Jump to content

Er TV-antenner til båt av 'UFO' type avanserte?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Har hatt liggende og slenge min første rundtmottakende TV-antenne av merke Triax (ny ca.-93) en stund

etter at jeg kjøpte ny Glomex antenne. Glomex'n er noe bedre enn den gamle Triax'n. Men nå tok

nysgjerrigheten overhånd, og i og med at jeg aldri ville komme til å bruke den gamle antennen, åpnet

jeg den for å se hva som var inni.

Først var det ikke mye å se da antennen var fylt med stivt formskum, men etter litt plukking kom

"herligheten" frem. Og det var ikke særlig avansert. Utrolig at antennen har funket så bra som den har.

Selve antennen var kun en foldet sirkelformet dipol, og så satt det en boks med en forsterker inni!

Og en slik forsterker trenger ikke å være særlig avansert. Se det siste bildet over en forsterker

med en transistor som jeg har konstruert selv og bruker på en Yagii antenne.

Lurer på hva som er inni nyere antenner av "UFO" type til en båtlapp og to?

ufo_out.jpg

ufo_inn.jpg

bfr96.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette er ikke svindel. Der er som sagt en enkel antenne, men den har aktiv antenneforsterker og er en solid og vanntett konstruksjon.

Det som er problematisk med en dipol er at de er svært retningsbestemte og har lite i en båt å gjøre. Dette er forsøkt rettet på ved å gjøre dipolen sirkulær - på bekostning av følsomheten.

Derav forsterkeren.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Absolutt IKKE svindel, men kanskje vellykket markedsføring. :wink:

Et produkt, et hvilket som helst produkt, får pris bestemt av svært enkle faktorer:

Prisen må ligge noe OVER kostpris for å være interessant overhode å markedsføre, men selvfølgelig så HØY som det er mulig å overbevise marked om at produktet er verd. :lol:

Dette er selvfølgeligheter, men så får vi jo spørre oss selv da, hvorfor har båtprodukter en tendens til å ligge så høyt på denne skalaen? Kan det ha noe med at vi båtfolk SKAL ha det beste for båten vår, den FORTJENER det :yesnod:,

så får det da ikke hjelpe om prisen blir noe høy. :sweat:

Åpna en UFO triax for ett par år siden. Mye likt men ringen rundt var ennå tynnere, kanskje messing/bronse/alu bronse eller lignende???

Åpna den for at lyset (det røde on lyset) ikke virket. Ledningene var avtæret mot printkort etter et par år. Klippte vekk ledningende og monterte ihop igjen.

Antennen hadde ingen fyllstoff innvendig og mottakeren var rimelig ubeskytta og sikkert litt mindre. Fungerte greit etterpå og eg kjøpte en samme type på min nåværende båt.(med ekstern forsterker på begge to)

Den store runde Glomex antenna som gamlingen har er litt bedre men ikke noen stor forskjell.

Eg ser ihvertfall meget bra no der eg såg nesten ingenting på det analoge nettet.

Redigert av volfro (see edit history)

Jo, jeg synes faktisk det er en "svindel" når båt butikkene selger dette som "spesialprodukter" når det strengt tatt ikke er det.

Betenksomt når "andre" butikker har det samme vareutvalget til lavere priser på enkelte ting...

Greit at de er flinke med markedsføring, og at det nok er klar over at nordmenn bruker hva det måtte være av penger på fritida si. Men vi har jo lovt til å være våkne, selv om vi skal på ferie!

Om jeg åpner min Raymarine A65 kartplotter er det nok ikke mer inne i den heller. Maken til primitiv og treg plotter tror jeg du skal lete lenge etter. Jeg savner min gamle Garmin 176 c fra 2002. Den var raskere og hadde fler muligheter enn A65 som jeg kjøpte på tilbud i fjor. Pen inpakning og antagelig luft inni. Jeg er sikker på om man hadde satt inn en tomtom til kr. 700 inni så ville det ha fungert mye bedre. Min A65 var satt ned fra kr. 10000 til kr. 5000,-. Det må jeg si var et røverkjøp, eller om man kan si ran.

Akkurat når det gjelder plottere og denslags, er det vel mer software man må ta en vurdering på...

Tilsvarende når man spretter buken på en relativt ny PC; det er jo ikke imponerende mye innmat der heller...

Men uansett: Båtdelepushere her til lands tar seg ganske enkelt svært godt betalt!

Det er greit at butikker i USA har en "unnskyldning", men hvorfor kan enkelte utsalgssteder i f.eks. Tyskland og England holde halve prisen av Norge? Vi snakker ikke 20-25%, men 50%! Jeg tror ikke norske lønninger, dyre husleier og vanskelige forbrukerrettigheter rettferdiggjør de grove påslagene. At det er en sesongbetont bransje er vel også bare en halv sannhet; jeg har inntrykk av at de fleste båtfolk er "på" året rundt...

jeg har faktisk nettopp kjøpt meg en slik ufo-antenne. Har et lite spørsmål om denne. og andre antenner:

På antenner er det ofte angitt forsterkning i dB. Den jeg kjøpte er det angitt forsterkning på -4dB. Andre antenner har angitt forsterkning i positiv verdi, feks 3, 6 eller 7 dB. Hva vil det si at en antenne forsterker med -4dB?

Redigert av traust (see edit history)
Hva vil det si at en antenne forsterker med -4dB?

At den demper med 4 dB. Når du sammenligner dette med andre antenner må du også sjekke at referansen som det sammenlignes med er den samme.

dB er et logaritmisk forholdstall gitt ved følgende formel:

10 log10(effekt_fra_måleobjekt / effekt_fra_referanseobjekt)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Men dette er ikke Triax i marine versjon.

Versjon 109680 er marine versjon.

Triax Ufo leveres i flere versjoner.

Marine er noe dyrere.

Jeg mener Glomex er et bedre valg. Den har ikke forsterkeren i antenna.

Den kom også best ut i test i Seilas.

The Triax Ufo marine digital antennas have been surface treated to resist corrosion from salt water for many years. Available with bracketry for easy mounting on sailing boats and power boats.
Redigert av Mix (see edit history)

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...