Jump to content

Scand Nordic, tar inn vann via flyndra?

Heram

Recommended Posts

Hei,

Har en 1986 Scand Nordic hvor flyndra har fått seg en liten smell i fremkant, i den forbindelse kommer det noe vann inn.

Noen som vet hvordan flyndra er festet, om den er skrudd inn med "treskruer" eller maskin skrue med innstøpt mutter?

Tror vannet tar veien inn via innfestningen til flyndra?

Noen som vet noe om dette her?

Alle svar mottas med takk :)

Mvh Håvard

Båten står på land, men har fått opplyst fra forrige eier at det er der vannet kommer inn. Har ikke fått "verifisert" det selv iom at jeg kjøpte båten for 1 1/2 mnd siden.

Det skal ikke være store lekasjen iflg forrige eier, så jeg håper vel på at jeg kan klare meg med å demontere, fylle ny sica i bolthullene og stramme det til.

Ut ifra hva man kan se er fremre delen på flyndrejernet noe buet inn, ikke noen synlig glippe mellom jern og skrog.

Går ut ifra at flyndra har røsket litt i boltene så vannet pipler inn...

Dersom det er støpt inn muttere, hvordan er da adkomsten til disse? De blir vel liggende under akslingen/hylsa?

Jeg er ikke kjent med detaljene for en Nordic. Men i min Baltic kan jeg se mutteren(e) i bunn av kjølen.

Pga. tunnelen for propellen er kjølen ganske dyp og smal innvendig, og akslingen begrenser tilkomsten i den bakerste delen. Men du kan kanskje komme mellom litt lenger fram der akslingen kommer høyere og tunnelen lavere. Da befinner du deg under batterikassen i en Baltic. Blir jo litt ekstra jobb hvis du må demontere alt det for å komme til, men gitt at båtene er nokså like og at jeg har god husk :nonod: tror jeg ikke det er noe som skal stoppe deg iallfall.

Minner meg litt om bunnpluggen jeg måtte ta helt ut på den forrige båten (med løs mutter på innsiden). Var nesten så jeg måtte ta ut motoren for å få den mutteren på bolten igjen. Huff det var trangt :sweat:

Gratulerer med ny båt ( Mini Atlantic:-)

Som tidligere Nordic eier i 12 - 13 år, har jeg masse erfaring.

Lekkasje bak? Ja, men det var i innfestingen til hylsa.

Scand bruker 10 m/m bolter som er plastret inn, både på hylsa og flyndra.

Som vist på bildet tidligere i tråden, ser det ut som der er 2 brakketter skrudd opp i kjølen.

Begge brakkettene er er sveist i et jern som ligger ann mot kjølen. Skrudd med 4 eller 5 muttere til boltene som er plastret inn.

Problem jeg hadde: Scand hadde brukt 10 m/m bolter, hullene i hylsa var 12 m/m. Boltene var ikke gjennomgåend,bare spastret inn uten noen form for skiver eller forsterkning. Ristet løs etter noen år.

Ps. har dreggkasse til badeplattform liggende om du ikke har:-)

Skjønner det er folk som har erfaring og kunnskap her inne :) Setter veldig stor pris på responsen til innlegget :)

Får virkelig ikke håpe at jeg må bort med batteri kassen osv som du nevner Arnearmoa, det er nok litt av en jobb...!

Takk skal du ha Rover, håper dette vil bli en kjempebåt for oss, noe det egentlig er allerede da vi kommer fra en Hanto 24 :)

Det du nevner her Rover, hvordan tok du tak i dette? Satte du inn større bolter evt gjennomgående?

Andre erfaringer med båten? Positivt/negativt? Hører gjerne litt fra dere som har/har hatt Nordic så jeg vet hva vi har i vente hehe :)

Jeg løste problemet med å demontere hylsa, brukte gjennongående 12 m/m bolter med fastsveisede skiver. og monterte på nytt. i tillegg monterte jeg støttelager på hylsa lenger fremme.

Masse arbeid, men ble bra :smiley:

Minus er, at du får nok ikke gjort noenting i kjølen uten å demontere akslingen, og flensen ligger under batterikassen i trappen opp fra aktercabinen.

Viss, flyndra ikke er løs, kan du jo prøve å tette fra utsiden. I alle fall første sesong......

Såvidt jeg husker så tror jeg du kommer til festene til flyndra under dørken i akterkabinen. Tar du vekk bunnen av batterikassen som ligger i trappa så kommer du rett ned til klemflensen mener jeg å huske. Måtte løsne den da jeg byttet sinmringer i pakkboksen.

Når det kommer litt vann inn så kan det jo være fra pakkboks også. I min Noridc var det en Bosvik pakkboks med simringer og fettkopp. Fettkoppen var som nær sagt vanlig skrudd alt for mye og ofte på da jeg kjøpte båten.

Ellers så var jeg godt fornøyd med Nordic. Den går som på skinner og er veldig retningstabil. Stor plass og god å bevege seg på. Kjekk båt.

Av negative ting kan septiktank skape lukt, og luftingen til denne er ikke optimal. Jeg byttet tank og la ny 25 mm lufting. Det ble bra.

Ellers er det noe dritt med sort gelcoat. Kan bli blank og fin etter en del ruubing/polering, men blir raskt matt igjen.

Den kan også sprute litt i motsjø, men det gjør mange andre også. Ellers så kan det bli lekkajser i vinduer, men det skjer også på andre gamle båter.

Skulle jeg byttet til en kallesjebåt igjen så kunne jeg godt ha kjøpt en Nordic. Fin feriebåt, men god solseng og masse plass på 27 fot.

Lykke til med båten!

Har blitt noe klokere nå må jeg si :) Har glemt å nevne det, men skal vissnok komme litt vann inn ved roraksel også, men dette skulle jeg tro at lett vil fikses ved å mate på med litt fett :)

Dere som har eller har hatt nordic, hva slags motor har/hadde du i båten? Hvordan oppfører den seg i vannet under ulike hastigheter? Toppfart/marsjfart/forbruk?

Sort gelcoat er IKKE spesielt heldig, men snublet over ett helt rått produkt i sommer, kommer ikke på hva det heter, gul flaske, hadde betegnelsen G3.

Gjorde den "grå" stripen på båten til en kamerat lilla igjen etter å ha gått over med poleringsmaskin av type "nedgiret vinkelsliper"!

Deretter polering og flytende hardvoks, utrolig bra resultat! Fikk tipset fra en tidligerer Baltic eier :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...