Jump to content

Er det mulig å konvertere oljesmurt hylse til fettsmurt hylse?

jorhan

Recommended Posts

Jeg har en ganske spesiel propellhylse i båten min. Den er utstyrt med kulelager i hver ende pluss simringer. Jeg har fast aksling direkte å en Bullflexkobling. Jeg har da tenkt på muligheten for å gå over till fett inne i hylsa istede for olje. Utstyre hylsa med en nippel for fett presse.

Dette for i slippe det som er av "lekkasje" fra hylsa. Det er ikke mye men noe er det.

Tenker da å beholde alt som det er bare bruke fett istede for olje.

Lurer på hva folket mener om dette.

Redigert av jorhan (see edit history)

Oljehylse regnes som en mye bedre løsning enn fetthylse. På større fartøyer er det kun oljehylser som er aktuelle.

Jeg vet ikke hvilken olje du bruker, men det finnes spesielle hylseoljer som f.eks Statoils Sternway og Essos Stermar. Dette er oljer som er vannemulgerende og den lille lekkasjen som nødvendigvis følger med er helt uproblematisk.

Lykke til med oljehylse - den beste løsningen :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Fetthylse har sine fordeler ved at den er enkel og rimelig; den trenger ingen avanserte tetninger. En av ulempene er at fettet har veldig liten "flyteevne" når det er kaldt. Det blir derfor liggende som harde striper og klumper seg ofte sammen. Med fetthylse må man i tillegg ofte sikre seg med å etterpresse litt fett etter hver tur for ikke å risikere lekkasjer.

Med oljehylse har du et smøremiddel som er lettflytende og velsmørende uavhengig av temperaturen. Jeg regner også med at propellakselen er dreiet ned til en litt mindre diameter mellom bæreflatene i begge ender. Dermed skapes et cylinderformet oljereservoir langs akslingen og dette sørger for at både bæreflater og tetningsområder har tilgang på olje hele tiden. I tillegg har du trolig en liten tank med hylseolje og når du holder denne på riktig nivå har du hele tiden et effektivt mottrykk i forhold til det sjøvannet som alltid forsøker å trenge seg inn. Det finnes også andre grunner, men alt kan vel summeres opp i det faktum at oljehylser er praktisk talt enerådende i forbindelse med yrkesfartøyer.

En annen sak er at hvis du går over til fett på en hylse som er beregnet for flytende olje; da er jeg redd for at du nokså snart vil ende opp med ødelagte hylsetetninger.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...