Jump to content

Eberspächer X2 ryker.. hvordan fikser jeg dette?


emilian1

Recommended Posts

Ett vanelig "problem" er vel ofte at brenneren ikke for rett blanding av diesel og luft. Prøv å ta denne ut for en rengjøring/kontroll. Er trauste brennere som går år etter år og krever lite vedlikehold.

 

NB når du for den i orden igjen, kjør den på full efekt en gang i mnd, selvom det er sommer og varmt, da hindrer du at sot og avleiringer setter seg.

 

Ett lite søk på sidene her gir sikkert også mange gode tips.

 

Lykke til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en Eber D5, så finnes det et Glødegitter rundt glødepluggen. Dette kan være tett og Eberen vil da gi mye røyk ved oppstart. Har samme problem selv, men har ikke kommet så langt at jeg har fått skifta denne.

 

Problemet med soting av dette gitteret er visstnok et bittelite problem når Eberen går på redusert effekt. Er ellers enig i at Eberspacher er en meget driftssikker varmer.

Link to post
Share on other sites

Takk for god hjelp:-) Dette er en varmer fra ca.tidlig 80-tallet (Orange farge) og grunnen til at den soter er nok enkelt og greit at eg ikke har brukt den for ofte:-( Prøvde den sist i høst da vi var på en weekend tur og sotla hele båten etter en liten stund:-( La og merke til at den fungerer bare på full guffe.Må nok ta den ut av båten og ta en service på den,men vet ikke hvordan:-( Skal komme tilbake med mere info om den når jeg har vært i båten.

Link to post
Share on other sites

Har en sånn i båten jeg også (X2), men den har ikke virket på flere år. Jeg har ikke kommet så langt som til å ta den ut ennå, jeg vet egentlig ikke om det er bryet verdt. Men etter hva jeg har sett så har denne kun ett trinn. pluss mulighet til å kople til termostat. Har din flere trinn?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min har to trinn ja..fikk beskjed fra tidligere eier at eg skulle ta "knotten" helt ut for å rense apparatet for å så slå den ned til halv varme når den hadde tent. Fungerte greit det,men har hatt lite behov for den de siste årene ja. Det er sånn av og til at det er greit å få litt ekstra varme, når vi ikke ligger med landstrøm:-)

Link to post
Share on other sites

Joda, litt ekstra lunk er greit å ha. Hos meg har jeg i tillegg et Wallas kokeapparat med varmelokk, og dette gir egentlig all den varmen vi trenger til vanlig ombord. Derfor har jeg heller ikke sett noe behov for å fikse Eberen så langt.

 

Så langt jeg kan se så har min Eber kun bryter med av, kaldluft og varmluft, men det kan jo være en totrinns bryter et sted i tillegg. Jeg fikk beskjed om at den hadde sluttet å virke et par-tre år før jeg kjøpte båten, men jeg har ikke prøvd å starte den selv. Det jeg har sett av eventuelle problemer er en morken dieselslange som sikkert har fått den til å suge falsk luft, samt en sikring med såpass mye irr at den umulig ville kunne fungere uansett. Men siden den har vært ute av drift i 6-7 år nå hadde det vært fint å kunne kjøre den i gang hjemme på verkstedbenken første gang, mye rart kan jo være rustet i stykker inni der. Så vi får se, en gang i tiden tar jeg kanskje tak i saken og setter i gang med å demontere varmeren (trangt å komme til) og prøver å få liv i den. Og om den ikke vil, ja da greier jeg meg nok like godt uten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om det er en sånn som dette du har :se side 6 x2 så er det dysa di eller viftebladet i brennkamret som er fullt i sot. Det kan også være trykket på pumpa som er feil.

 

Plukk den i biter og rengjør , sett i sammen. Om du gir opp så kast for guds skyld ikke noe, da kjøper jeg det gjerne. Den er veldig enkel og plukke i frahverandre så det greier du sjøl se.

 

Men at du har to hastigheter syns jeg var rart. Min gasser opp etter at glødestaven har sluknet pga spenningsfall. Men det er jo en vanlig 12V børstemotor som sitter der. Dieselpumpa får strømmen sin i fra stift i motor, så om du har to hastigheter må det jo være en motstand eller to viklinger i motoren. Men som sagt kast ikke noe :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei jeg har eberspacker x2 diesel.sliter å få start med diesel,selv om elvifter går o går men har testet dieselpumpa tenner ved batteri ved test men til kontrollboks som det er nu og får ikke tenner.. er det noe feil med kobling jeg har gjordt eeller noe tips av dere som kan dette setter jeg pris på å få hjelp av dere.. ser gjerne mitt innlegg. MB608 Håkon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...