Jump to content

Rabatt på ny båt (Bavaria 32 Cruiser)

Kaptein Kødd

Recommended Posts

Hanse 320 Smartline er bestillt

GRATTISS, en flott båt. Med historikken dette merket har rundt servicehåndtering vil jeg anbefale en god kontrakt, la en jurist lese denne, kjenner du ingen så bruk båtadvokaten (han er aktiv på forumet) og er du medlem av KNBF så har du vel en gratistime (om dette faller inn under gratistimen vites ikke)

Heisann......

Det blir ny båt.

Hanse 320 Smartline er bestillt. Ble mye rimeligere enn Bavariaen.

Gratulerer med fin båt, gled deg til turen og som alle sikkert har fortalt deg, sett av litt tid i Tyskland, men min erfaring er at det er ikke lett å finne mye feil med en gang, det er ikke sånn at det er en mengde åpenbare feil på Hansene... Men det har skjedd mye de siste to årene, så de blir interessant å høre dine erfaringer, håper du holder oss løpende orientert om hentingen, det er knall å sitte hjemme å høre om:)

Lage 100 smartline til?

Har titta i karta ja,tar det med ro og lar vær og vind bestemme hvilken vei vi tar hjem!

SHAUKAAS: Hva gjorde du med gass og landstrøm når du henta båten din?

Du får nok svar fra Shaukaas også, men i 2008 fikk vi èn norsk gassflaske. Det fulgte med tysk-gass-kobling så en kunne bruke andre flasker enn norske som er vanskelig å få tak i der nede, men en flaske holder lenge... Landstrøm var 220 volt, null problem

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

SHAUKAAS: Hva gjorde du med gass og landstrøm når du henta båten din?

Som Bjoris allerede sier: Vi fikk med en "norsk" 3kg propanflaske, som holder i massevis til hjemturen. Landstrøm opplegg er vel standard på båten, så da er det bare å sørge for å få kjøpt seg en landstrømkabel. Anbefaler å ikke handle denne hos Wendel & Rados - da de var veldig dyre! Fikk kjøpt mye til en veldig god pris hos https://www.schwenckner.de/ i Hamburg. En liten ekstra kjøretur - men var verdt hver eneste krone.

Jeg vet ikke mye om piser på seilbåter, men jeg forsøkte å forhandle meg fram til en god pris på ny Skibsplast 660DC i høst. Jeg var interessert i ny båt med største motoralternativ, begge utstyrspakkene som tilbys av produsent, og i tillegg noe annet ekstrautstyr. Listepris på dette var rett over 700.000,- og jeg fikk pakketilbud kr 679.000,-. Rabatten var da ca kr 25.000,-

Takker for informasjonen HANSE gutter!!

Viste ikke at jeg fikk med gass flaske..

10 stykk flere smartline blir laget!

BJORIS: du har garmin 3010 montert på pidestallen? enkelt å montere? hvilken antenne har du(vanskelig å dra ledningen?) er det sånn at 17x antenne kabelen blir koblet på strøm kabelen? mange kontakter inn i plotteren?

Jeg tenkte å montere en 4010,har kjøpt noa fester til å montere braketten.

Takker for informasjonen HANSE gutter!!

BJORIS: du har garmin 3010 montert på pidestallen? enkelt å montere? hvilken antenne har du(vanskelig å dra ledningen?) er det sånn at 17x antenne kabelen blir koblet på strøm kabelen? mange kontakter inn i plotteren?

Jeg tenkte å montere en 4010,har kjøpt noa fester til å montere braketten.

Sjekk dette med flasken, vi hadde som kjent en annen leverandør:) Det var kabler dratt ferdig til bak akterkabinen i 350en, tipper det er likt i 320en. Vi fikk store problemer med denne koblingen, det var nok volt, men antakelig ble det for stort spenningsfall i disse når den relativt store plotterne skulle starte så dermed fikk vi den ikke på... Vi brukte mange timer, men måtte gå for ledninger rett på batteriet for å få det klart til avreise fra Greifswald og som me alle midlertidige løsninger har dette dugd til nå, men nå har jeg tatt det bort og dratt nye ledninger (vi dro disse bare under puta i køya etc... ikke gunstig. Det var vanskelig å trekke ledningene dessverre, ja. Vi brukte mye zalo, ellers hadde det aldri gått. Det ble mange små ledninger som måtte loddes under der kompasset står, men det var kurrant. Problemet var altså å få liv i den... Jeg liker denne plasseringen, mest fordi du kan ta med hjem plotteren eller inn både for tyveri og for å tørken den av og til, sliter med litt dugg i displayet, men plotteren er super ellers... Kjøpt råbillig fra USA...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takker for svar bjoris!

Nå er det sånn at det er innfelt en lowrance plotter på pidestall,så jeg håper jeg kan ta strøm fra den!

Men skal prøve å trekke ledninger fra garmin plotteren til vhf`en(ais etc..)

Følger vist med en gassflaske nå også, pluss en tysk adapter!

Jeg vet ikke om dette har endret seg på nyere båter, men min 320 levert i 2008 var bestykket med følgende:

- Fullt Simnet* opplegg i båten, med 2 stk Simnet "HUB'er" i hhv "teknisk skap" og "babord akter". Uttak ved kabelgjennomføring til mast var også på plass.

- Eget strømopplegg til kartplotter, forsynt fra egen bryter/sikring. Mener å huske at dette var en 6mm2 kabel, slik at man her skal kunne bruke relativt mye strøm før man får et spenningsfall å snakke om. Å trekke flere kabler i en 320 er ikke uten videre enkelt, men absolutt mulig. Jeg har trukket/montert mye greier etter overtakelsen, men trangt er det.

- Eget strømopplegg for instrumentering/VHF radio (jordplate), Autopilot - alt forsynt fra egne sikringer. Meget bra og ryddig opplegg.

- RG-213 koaksialkabel fra mastefot og ned til kartbord.

- Høyttalerkabler trukket til montasjepunkter i tak, samt strømtilførsel til kartbord.

*Simnet er Simrad sitt svar på NMEA2000, og er i utgangspunktet kompatibelt med alle typer nyere utstyr. Den eneste forskjellen er at pluggene som er brukt er forskjellige, men her finnes det mange veier "rundt". Noe av Simrad sitt utstyr snakker også "sitt eget språk", slik at man kanskje ikke får full funksjonalitet dersom man mikser sammen forskjellige produsenters utstyr. Men det er fortsatt fullt mulig å bruke f.eks. en Garmin plotter tilkoblet Simnet'et i båten, dersom det er ønskelig. Jeg har sett at nyere leveranser kommer med Northstar utstyr, og er derfor usikker på hvordan dette opplegget er på disse båtene.

Be forhandler om å overlevere elektro tegninger for båten. Dette kan være greit å bli kjent med før overtakelsen, og spesielt dersom Dere har planer om å montere plotter og VHF i Greifswald!

Sjekk ut forumet myhanse.com - her finnes det både tips og bilder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...