fanntomas Startet 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2010 Skal bytte den manuelle membranpumpa mi, + at jeg skal montere en elektrisk lensepumpe med nivåbryter i kjølen Er det på en eller annen måte mulig å skjøte dette sammen på samme slange, slik at jeg slipper å lage en ny skroggjennomføring?? Her må det jo på en måte være en tilbakelsagsventil, slik at ikke den ene pumpen trykker vannet ned i den andre vil jeg tro???? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Har du utløp over vannlinjen er ikke dette noe problem. Utløp under vannlinje bør du nok sørge for en tilbakeslagsventil eller en treveisventil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
fanntomas Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 (redigert) Jeg skjønner poenget. Utløpet er godt over vannlinja, men problemet er ikke at jeg er redd for at sjøvannet skal komme inn i utløpet, men at feks. den elektriske pumpen, pumper vannet tilbake i kjølen via den manuelle pumpa, men setter jeg på en gren, så blir jo rettningen på vannføringen ganske riktig. Vet ikke om det finnes slike rør/slangedeler i den dimensjonen. Men vannet renner vel kansje ikke direkte igjennom disse membranpumpene?? Redigert 15.Februar.2010 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 På de elektriske pumpene jeg har hatt, har det ikke vært tilbakeslagsventil. Så hvis du kobler til membranpumpen på samme slange må du ha en tilbakeslagsventil mot den elektriske pumpen. I membranpumpen er det tilbakeslagsventil på utløpet så er er det ikke nødvendig med tilbakeslagsventil. DVS tilbakeslagsventil fra den elektriske pumpen burde holde. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 En skøt med 3 utak på. se for deg en trekant, der det er slange koblinger i alle hjørnene. det øverste uttaket går ut skråget, og de 2 nederste går slangene fra pumpene inn.. Du må ha tilbakeslagsventil på de 2 nederste. Lagde en liten tegning her: Håper du forstår meg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Jawik Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 (redigert) Vi har alle pumpene (pluss litt til) på ett utløp. Bruk to Y fordelinger i plast. Koble enden av den ene Y'en inni den andre Y'en og du har to innløp + en lufting og ett utløp. Ikke behov for tilbakeslagsventil siden en her får en lufting som strekkes over vannlinjen og litt til. Begge innløpene må jo føres i bue mot "innløp" av Y'en. Redigert 15.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
aileenll Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Da jeg hadde Knarr, treseiler! Så var jeg plaget med at den lakk når jeg seilte, fribordet var tørt. For å kunne lense på begge halser hadde jeg derfor en el-pumpe på hverside av kjølsvinet. På slangen fra el-pumpene hadde jeg i tilegg en håndpumpe i benken på begge to. Hånd pumpen og elpumpen var koplet i serie. Dette fungerte helt tilfredstillende! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
if... Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Du må ha tilbakeslagsventil mot el-pumpa, såframt du ikke kan legge slangen fra denne vesentlig høyere enn utløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Her har du fasit visningen din ! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Hvorfor gjøre det så vanskelig? Det tar nøyaktig to minutter å borre hull til en ny gjennomføring! Da har du to helt separate systemer som kan benyttes uavhengig, du slipper problemer med tilbakeslagsventiler som henger seg opp/fryser, og får et profesjonelt og ordentlig lensesystem! I tillegg blir det langt billigere og mye bedre. Jeg lurte på det samme for noen år siden, men endte til slutt opp med hullsag og ny gjennomføring. Det er alltid litt skummelt til begynne med å borre hull i båten, men etterpå føltes det som det eneste rette. Så fyr opp boremaskinen og sett i gang, jeg garanterer at du ikke vil angre! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fanntomas Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Takk for alle svar, svært nyttige :-) Ja, jeg får tenke på det med å lage en ny gjennomføring, det er kansje ikke så ille, hvis en bare venner seg til tanken først :-) Noen som har tips til bra membranpumper?? Den elektriske fulgte med båten da jeg kjøpte den.. Bør jeg ha on/off bryter på denne??? Det er jo en nivåbryter som setter den i gang. Sikring er jo en selvfølge! