Jump to content

Hvordan lufte kjølevannsløyfe

klugg

Recommended Posts

Jeg har sløyfe med Ardic vannvarmer og defroster. Ser ut til å være koblet med en bypass. Det er en utluftingsventil, men den er ikke høyeste punkt. Som fremgår av bildet er inn/ut på defrosteren høyere, og inn/ut på Ardicen er samme høyde som ventilen omtrent.

Hvordan lufter jeg dette systemet? Har ingen erfaring med slikt. Det er kuleventil på både inn/ut på motoren.

Sitter det en enveis-ventil mellom til/fre Ardic?

defrosterslangerforoverlabels.jpg

Det sitter nok en enveisventil der ja! Lufteventilen er nok kun for å lufte selve Ardicen, og ikke hele sløyfa. Åpne forsiktig på denne når varmeren går, slipp ut lufta og skru til igjen når det bare kommer vann.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Løsne øverste stuss på defrosteren mens motor eller varmer går og slippe ut lufta. Deretter etterfylle vann og frostvæske i ekspansjonstanken hvis nødvendig. Å fylle frostvæske rett i stussene blir fort mye søl, og som regel helt unødvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har du ikke ekspansjonstank, så må du etterfylle i varmeveksleren. Det er ikke verre enn det!

Slik det ser ut for meg så sirkulerer du returvannet fra defrosteren gjennom motoren før det går tilbake til varmeren. Så da har du i så fall varm motor også når du har varme på. Det gjør jo at den starter lettere, men samtidig bruker du mye varme der det egentlig ikke trenges. Et par T-stykker og ventiler kunne eliminert dette. Men da blir det en del ventiler å holde styr på da. Pluss at du må til med en egen ekspansjonstank for varmerkretsen hvis du gjør det slik. Om du har problemer med at motoren blåser kjølevann ut under gange, hadde det kanskje vært lurt å montere en ekspansjonstank på grunn av utvidet kjølesløyfe med varmer, defroster, bereder og sikkert også andre ting. Men dette må du nesten vurdere selv, holder den greit på vannet nå er det kanskje ikke nødvendig.

For å forstå: Hvis jeg åpner påfyllingen på motoren OG lufteventilen eller en stuss høyt oppe (motoren står lavere enn denne sløyfa), vil ikke da alt renne ned i motoren, og eventuelt opp av påfyllingen?

Så lenge vameveksleren står lavere enn sløyfa forstår jeg ikke hvordan jeg kan etterfylle der...

Motorens ekspansjonstank skal vanligvis virke som ekspansjonstank for hele systemet. Det må være der du etterfyller.

Men jeg forstår at lufting er et problem her. For mitt system som er under planlegging, vil jeg gjøre som en forslo i en annen tråd her på bp: sette på to uttak med ventiler, slik at jeg kan blåse gjennom systemet med vanslangen fra marinaen mens avgreningene til motoren er stengt. Eterpå åpner en til motorkretsen og fyller på litt ekstra fostvæske.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du lufter når motoren går, da er det trykk i systemet som presser ut lufta. Etter å ha stoppet motoren igjen, Etterfyller du frostvæskeblanding i varmeveksleren. Gjenta gjerne prosessen flere ganger, til du er sikker på at du har blitt kvitt all lufta. Du må ikke ta av lokket på varmeveksleren mens du lufter, da mister du trykket og defrosteren vil suge inn luft i stedet for at den presses ut.

Redigert av index (see edit history)
For mitt system som er under planlegging, vil jeg gjøre som en forslo i en annen tråd her på bp: sette på to uttak med ventiler, slik at jeg kan blåse gjennom systemet med vanslangen fra marinaen mens avgreningene til motoren er stengt.

Snodig løsning. Det enkleste er å sette lufteventiler på de høyeste punktene i anlegget, da er det fort gjort å lufte ved behov. Alternativt planlegge anlegget slik at det ikke dannes luftlommer, og ha ekspansjonstanken som høyeste punkt. Da vil anlegget være selvluftende...

Problemet er at det ikke alltid er praktisk mulig å få til lufting på de høyeste punktene.

Her er en defroster som av praktiske grunner har luftkanalene til koblet på toppen. Da kommet varmtvannstilkoblingenede under. Ikke så lett å få luftet den der.

img_8100.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har hatt samme problemet, har også vannvarmer.

Jeg brukte ei trykkpumpe, slik som en bruker når en skal ha avfetning på bilen, med trykk.

Fyll den opp med vann/frostvæske, (tapp av det som du kan).

Sett slangen inn i vannslangen, trykk vannet gjenom til det kommer ut i andre enden.

Dette har jeg gjort flere ganger, virker godt!

• 1 måned senere...

Holder det med lufting på ett høyeste punkt?

Mitt høyeste punkt er både inn og ut på defroster. Bør jeg montere ventil på begge? Evt også på andre høydepunkter?

Hvor mye trykk er det på dette systemet når motoren går? Blir det mye søl og sprut? Kanskje det holder med å slippe opp litt på stussene her og der uten at det blir kliss vått overalt?

Det går fint å løse litt på slangene mens motoren går, så høyt trykk er det ikke! noen ganger holder det å lufte ett sted, andre ganger må man lyfte flere steder. Jeg ville prøvd å lufte på utløpet fra defroster først (forutsatt at dette er høyeste punkt på defrosteren), det viktige her er jo at defrosteren blir fylt med vann i stedet for en luftlomme. Får du luften ut her, vil det også normalt bli varmt!

Takk, der sparte du meg for mange lufteventiler og da også arbeid. :) Det er nok masse luft rundt hos meg nå, etter at jeg hadde både lokket på varmeveksleren og luftingen åpen på et tidspunkt. Er det et problem å starte opp og kjøre litt motor selv om det er masse luft, før jeg kan ta runden med lufting?

Heisann,

har samme varmer og har hatt samme problemet. Det lureste du kan gjøre er å koble til ett T-stykke med en ventil på, så fester du en ekstern slange til T-stykket som overgår ditt høyeste punkt. Fester slangen en plass, eller få hjelp av en kammerat til å holde. Fyll opp slangen og luft på slangeklemmen som står høyest.

Hvis du har mye luft/damp i systemet i og rundt varmeren din vil 4-veis ventilen stenge og vannet vil kun sirkulere i den lille sløyfen rundt varmeren. Ardic'en vil da slå seg av siden tempen overgår 90 C. Derfor, sørg for å lufte skikkelig. Ett tips kan være å starte varmeren mens motoren går, da slår ikke kuleventilen igjen med en gang.

Håper du får det til, jeg grublet lenge på dette jævelskapet

Takk for tips! :) Prøvde å løsne slangene på defrosteren i dag. men de har stått siden 86 tydeligvis, så klarte ikke løsne dem med konvensjonelle våpen. Noen tips!? Dessuten kronglete inni skottet der. Uff...

Kanskje like enkelt å kutte av og koble på et t-stykke med kuleventil der oppe (inn og ut på varmeren er høyeste punkt.) Da er det vel etter utgangen som er rette stedet, slik at lufta presses gjennom apparatet og luftes etter før det slanger seg ned til varmtvannstanken og så i motoren?

Kniv er redskapet, skjære på langs der klemmen har sittet.

Kan du tegne opp en situasjonstegning av komponentene, motorere der, defroster der, vvtank her, etc

slik de er plassert i deres båt. Enklere å se hvordan du tenker.

Høyeste punktet med meg er toppen på varmeveksleren på motoren.

:cheers_wine:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...