Jump to content

Hvordan bruke samme utløp på elektrisk og manuell lensepumpe?

fanntomas

Recommended Posts

Skal bytte den manuelle membranpumpa mi, + at jeg skal montere en elektrisk lensepumpe med nivåbryter i kjølen

Er det på en eller annen måte mulig å skjøte dette sammen på samme slange, slik at jeg slipper å lage en ny skroggjennomføring??

Her må det jo på en måte være en tilbakelsagsventil, slik at ikke den ene pumpen trykker vannet ned i den andre vil jeg tro????

Jeg skjønner poenget. Utløpet er godt over vannlinja, men problemet er ikke at jeg er redd for at sjøvannet skal komme inn i utløpet, men at feks. den elektriske pumpen, pumper vannet tilbake i kjølen via den manuelle pumpa, men setter jeg på en gren, så blir jo rettningen på vannføringen ganske riktig.

Vet ikke om det finnes slike rør/slangedeler i den dimensjonen.

Men vannet renner vel kansje ikke direkte igjennom disse membranpumpene??

Redigert av fanntomas (see edit history)

På de elektriske pumpene jeg har hatt, har det ikke vært tilbakeslagsventil. Så hvis du kobler til membranpumpen på samme slange må du ha en tilbakeslagsventil mot den elektriske pumpen. I membranpumpen er det tilbakeslagsventil på utløpet så er er det ikke nødvendig med tilbakeslagsventil.

DVS tilbakeslagsventil fra den elektriske pumpen burde holde.

En skøt med 3 utak på. se for deg en trekant, der det er slange koblinger i alle hjørnene. det øverste uttaket går ut skråget, og de 2 nederste går slangene fra pumpene inn.. Du må ha tilbakeslagsventil på de 2 nederste. Lagde en liten tegning her:

344p1sx.jpg

Håper du forstår meg :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Vi har alle pumpene (pluss litt til) på ett utløp. Bruk to Y fordelinger i plast. Koble enden av den ene Y'en inni den andre Y'en og du har to innløp + en lufting og ett utløp. Ikke behov for tilbakeslagsventil siden en her får en lufting som strekkes over vannlinjen og litt til. Begge innløpene må jo føres i bue mot "innløp" av Y'en.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da jeg hadde Knarr, treseiler! Så var jeg plaget med at den lakk når jeg seilte, fribordet var tørt. For å kunne lense på begge halser hadde jeg derfor en el-pumpe på hverside av kjølsvinet. På slangen fra el-pumpene hadde jeg i tilegg en håndpumpe i benken på begge to. Hånd pumpen og elpumpen var koplet i serie.

Dette fungerte helt tilfredstillende! :flag:

Aileen ll

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Det tar nøyaktig to minutter å borre hull til en ny gjennomføring! Da har du to helt separate systemer som kan benyttes uavhengig, du slipper problemer med tilbakeslagsventiler som henger seg opp/fryser, og får et profesjonelt og ordentlig lensesystem! I tillegg blir det langt billigere og mye bedre. Jeg lurte på det samme for noen år siden, men endte til slutt opp med hullsag og ny gjennomføring. Det er alltid litt skummelt til begynne med å borre hull i båten, men etterpå føltes det som det eneste rette. Så fyr opp boremaskinen og sett i gang, jeg garanterer at du ikke vil angre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for alle svar, svært nyttige :-)

Ja, jeg får tenke på det med å lage en ny gjennomføring, det er kansje ikke så ille, hvis en bare venner seg til tanken først :-)

Noen som har tips til bra membranpumper?? Den elektriske fulgte med båten da jeg kjøpte den.. Bør jeg ha on/off bryter på denne???

Det er jo en nivåbryter som setter den i gang. Sikring er jo en selvfølge!

En on/off/auto bryter kan være grei å ha, disse selges i båtutstyrsforretninger montert på et lite panel med tekst. Da kan du velge å kjøre den manuelt, eller slå den helt av hvis du ligger et sted du ikke ønsker å søle til med bunnvannet ditt.