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 En on/off/auto bryter kan være grei å ha, disse selges i båtutstyrsforretninger montert på et lite panel med tekst. Da kan du velge å kjøre den manuelt, eller slå den helt av hvis du ligger et sted du ikke ønsker å søle til med bunnvannet ditt. Å lage en ny gjennomføring er veldig enkelt, og ser også pent ut etter montering. Velg en rustfri en, så blir det bare en ny blank dings på båten som ser ut som om den alltid har vært der! Jeg plasserte min 12-13 cm fra den andre i samme høyde, og det så riktig så lekkert ut etterpå. Men det er alltid ekkelt å sette borret i blank gelcoat, det er sikkert. Jeg finmålte innvendig og utvendig sikkert fem ganger før jeg satte borret inntil, for å være sikker på å ikke treffe noe på innsiden og som da ville stå i veien for slangen eller annet. Men når jeg endelig satte maskinen i gang, så var det bare noen få sekunder så stod jeg der med et fint hull uten avskallinger eller annet tull. Litt Sikaflex på snittflatene, litt på flensen og så var det bare å tre den inn, stramme mutteren på innsiden og vasek vekk overflødig Sikaflex rundt gjennomføringen. Etterpå så den ut som den naturligste ting av verden, som om den alltid hadde vært der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Ville ikke ha brukt rustfri gjennomføring. den erer opp etter noen år.. Ville brukt syrefast gjennomføring for å være på den sikre siden.. Har opplevd at en del båter i marinaen eg ligger i har fått små ering i gjennomføringen, og fått smålekasjer du gjerne ikke legger merke til Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
eivindch Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Jeg forstår ikke denne diskusjonen om tilbakeslagsventiler og ekstra skroggjennomføring. I min båt var det opprinnelig en manuell membranpumpe. På enden av slangen ved innløpet koblet jeg på en elektrisk lensepumpe (sentrifugalfumpe) uten noen slags ventiler. Den pumper vannet gjennom membranpumpen uten problemer og membranpumpen suger vannet gjennom den elektriske pumpen uten problemer. Begge virker fint uavhengig av hverandre. Membranpumpen inneholder selvfølgelig et par ventiler. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Da er det nok ikke kvalitet over legeringen i gjennomføringen vil jeg tro. Har brukt en del rustfritt materialer i fuktige omgivelser ifm. jobben, og disse er vanligvis like fine etter mange år. Men det er noe annet med materialer som står i konstant kontakt med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 (redigert) På min båt sitter det en elektrisk pumpe og en manuell membranpumpe i serie. Den elektriske nærmest kjølen. Den pumper vannet gjennom den manuelle pumpen og ut gjennom skrogsiden når jeg "kjører" elektrisk. Hvis jeg bruker den manuelle suger den gjennom den elektriske pumpen. Enkelt med en slange i kjølsvinet og et utløp. Dette er original fra produsent (og båten er CE-merket). Redigert 16.Februar.2010 av Elektro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 eivindch: Jeg forstår,men da er det jo ikke 2 uavhengige pumper. Kommer jeg i den uheldige situasjonen at jeg må pumpe for livet, har jeg i tilfelle bare en tilgjenglig pumpe med beskrivelsen du kommer med!!!!! Og dessuten får jeg ikke den elektriske pumpe helt i bånn av kjølen pga. størrelsen, men det gjør jeg nemlig med slangen. Det er en fordel, slik at man holder "vannstanden" i kjølen på minimum :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 I min båt var to pumper koblet sammen på et utløp med et stykke rett ved skroggjennomføringen. Begge slangene gjorde en liten svanehals oppover som fungerte som hinder for at den ene pumpet tilbake i den andre. Men dette ble raskt endret til at de nå har hver sin skroggjennomføring. Den dagen jeg virkelig har bruk for dem begge er det greit med tilgjengelig kapasitet ut av båten Jeg bruker på denne størrelsen ikke hullsag men store hullbor. De har et lite ekstra snitt som lager den ytterste sirkelen først før de litt grovere tar resten. Og med litt tape blir det ingen unødvendige riper i gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Den forige eieren av min båt hadde, for å unngå å ta et ekstra hull i skroget, montert et resirkulerende system for den elektriske pumpa. Det ble gjort ved at den elektriske pumpa ble koblet på vannlåsen til vasken i byssa. Det var bare det at kapasiteten på pumpa var langt høyere en det utslaget fra vasken kunne ta unna. Pumpa ble startet, vannet ble pumpet opp i vasken mens litt rant overbord. Når vasken ble full rant vannet ned på dørken og ned i kjølsvinet hvor det igjen ble pumpet opp i vasken. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Lite utenom opprinnelig tråd. Men tips ved bruk av hullsag i Gelcoat er å kjøre drillen i revers til hullsaga er igjennom Gelcoat laget. Ingen flising garanter Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.