Jump to content

Er det mulig å kjøpe brukt AIS transponder?

Ulv I

Recommended Posts

Uff, ikke dagen min her i dag..

Først begynner den stasjonære maskinen som har com port innebygget og trøble.. henge og bare kødde seg til.. disk problem.. nok en Western Digital disk som slutter å virker her.. forb....

Så har jeg 3 andre laptoper, 2 med windows 7 og en med windows xp..

så jeg forsøker å med usb adapteren, får den inn og alt ser greit ut.. men proAIS programmet sier: no unit detected on comX (forsøkt flere porter)..

På den bærbare med xp måtte jeg slåss litt med driveren for å få den inn, men når den kom inn der fikk jeg samma skiten..

Det er en ferdig 9-pin kontakt som kommer ut fra AIS'en, så jeg kan ikke styre med pinner osv selv.

og på tampen her, så vil pinadø ikke Spotify virke heller her i dag.. grrrr....

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hehe.. gode gamle telix funket.. og koblet bare til et 28.800 modem og gjorde noen AT kommandoer..

Fikk justert inn slik at COM porten står til 38400, none, 8, 1, og Hardware.... så nå har jeg kontakt med AIS'en :)

Fikk lagt inn MMSI nummeret og ULV_I som navn på båt, samt kallesignalet la jeg inn det LG nummeret jeg har fått fra Telenor.

Fikk også lagt inn bredde og lengde osv som målene viser. Lagret og ok.

Etter et par min ble lampen på den grønn.

Så nå kjører jeg inn siste firmware også like greit.

Var en enkel prosedyre :)

Nå lurer jeg på om jeg skal kjøre ned til havna og teste og se om jeg får den inn på en live ais visning.. :D

Er de helt Live de som er på nett over kr.sand?

Google earth er jo 24 timer forsinkelse på

Hei,

Var nede i byen å testet i stad, og etter litt så fikk jeg opp info, men jeg fikk ikke båt navnet, fikk bare MMSI nummeret mitt.

Jeg lastet opp et bilde via web siden der, men hvordan kommer navnet opp?

Må det registreres noe sted eller hvordan skal jeg få til at navnet vises?

i proAIS har jeg lagt inn navnet på båten, kallenavn og MMSI nummer.

Vendor ID står blank vel og merke.

aisbilde1.jpg

aisbilde2.jpg

Slik så det ut:

noen ide?

Redigert av Ulv I (see edit history)

Ok, de andre båtene rundt har kanskje en klasse A?

jeg koblet det bare opp midlertidig til sigarett tenneren i bilen, og antenna ut av vinduet på bilen. ;) stod på kaia og speidet.

har ikke vhf i bilen så ;) Og ikke var det folk i LOS båten som lå der heller, så jeg fikk ikke spurt dem.

men, nå skal jeg bare montere dette i båten, så blir resten av testingen tatt når båten kommer utpå.

Men, trekker denne mye strøm tro?

Burde jeg koble denne slik at den skrur seg på i det man setter på hovedstrøm bryteren?

Eller burde jeg koble den til tenningsnøkkelen? evt på ledningen somfår strøm når plotteren skrues på?

Jeg tenker slik at jeg vil ha den på hovedstrøm bryteren, for hvissomattedersomatte båten skulle bli rappa, så kan jeg fyre opp laptopen og sjekke AIS informasjonen om hvor den tar veien.. men vil den trekke mye strøm så vil den vel tappe batteriene..

hmm..

At navnet ikke vises kan skyldes at det tar noe tid før denne informasjonen blir sendt. Jeg har i hvertfall ofte opplevd at man først mottar mmsi og posisjonsdata, og at navnet kommer etterhvert.

min er koblet slik at den slår seg på automatisk når hovedstrømmen er innkoblet. Så da vil det i prinsippet være mulig å følge båten om noen skulle ta den.

K

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...