bjornas Startet 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2010 Da var VHF-eksamen i boks i dag Noen som har anbefalinger til gode, håndholdte VHF-apparater? Og forslag til hvilke man bør styre unna? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
GeirKS Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Jeg har i alle fall en Simrad HT50 som mikrofonen er ødelagt på. Dessuten har den ikke særlig god høyttaler. Og er litt slitsom å betjene. Hva med Raymarines Ray 101E? Ikke forvent deg noe særlig av rekkevidden til disse apparatene, sammenlignet med en stasjonær VHF med ordentlig antenne. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Jeg har en Icom M71 som jeg er kjempefornøyd med. Se på Icom eller Standard Horizon som jeg syns gir kanskje mest for pengene. Standard Horizon er på full høyde med Icom og noe billigere. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjøtunga Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Spørsmålet har vært oppe noen få ganger tidligere... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bjornas Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Jepp - defor søkte jeg på "anbefaling" og "VHF" og fikk 0 relevante treff på de 10 første sidene. Men takk for linken, så skal jeg se om jeg finner det jeg er ute etter. Har en ex-militær Zodiac; derfor er jeg i utg pkt bare interessert i håndholdt. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Tox Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Jeg kjøpte en ICOM i fjor, husker desverre ikke betegnelsen; meget fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Noen av de linkene som hljoen viste meg til, var veldig verdifulle (og han har rett; spørsmålet har vært oppe noen ganger før). På bakgrunn av dem og tipsene fra dere andre, tror jeg at jeg skal styre i retning av Icomm M71. Får prøve meg på et "importstunt" fra England. Tusen takk til alle for velvillig hjelp! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Fanafjord Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 (redigert) Når du kjøper fra England, og du legger vekt på norske fritidskanalene L1, L2 og L3 må du finne en forhandler som programmerer dette for deg. Det blir veldig vrient å ta det etterpå i Norge. Tror både Yachtbits.com og Cactusnav.com gjør det (mot noen kroner ekstra.) Marinesuperstore gjorde det ikke. (Kjøpte også min Icom M71 fra England). Det har også kommt en annen handholdt VHF fra icom som flyter. Redigert 16.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Tilde Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Er det egentlig så mye å tjene på import av bærbar VHF inkludert programmering, frakt og mva? Jeg kikket litt på en nettside som tilbød programmering av norsk kanalsett, osv som en ekstratjenste som var priset til ca. kr 250 Nkr, og så kommer jo mva på dette igjen. Mitt regnestykke endte opp med noen få hundrelapper i differanse, men dersom ikke forskjellen er større, er jeg fristet til å heller investere disse hundringsene i norsk 2 års garantitid og 5 års reklamasjonsrett. Hvor mye er det mulig å spare på for eksempel Icom M71 ferdig importert hjem på stuebordet med norsk kanalsett? Den koster til sammenligning kr 2980,- hos Seatronic. Noen som har kjøpt denne og har regnestykket fullt ut? Her er den som flyter, Icom M35. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 (redigert) er jeg fristet til å heller investere disse hundringsene i norsk 2 års garantitid og 5 års reklamasjonsrett. Nå ja, norsk service er nok ikke det helt store etter min erfaring. De 5 års reklamasjonsfrist vrir leverandørene seg unna som bare det. Og generellt servicenivå, forbrukerrettigheter ellers og stå-på vilje fra leverandørene er nok England i en helt annen klasse enn Norge. Har aldri hatt problemer med reklamasjoner i England. (Og jeg har kjøpt mye der, samt at jeg bodde 3 år i England) Pris for flytende Icom M33 hos yachtbits er 990 kroner. For programmeringen tar de 92 kroner. Det betyr du får den til Norge til 1500 kroner. Da har jeg regnet 25 % moms og 150 kroner frakt. Samme VHF koster 2380 hos Seatronic. Synes det er mye spart. For M71 er regnestykket (1258 kr + 92)*1.25+150 = 1837 kroner. Mer enn tusenlappen forskjell til Seatronic. - Med bedre service og oppfølging påstår jeg! Redigert 16.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
SeaRaymond Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Du må også legge til ett "fortollingsgebyr" som typisk er ca 200,- Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 yepp stemmer det hadde jeg glemt. UPS tok 150 kr siste gang. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjøtunga Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Pris for flytende Icom M33 hos yachtbits er 990 kroner. For programmeringen tar de 92 kroner. Det betyr du får den til Norge til 1500 kroner. Da har jeg regnet 25 % moms og 150 kroner frakt. Samme VHF koster 2380 hos Seatronic. Synes det er mye spart. Dette regnestykket kan umulig være riktig. Går jeg inn på websjappen hos yachbits og legger dette apparatet i kurven får jeg en pris på 107,52 pluss programmering 10,00 pluss frakt 36,00, tilsammen GBP 153,52, som med dagens pundkurs utgjør ca 1440 kr. På toppen av dette skal du legge til moms, 360kr, og folrtollingsgebyr ca 200kr, slik at du til slutt havner på 2000kr, som er et godt stykke over 1500kr. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Fanafjord Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Ok da, 153 pund = 1440 kroner * 1,25 + 150 kroner = 1950 kr. (Jeg VET at jeg betalte 150 kr i fortollingsavgift et par uker siden når jeg kjøpte en autopilot) Da er Seatronic fortsatt 25 % dyrere. (Det er frakt inn i bilde her også) Og dette er en "billig" sak der faste kostnader utgjør uforholdsvis mye. Tar du M71 så sparer du tydelig mer. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.