jorhan Startet 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2010 (redigert) Jeg har en ganske spesiel propellhylse i båten min. Den er utstyrt med kulelager i hver ende pluss simringer. Jeg har fast aksling direkte å en Bullflexkobling. Jeg har da tenkt på muligheten for å gå over till fett inne i hylsa istede for olje. Utstyre hylsa med en nippel for fett presse. Dette for i slippe det som er av "lekkasje" fra hylsa. Det er ikke mye men noe er det. Tenker da å beholde alt som det er bare bruke fett istede for olje. Lurer på hva folket mener om dette. Redigert 15.Februar.2010 av jorhan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Oljehylse regnes som en mye bedre løsning enn fetthylse. På større fartøyer er det kun oljehylser som er aktuelle. Jeg vet ikke hvilken olje du bruker, men det finnes spesielle hylseoljer som f.eks Statoils Sternway og Essos Stermar. Dette er oljer som er vannemulgerende og den lille lekkasjen som nødvendigvis følger med er helt uproblematisk. Lykke til med oljehylse - den beste løsningen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jorhan Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Hei Poseidon. Hvorfor regnes oljesmurt som bedre enn fettsmurt? Bedre smøreegenskaper, tåler varme bedre? Vil jo selvfølgelig ha det som er best Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Jeg skal svare for Poseidon jeg. Skarpenes, som er et større fartøy, vil ha mindre slitasje på akslingen, ha null vann/oljelekkasje inn i båten. Flettepakning må lekke litt for å være tilfreds. Dessuten sliter den mer på akslingen en noen annen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Fetthylse har sine fordeler ved at den er enkel og rimelig; den trenger ingen avanserte tetninger. En av ulempene er at fettet har veldig liten "flyteevne" når det er kaldt. Det blir derfor liggende som harde striper og klumper seg ofte sammen. Med fetthylse må man i tillegg ofte sikre seg med å etterpresse litt fett etter hver tur for ikke å risikere lekkasjer. Med oljehylse har du et smøremiddel som er lettflytende og velsmørende uavhengig av temperaturen. Jeg regner også med at propellakselen er dreiet ned til en litt mindre diameter mellom bæreflatene i begge ender. Dermed skapes et cylinderformet oljereservoir langs akslingen og dette sørger for at både bæreflater og tetningsområder har tilgang på olje hele tiden. I tillegg har du trolig en liten tank med hylseolje og når du holder denne på riktig nivå har du hele tiden et effektivt mottrykk i forhold til det sjøvannet som alltid forsøker å trenge seg inn. Det finnes også andre grunner, men alt kan vel summeres opp i det faktum at oljehylser er praktisk talt enerådende i forbindelse med yrkesfartøyer. En annen sak er at hvis du går over til fett på en hylse som er beregnet for flytende olje; da er jeg redd for at du nokså snart vil ende opp med ødelagte hylsetetninger..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jorhan Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Det var jo bare en tanke og den tanken er forkasta. Mye fornuftig her og det hørs jo uten tvil meget logisk ut. Poseidon, har du sett hylsa mi eller? Jeg lar ting være som det er. Oljesmurt er fine greier! Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Hvis det läcker må du bytte tätningarna. Sen jag bytte för två år sedan har jag inte sett en droppe vann eller behövt fylla på nån olja. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 .....Poseidon, har du sett hylsa mi eller? Jeg lar ting være som det er. Oljesmurt er fine greier! Nei, jeg har ikke sett den som du har ombord, men både de to siste båtene mine og mange, mange andre som jeg har befatning med har oljehylser. Ja, oljesmurte hylser er noe helt annet enn disse "leketøygreiene" med fettkopp Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.