emilian1 Startet 16.Februar.2010 Del på Facebook Startet 16.Februar.2010 Har en Fjord Selcruiser 27 med Eberspracher som røyker. Hvordan fikser jeg denne? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Eberspracher røyker..hvordan fikser jeg dette? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Har du prøvd med røykeplaster? Eventuelt hypnose? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Ett vanelig "problem" er vel ofte at brenneren ikke for rett blanding av diesel og luft. Prøv å ta denne ut for en rengjøring/kontroll. Er trauste brennere som går år etter år og krever lite vedlikehold. NB når du for den i orden igjen, kjør den på full efekt en gang i mnd, selvom det er sommer og varmt, da hindrer du at sot og avleiringer setter seg. Ett lite søk på sidene her gir sikkert også mange gode tips. Lykke til. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
emilian1 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Humoren er på plass her ser eg:-) Bra!!! Takk,Benji:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Hører også at noen pleier å kjøre en omgang med ren parafin en gang i blant. Renser vist skikkelig opp. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Ja. Eller helst lampeolje, den brenner visstnok enda renere. Kjør gjennom en kanne med lampeolje hver sesong, så brenner du den gullende ren! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Hvis du har en Eber D5, så finnes det et Glødegitter rundt glødepluggen. Dette kan være tett og Eberen vil da gi mye røyk ved oppstart. Har samme problem selv, men har ikke kommet så langt at jeg har fått skifta denne. Problemet med soting av dette gitteret er visstnok et bittelite problem når Eberen går på redusert effekt. Er ellers enig i at Eberspacher er en meget driftssikker varmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
emilian1 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Takk for god hjelp:-) Dette er en varmer fra ca.tidlig 80-tallet (Orange farge) og grunnen til at den soter er nok enkelt og greit at eg ikke har brukt den for ofte:-( Prøvde den sist i høst da vi var på en weekend tur og sotla hele båten etter en liten stund:-( La og merke til at den fungerer bare på full guffe.Må nok ta den ut av båten og ta en service på den,men vet ikke hvordan:-( Skal komme tilbake med mere info om den når jeg har vært i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Har en sånn i båten jeg også (X2), men den har ikke virket på flere år. Jeg har ikke kommet så langt som til å ta den ut ennå, jeg vet egentlig ikke om det er bryet verdt. Men etter hva jeg har sett så har denne kun ett trinn. pluss mulighet til å kople til termostat. Har din flere trinn? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
emilian1 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Min har to trinn ja..fikk beskjed fra tidligere eier at eg skulle ta "knotten" helt ut for å rense apparatet for å så slå den ned til halv varme når den hadde tent. Fungerte greit det,men har hatt lite behov for den de siste årene ja. Det er sånn av og til at det er greit å få litt ekstra varme, når vi ikke ligger med landstrøm:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Joda, litt ekstra lunk er greit å ha. Hos meg har jeg i tillegg et Wallas kokeapparat med varmelokk, og dette gir egentlig all den varmen vi trenger til vanlig ombord. Derfor har jeg heller ikke sett noe behov for å fikse Eberen så langt. Så langt jeg kan se så har min Eber kun bryter med av, kaldluft og varmluft, men det kan jo være en totrinns bryter et sted i tillegg. Jeg fikk beskjed om at den hadde sluttet å virke et par-tre år før jeg kjøpte båten, men jeg har ikke prøvd å starte den selv. Det jeg har sett av eventuelle problemer er en morken dieselslange som sikkert har fått den til å suge falsk luft, samt en sikring med såpass mye irr at den umulig ville kunne fungere uansett. Men siden den har vært ute av drift i 6-7 år nå hadde det vært fint å kunne kjøre den i gang hjemme på verkstedbenken første gang, mye rart kan jo være rustet i stykker inni der. Så vi får se, en gang i tiden tar jeg kanskje tak i saken og setter i gang med å demontere varmeren (trangt å komme til) og prøver å få liv i den. Og om den ikke vil, ja da greier jeg meg nok like godt uten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Om det er en sånn som dette du har :se side 6 x2 så er det dysa di eller viftebladet i brennkamret som er fullt i sot. Det kan også være trykket på pumpa som er feil. Plukk den i biter og rengjør , sett i sammen. Om du gir opp så kast for guds skyld ikke noe, da kjøper jeg det gjerne. Den er veldig enkel og plukke i frahverandre så det greier du sjøl se. Men at du har to hastigheter syns jeg var rart. Min gasser opp etter at glødestaven har sluknet pga spenningsfall. Men det er jo en vanlig 12V børstemotor som sitter der. Dieselpumpa får strømmen sin i fra stift i motor, så om du har to hastigheter må det jo være en motstand eller to viklinger i motoren. Men som sagt kast ikke noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
emilian1 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Ligner fælt på dem du har avbilda ja...men disse to trinnene virker å være to innstillinger for varmen..en for lav varme og en for høy. Skal få demontert denne fra båten og plukka den fra hverandre ja...ingenting blir kasta her i heimen;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MB608 Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Hei jeg har eberspacker x2 diesel.sliter å få start med diesel,selv om elvifter går o går men har testet dieselpumpa tenner ved batteri ved test men til kontrollboks som det er nu og får ikke tenner.. er det noe feil med kobling jeg har gjordt eeller noe tips av dere som kan dette setter jeg pris på å få hjelp av dere.. ser gjerne mitt innlegg. MB608 Håkon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.