Jump to content

Lekkasje i styrebolt på bravo 3 drev - må motor ut?


Yankee

Recommended Posts

Jeg har fått lekkasje som ser ut til å komme fra foringen i styreoverføringen i drevet. Funderer nå på om jeg må ha ut motoren for å fikse dette, eller om jeg bare kan løsne den og dra den fem 10 cm før jeg skrur av transomen? Noen som har prøvd? Båten er en bayliner 2855 så det blir nok trangt som f å komme til men......

Link to post
Share on other sites

Hei har samme problemet som deg samme båt min mekaniker sier han sklal klare å skifte denne uten å ta motoren ut (ikke vet Jeg) . men etter å ha lest et par tråder her på bp har i allefall en med samme båt som du og jeg skiftet denne foringen (bolt) han sa det gikk ikke å måtte ta ut motoren prøv å søk på bp på mercruiser (bayliner) og se om du kan fiine tråden. Ikke så veldig lenge siden den ble opprettet...https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41158 her er tråden

 

mvh

Mewa 2

Redigert av mewa 2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en tråd om det, og ansgar har en tråd om det. Og jeg tror jammen det var en til også.

 

I korte trekk: Motor må ut om du ikke vil bore to hull i toppen på transom. Du får kjøpt et sett med mal og plugger.

Hvis du ikke vil bore flere hull, må motor ut.

 

Red. Ser du har samme båt som meg. Mulig du kommer til med å dra frem motoren maks og fjerner manifolder og bend. Men enkelt blir det ikke. Det er ikke mye man får dratt frem motoren. Stikker du fingrene inn over styrearm kjenner du mutteren du skal løsne. Så får du vurdere selv....

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når så mange har problemer med lekkasje må det jo være en produksjon/design feil på drevene. Mitt drev er bare 5 år gammelt og bolten var rustet slik at den har ødelagt pakningen. Dette sier seg jo egentlig selv når bolten ikke er rustfri. Hvorfor har Mercruiser valgt en ikke rustfri bolt som de vet vil ruste og skade pakningen?

Link to post
Share on other sites

Kommer til at det er like greit å ta ut motoren. Er vi to mann så går det jo ikke mer enn ca 5 timer på å ta den ut og sette den inn igjen. Er fort å sulle det vekk i dill dersom det blir trangt å jobbe.

 

Oppfatter det som blir sagt i tråden her at det lønner seg å bytte bolten også? Den er vel j dyr men......

 

Hvordan får man ut foringen som står der? bare slå den ut?

 

Bytter selvfølgelig pakning rundt transom også.........

Link to post
Share on other sites

Oppfatter det som blir sagt i tråden her at det lønner seg å bytte bolten også? Den er vel j dyr men......

 

Hvordan får man ut foringen som står der? bare slå den ut?

Jeg kjøpte rustfri fra drev.se link til drev.se item 12. Koster 1950 SEK. Men når du bestiller trekker de fra svensk MVA og du betaler Norsk MVA når du mottar delen slik at du slipper å betale MVA både i Norge og Sverige.

 

Foringen i mitt drev var så rustet at den var delt så den dunket jeg lett ut fra baksiden. I følge service manualen skal denne limes fast så den kan sitte litt. I følge manualen kan du bruke en glidehammer for å dra den ut, men da må du nok demontere belgen først.

 

Ta kontakt hvis du ikke finner servicemanualen for drevet så kan jeg sende disse til deg.

Link to post
Share on other sites

Styrebolten er lagetb av vanlig stål når den begynner å ruste river den simmerringen å begynner å lekke amerikanske båter går for det meste i ferskvann derfor denne utførelsen. Så på en svensk nettside bolte i rustfritt kostet ca 2500 kr vet også det at verksteder har dreiet bolten ned for så å sette den inn i en rustfri hylse og dreie den ned ti orginal mål problemet er da løst.

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

Kan dette komme på bare ett år, eller er det andre muligheter som er mere sannsynlig?

Det jeg har hørt foreløpig er at det kan komme fra følgende steder:

- Lekkasje i belg

- Lekkasje i belg til gir kabel

- Lekkasje i styrebolt.

 

Hvis det er fra styrebolten kan du kanskje se saltavsetninger ved styrearmen.

Under er bildet av mitt:

p1020269.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har og hatt problemer me lekkasje i styrebolten. Måtte løsna motoren å skyva denne litt framover(Sun 33,verkstedsarbeid). Forstod det sånn at dette e for å komma te fra innsidå, drevet må jo også av. Det trenge ikkje ble heilt perfekt itte å ha bytta bolt + sim ring pga det og kan sitta litt slitasje i transomen (komme an på kor lenge du har kjørt me dette,opplysning fra verksted) må vist leva me litt svetting her,men alternative e jo å bytta heile skiden men då hadde eg sørga for at der sto ein syrefaste bolt i fra begynnelsen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

for og unngå at denne styre delen skal ruste, går det og smøre noe fra innsiden med olje?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

så da er det bare og krysse fingra? og håpe på det beste? finnes det båter hvor dette holder lenge før det ruster i filler?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...