Å lage en ny gjennomføring er veldig enkelt, og ser også pent ut etter montering. Velg en rustfri en, så blir det bare en ny blank dings på båten som ser ut som om den alltid har vært der! Jeg plasserte min 12-13 cm fra den andre i samme høyde, og det så riktig så lekkert ut etterpå. Men det er alltid ekkelt å sette borret i blank gelcoat, det er sikkert. Jeg finmålte innvendig og utvendig sikkert fem ganger før jeg satte borret inntil, for å være sikker på å ikke treffe noe på innsiden og som da ville stå i veien for slangen eller annet. Men når jeg endelig satte maskinen i gang, så var det bare noen få sekunder så stod jeg der med et fint hull uten avskallinger eller annet tull. Litt Sikaflex på snittflatene, litt på flensen og så var det bare å tre den inn, stramme mutteren på innsiden og vasek vekk overflødig Sikaflex rundt gjennomføringen. Etterpå så den ut som den naturligste ting av verden, som om den alltid hadde vært der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ville ikke ha brukt rustfri gjennomføring. den erer opp etter noen år.. Ville brukt syrefast gjennomføring for å være på den sikre siden.. Har opplevd at en del båter i marinaen eg ligger i har fått små ering i gjennomføringen, og fått smålekasjer du gjerne ikke legger merke til :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Jeg forstår ikke denne diskusjonen om tilbakeslagsventiler og ekstra skroggjennomføring. I min båt var det opprinnelig en manuell membranpumpe. På enden av slangen ved innløpet koblet jeg på en elektrisk lensepumpe (sentrifugalfumpe) uten noen slags ventiler. Den pumper vannet gjennom membranpumpen uten problemer og membranpumpen suger vannet gjennom den elektriske pumpen uten problemer. Begge virker fint uavhengig av hverandre. Membranpumpen inneholder selvfølgelig et par ventiler.

Eivind

På min båt sitter det en elektrisk pumpe og en manuell membranpumpe i serie. Den elektriske nærmest kjølen. Den pumper vannet gjennom den manuelle pumpen og ut gjennom skrogsiden når jeg "kjører" elektrisk. Hvis jeg bruker den manuelle suger den gjennom den elektriske pumpen. Enkelt med en slange i kjølsvinet og et utløp. Dette er original fra produsent (og båten er CE-merket).

Redigert av Elektro (see edit history)

eivindch: Jeg forstår,men da er det jo ikke 2 uavhengige pumper.

Kommer jeg i den uheldige situasjonen at jeg må pumpe for livet, har jeg i tilfelle bare en tilgjenglig pumpe med beskrivelsen du kommer med!!!!! Og dessuten får jeg ikke den elektriske pumpe helt i bånn av kjølen pga. størrelsen, men det gjør jeg nemlig med slangen. Det er en fordel, slik at man holder "vannstanden" i kjølen på minimum :-)

I min båt var to pumper koblet sammen på et utløp med et stykke rett ved skroggjennomføringen. Begge slangene gjorde en liten svanehals oppover som fungerte som hinder for at den ene pumpet tilbake i den andre. Men dette ble raskt endret til at de nå har hver sin skroggjennomføring. Den dagen jeg virkelig har bruk for dem begge er det greit med tilgjengelig kapasitet ut av båten :yesnod: Jeg bruker på denne størrelsen ikke hullsag men store hullbor. De har et lite ekstra snitt som lager den ytterste sirkelen først før de litt grovere tar resten. Og med litt tape blir det ingen unødvendige riper i gelcoaten.

Den forige eieren av min båt hadde, for å unngå å ta et ekstra hull i skroget, montert et resirkulerende system for den elektriske pumpa.

Det ble gjort ved at den elektriske pumpa ble koblet på vannlåsen til vasken i byssa.

Det var bare det at kapasiteten på pumpa var langt høyere en det utslaget fra vasken kunne ta unna.

Pumpa ble startet, vannet ble pumpet opp i vasken mens litt rant overbord.

Når vasken ble full rant vannet ned på dørken og ned i kjølsvinet hvor det igjen ble pumpet opp i vasken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...