per-pusling Startet 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2010 Eg kom over denne annonsa på finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20977149 Eg la merke til at den har ein bom for forsegla, svært lik ein storseglbom. For meg framstår det som om at å slå/jibbe blir vanskeleg med denne bommen. Er det nokon som kjenner til systemet og kan gje meg ei lettfatteleg forklaring? Gjerne av type fordelar og ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Det er vel bare en sprebom som står der. Tror det er en helt vanlig rigg. Forøvrig en båt jeg godt kunne tengt meg hadde det ikke vert for rullemasten. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Står jo SELDÈN RIGG i anonnsen..... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Bommen til fokka heter en Hoytbom. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 (redigert) Bommen brukes på fokka. Aktre rulleseil. Ikke noe problemå slå da som "kryssfokk" er den selvslående. Men å slå med genoaen, fremre rulleseil, det er en helt annen sak. Den må enten rulles inn for å slå eller en mann framme for å føre den gjennom glippa. Hva heter riggen? Det er jo en kutter rigg. Minner litt om riggen på Seilas sin "ideelle turseiler" senere Hero 107. (men uten bom på fokka.) Redigert 16.Februar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Dersom bommen sitter fast i dekk (dreibar rundt et festepunkt i baugen) er det en Hoyt boom som mulligan skriver. Dersom den kun er stroppet fast i forstaget eller i forstagsfestet - og henger under et forseil uten annen støtte nedenfra - heter det en peterboom. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
per-pusling Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Takkar for gode svar! Eg har formulert meg dårleg, det er virkemåten til hoytbommen eg lurer på. Eg forstår ikkje korleis bommen kan vere sjølvslåande. Ut frå bilda stikk hoytbommen bakom masta, den kviler på hyttetaket på eit av bileta. Eg reknar med at hoytbommen må "følge med" dersom ein slår.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Det er en Hoytbom. Står på en pidestal rett bak det indre forstaget. Den når ikke bak til masta. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Hvis du scroller ned på denne siden http://www.bonyachts.com/en/modellen_detail.php?id=73 til bildene og ser på det første bildet så ser man tydelig hvordan denne bommen er festet i dekket. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
opus Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Eg forstår ikkje korleis bommen kan vere sjølvslåande. Ut frå bilda stikk hoytbommen bakom masta, den kviler på hyttetaket på eit av bileta. Eg reknar med at hoytbommen må "følge med" dersom ein slår.. Det ene bildet med skyggen gir et synsbedrag. Bommen følger med over, du ser også selvslåer-skinnen på dekket. Sjelden man ser denne Hoytbommen, kan virke litt i veien. Hva er fordelene? Kontra bare vanlig system selvslåer-skinne? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Trodde ikke man trengte selvslåer-skinne når man har en ekte hoyt-bom. Den får seilet til å stå fint på slør, noe som er umulig med vanlig selvslåer. Og den kan erstatte spribom på lens. Men den aktuelle båten her har jo et større forseil på rull like foran, og da er det kanskje mindre bruk for en slik bom? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.