaria 32 cruiser. Båten er jo ganske ribbet for utsyr orginalt, så båt med utstyr kommer fort på rundt 800-850 uten rabatt!

Er det noen her som har noen tips?

Ble det ny båt på deg?

Om man skal ha ny båt på denne siden av sommeren er nok lurt å bestemme seg før båtmessen. Nå som økonomien har løsnet litt er det nok lettere å forhandle pris nå enn under messen. I fjor vår var det veldig behagelig å handle båt, men nå har nok leverandørene litt mer å gjøre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...