Jump to content

Vurderer Bavaria 32 Sport og Laguna 30, andre alternativer?


Renita

Recommended Posts

Du kan ha et poeng her.

 

- D6 veier 766 kg inkl drev.

- D4 veier 656 kg inkl drev,

- D3 veier 330 kg inkl drev.

 

Vektdifferansen mellom D3 og D4 er ca. 650 kg og det er jo betydelig.

Til sammenlikning er differansen mellom twin D4 og D6 installasjon "kun" 220 kg.

 

Er kanskje ikke så mange som har erfaringer med D4 på 32 Sport.

 

Vet at 35 Sport går veldig bra med 2xD6.

Link to post

Jeg har en Bavaria32Sport med 2 xKAD32 2004 modell.

Undermotorisert som nevnes er sprøyt med 2xKAD32. Jeg merker ikke om vi er 2 voksne og 2 barn, eller 4 voksne og 4 barn. ei heller 4 herremenn på fylletur :-) Fantastisk enkle motorer (full ventiljustering på begge2 er gjort på 1,5 timer), går som en kule hvis jeg vil, fullt mulig å kjøre i "kjøtthue" fart (lager da en helvetes hekkbølge, kan senke en Draco17). Vi gir oss ved 1- 1,5 meter bølger, da tar vi den ut av plan. Har kjørt fra Risør til Strømstad i 3 timer med 1-2 meter fra siden, ikke noe problem ei heller ubehagelig.

Støydempingen ned til motorrommet må være designet av en tysker i fylla, for den er elendig. Greit å fikse selv. strømopplegget er bra, bra tykkelse på kabler osv (mye bedre enn på norskbygget Joda 310 som vi hadde før). Kalesjeløsningen vinner ingen nobelpris.

Vi er veldig fornøyde med båten. Skulle gjerne hatt en Windy 37/Nordwest 42 e.l, men så teit er ikke banken min :-) Bavaria32 sport er myyyye båt for penga.

 

Jeg har tidliger fått spm om pro/con for båten, sender det over på IM til deg capitaner

 

Lykke til!

 

mvh

 

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Støydempingen ned til motorrommet må være designet av en tysker i fylla, for den er elendig. Greit å fikse selv.

Jeg visste ikke at det var støydemping der overhode jeg :smiley:

 

Enig i konklusjonen ellers. Bavaria 32 er et av de bedre valgene i den klassen/segmentet.

KAD 32 er en litt rå motor (dvs at den bråker en del og kompressor innslaget er litt hard). Men er vel en av de mer skuddsikre motorene til VP.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ja, KAD32 bråker mer en f.eks D4 under gange.... Jeg har hatt V8 diesel (Merc 7,3l), rekke-6 er (KAD44EDC) og disse 4'erne støyer mer.

Dog bråker en D4 noe jævli idet den smeller, noe KAD'ene er stort sett forskånet for :-) Hvis en D motor er innenfor garantier/reklamasjoner er det ikke noe problem, men jeg vet ikke om jeg hadde tort å ha en etterpå. "Hmmmmm, skeptisk" :-)

 

Hoppsan, hvor fritttalende man blir med en akkevitt eller 3 på innsiden :-)

 

God vinterferie!

mvh Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg og en kompis gjorde en liten test med noen små gummilister og det ble utrolig mye bedre. Så jeg har limt en gummilist på toppen av det som er der (gummilist fra en campingvogn) så det har blitt veldig bra. Men det bør gjøres, den er ille uten.

 

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Jeg har en Bavaria32Sport med 2 xKAD32 2004 modell.

Undermotorisert som nevnes er sprøyt med 2xKAD32.

Fint at du er fornøyd med motorene Bavaria32Sport. Jeg har 310 hk på 29 Sport som gjør 34 knop på maks og har en fin marsjfart på 27 knop. Ville ikke hatt mindre motorisering. 32 Sport er en tyngre båt, og med ca. samme effekt (320 hk) vil jeg tro den er litt mer sedat. 35 Sport med D4 har tilsvarende fartspotensiale som 29 Sport med D6, og med 2xD6 er den rå.

Link to post

Det er jo selvfølgelig avhengig av hva man mener med under motorisert, jeg ser den :-)

Joda310 (vår forrige båt) ble solgt en stund med KAD42 (230HK), vår hadde KAD44EDC (260HK) og vi synes vår 44 var i snueste laget, den grenset mot undermotorisert med full ferie last osv. Bav32S vi har nå hiver seg i plan samma hva jeg gjør, så den oppleves ikke som undermotorisert. Vi marsjer fint i 27 knuter fullt ferielastet og fulle tanker. Makser 31 fullt lastet og oppnår da 3900 rpm

 

Bitteliten: Det med antall HK, en og 2 motorer osv. Vil ikke 4 propellere gripe bedre i vannet enn 2? Slik at jeg (med 2 motorer) vil oppleve det å komme i plan lettere enn en båt med 1 motor, men ikke oppnå samme toppfart som en båt med single installasjon (samme effekt osv)?

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Nå tar jeg dette veldig på husken - men jeg mener å huske at motor nr 2 gir ca 40% effekt - ettersom den hele tiden jobber i "opprørt hav". Hvoreda det påvirker planingen vet jeg ikke.

 

Men en konkret test som kan gi noen svar er Windy 28 som er testet med 2xD3 190 og 1xD6 370

 

2xD3:

Toppfart 43,7 knop

ACCELLERATION :

0 – 15 KNOTS 4,3 SEC

0 – 20 ” 6,0 ”

0 – 35 ” 10,4 ”

0 – 40 ” 16,2

 

1xD6 370

toppfart: 44.5 knop

ACCELERATION**

0 – 15 KNOTS 3,4 Sec

0 – 20 ” 4,8 ”

0 – 30 ” 8,1 ”

 

Windy 33

D6 350

Topfart: 36,5

Acceleration:

0 – 20 Knots 6,8 sec

0 – 25 ” 9,6 ”

0 – 30 ” 13,6 ”

 

2xD4 260

Toppfart:42,1

Acceleration:

0 – 20 Knots 5,1 sec

0 – 30 ” 7,0 ”

0 – 35 ” 8,8 ”

 

At begge propellene jobber i urørt vann er en av de positive effektene med IPS som har forovervendte propeller

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Jeg og en kompis gjorde en liten test med noen små gummilister og det ble utrolig mye bedre. Så jeg har limt en gummilist på toppen av det som er der (gummilist fra en campingvogn) så det har blitt veldig bra. Men det bør gjøres, den er ille uten.

mvh

Bavaria32sport

 

Jeg kunne også tenke meg å dempe lydnivået litt, limte du denne oppunder på lokket? Hvor bred er gummilisten du brukte?

 

mvh Bjolsen

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei!Da er avgjørelsen tatt og det ble en 2005 Bavaria 32 Sport. Henteturen ble unnagjort i går, Stord-Ålesund og vi brukte ca 12 timer inkl pitstop på Fedje for bunkers og mat.Det var en kjempe tur med mye variert vær, over Stadt med NØ kuling,bølgehøyde 3,5m og tåke. Her fikk mannskap og båt kjørt seg skikkelig,og jeg vil tørre å påstå at Bavariaen er en meget god sjøbåt  :yesnod:

 

MvhB

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...