Heram Startet 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2010 Hei, Har en 1986 Scand Nordic hvor flyndra har fått seg en liten smell i fremkant, i den forbindelse kommer det noe vann inn. Noen som vet hvordan flyndra er festet, om den er skrudd inn med "treskruer" eller maskin skrue med innstøpt mutter? Tror vannet tar veien inn via innfestningen til flyndra? Noen som vet noe om dette her? Alle svar mottas med takk :) Mvh Håvard Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Hvorfor tar du ikke kontakt med "Nye Scand" i Fevik! det var de som bygde denne båten, og det finnes mye kunnskap her. Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Fikk svar fra Scand på mandag som sier at de ikke har noen tegninger på dette Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 opps...de burde vite... Men opp må den uansett, så da ser du når første skrue tas utav vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Det stemmer som du sier :) Det er bare det at båten står 1,5 times kjøring unna (kjøpte båten i januar), så når jeg først skal ned så vil jeg gjerne være forbredt på hva som møter meg, samt ha med alt nødvendig til rep :) Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Dette var dårlig reklame for Scand! De burde ha en slags plikt til å ta vare på byggetegningene/dokumentasjon... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 (redigert) Kan ikke si det sikkert, men jeg tror kanksje det var muttere. Flyndra er jo festet på 2 steder. Du ser det vel såvidt her: Redigert 18.Februar.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 I min 84-modell Scand 29 Baltic er fremste del av flyndra (hæljernet) festet med mutter på innsiden. Tror det var to stykk. Den støtten bakerst på kjølen tror jeg er festet med to treskruer. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Kan forresten være vanskelig å få tak på de to muttrene mens akslingen er i veien, hvis jeg husker riktig. Kanskje det er litt spesielt vanskelig på min ettersom jeg har et thrust-lager over dem, og CV-aksel mellom motor og propellaksling. Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Kan det da stemme at disse skuene er gjennomgående og grunnet smellen så er det blitt "åpning" mellom skruen og "godset/glassfiberen", slik at vannet renner inn der? Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Er jo en logisk tanke hvertfall, men det vet man jo ikke før man har åpnet det å sett. Regner med det er små mengder siden båten ligger på vannet enda, får håpe det ikke er sprekt da Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 plikt til å ta vare Det er det som er det fine med konkursene til Scand. Man har ingen gjeld, og ingen forpliktelser. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Ifølge denne lista ville jeg sjekket med NORSKE VERITAS . http://boat.no/veritas/sertifis.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Båten står på land, men har fått opplyst fra forrige eier at det er der vannet kommer inn. Har ikke fått "verifisert" det selv iom at jeg kjøpte båten for 1 1/2 mnd siden. Det skal ikke være store lekasjen iflg forrige eier, så jeg håper vel på at jeg kan klare meg med å demontere, fylle ny sica i bolthullene og stramme det til. Ut ifra hva man kan se er fremre delen på flyndrejernet noe buet inn, ikke noen synlig glippe mellom jern og skrog. Går ut ifra at flyndra har røsket litt i boltene så vannet pipler inn... Dersom det er støpt inn muttere, hvordan er da adkomsten til disse? De blir vel liggende under akslingen/hylsa? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Jeg er ikke kjent med detaljene for en Nordic. Men i min Baltic kan jeg se mutteren(e) i bunn av kjølen. Pga. tunnelen for propellen er kjølen ganske dyp og smal innvendig, og akslingen begrenser tilkomsten i den bakerste delen. Men du kan kanskje komme mellom litt lenger fram der akslingen kommer høyere og tunnelen lavere. Da befinner du deg under batterikassen i en Baltic. Blir jo litt ekstra jobb hvis du må demontere alt det for å komme til, men gitt at båtene er nokså like og at jeg har god husk tror jeg ikke det er noe som skal stoppe deg iallfall. Minner meg litt om bunnpluggen jeg måtte ta helt ut på den forrige båten (med løs mutter på innsiden). Var nesten så jeg måtte ta ut motoren for å få den mutteren på bolten igjen. Huff det var trangt Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Det kom kanskje ikke klart fram. Men jeg mener det er løs mutter med skive på innsiden altså.... Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Gratulerer med ny båt ( Mini Atlantic:-) Som tidligere Nordic eier i 12 - 13 år, har jeg masse erfaring. Lekkasje bak? Ja, men det var i innfestingen til hylsa. Scand bruker 10 m/m bolter som er plastret inn, både på hylsa og flyndra. Som vist på bildet tidligere i tråden, ser det ut som der er 2 brakketter skrudd opp i kjølen. Begge brakkettene er er sveist i et jern som ligger ann mot kjølen. Skrudd med 4 eller 5 muttere til boltene som er plastret inn. Problem jeg hadde: Scand hadde brukt 10 m/m bolter, hullene i hylsa var 12 m/m. Boltene var ikke gjennomgåend,bare spastret inn uten noen form for skiver eller forsterkning. Ristet løs etter noen år. Ps. har dreggkasse til badeplattform liggende om du ikke har:-) Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Skjønner det er folk som har erfaring og kunnskap her inne :) Setter veldig stor pris på responsen til innlegget :) Får virkelig ikke håpe at jeg må bort med batteri kassen osv som du nevner Arnearmoa, det er nok litt av en jobb...! Takk skal du ha Rover, håper dette vil bli en kjempebåt for oss, noe det egentlig er allerede da vi kommer fra en Hanto 24 :) Det du nevner her Rover, hvordan tok du tak i dette? Satte du inn større bolter evt gjennomgående? Andre erfaringer med båten? Positivt/negativt? Hører gjerne litt fra dere som har/har hatt Nordic så jeg vet hva vi har i vente hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Må nesten få gratulere deg med "ny" båt Arnearmoa! La merke til at det sto Yanmar 290hk i Balticen, det må vel være en ny verden? :) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Takker. Det var impulskjøp Fant en til 149 båtpenger med 85 timer på telleren. Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Ikke leit nei :) Hva sto i båten tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Jeg løste problemet med å demontere hylsa, brukte gjennongående 12 m/m bolter med fastsveisede skiver. og monterte på nytt. i tillegg monterte jeg støttelager på hylsa lenger fremme. Masse arbeid, men ble bra Minus er, at du får nok ikke gjort noenting i kjølen uten å demontere akslingen, og flensen ligger under batterikassen i trappen opp fra aktercabinen. Viss, flyndra ikke er løs, kan du jo prøve å tette fra utsiden. I alle fall første sesong...... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Såvidt jeg husker så tror jeg du kommer til festene til flyndra under dørken i akterkabinen. Tar du vekk bunnen av batterikassen som ligger i trappa så kommer du rett ned til klemflensen mener jeg å huske. Måtte løsne den da jeg byttet sinmringer i pakkboksen. Når det kommer litt vann inn så kan det jo være fra pakkboks også. I min Noridc var det en Bosvik pakkboks med simringer og fettkopp. Fettkoppen var som nær sagt vanlig skrudd alt for mye og ofte på da jeg kjøpte båten. Ellers så var jeg godt fornøyd med Nordic. Den går som på skinner og er veldig retningstabil. Stor plass og god å bevege seg på. Kjekk båt. Av negative ting kan septiktank skape lukt, og luftingen til denne er ikke optimal. Jeg byttet tank og la ny 25 mm lufting. Det ble bra. Ellers er det noe dritt med sort gelcoat. Kan bli blank og fin etter en del ruubing/polering, men blir raskt matt igjen. Den kan også sprute litt i motsjø, men det gjør mange andre også. Ellers så kan det bli lekkajser i vinduer, men det skjer også på andre gamle båter. Skulle jeg byttet til en kallesjebåt igjen så kunne jeg godt ha kjøpt en Nordic. Fin feriebåt, men god solseng og masse plass på 27 fot. Lykke til med båten! Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Hva sto i båten tidligere? Det var en Iveco 220hk. Den virket den, men det ble ganske mye røyk ved oppstart, og jeg syntes det ble for mye oljesøl i motorrommet. Dessuten fant jeg vel etterhvert ut at den var enda gamlere enn båten, fra tiden før SABB startet med Iveco. Gikk vel litt fort når jeg kjøpte hele båten også, kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Har blitt noe klokere nå må jeg si :) Har glemt å nevne det, men skal vissnok komme litt vann inn ved roraksel også, men dette skulle jeg tro at lett vil fikses ved å mate på med litt fett :) Dere som har eller har hatt nordic, hva slags motor har/hadde du i båten? Hvordan oppfører den seg i vannet under ulike hastigheter? Toppfart/marsjfart/forbruk? Sort gelcoat er IKKE spesielt heldig, men snublet over ett helt rått produkt i sommer, kommer ikke på hva det heter, gul flaske, hadde betegnelsen G3. Gjorde den "grå" stripen på båten til en kamerat lilla igjen etter å ha gått over med poleringsmaskin av type "nedgiret vinkelsliper"! Deretter polering og flytende hardvoks, utrolig bra resultat! Fikk tipset fra en tidligerer Baltic eier :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.