bliss X Startet 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2010 Seatronic har to slike http://seatronic.no/ais-c-15 Den ene koster 445,- og den andre koster 1.690,- Hva er forsjellen på de to duppedittene annet enn prisen? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Uten at jeg er helt *sikker*, vil jeg tippe at den ene er "passiv" mens den andre er "aktiv". Jeg har en tilsvarende "aktiv" fra ProNav; denne skal visstnok ha mindre dempning enn en tradisjonell splitter - og "sjalter" mellom VHF/AIS etter behov. VHF har førsteprioritet. Lytting kan jo begge gjøre samtidig. I praksis tror jeg dette betyr noe slikt som at du får litt ekstra dempning på mottak, men ikke på sending. Hvor er Radio Geir nå vi trenger deg? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 ...denne skal visstnok ha mindre dempning enn en tradisjonell splitter.... Dempning...? Jeg er hysterisk når det gjelder dippedutter som har en eller annen form for begrensende effekt på det utstyret jeg har. Dette indikerer kanskje at en ekstra VHF-antenne uansett er en bedre løsning? Prismessig får man jo en grei Glomex-antenne til AIS-bruk for 6-700 kr inkludert 18 meter kabel og plugg. Merker du i praksis at mottageren mister følsomhet eller rekkevidde med den løsningen du har, Shaukaas? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Jeg har dessverre ikke kommet så langt at jeg har fått montert AIS transponder enda, men litt avhengig av hvor imponert jeg blir under de to planlagte båtmessene nå i vår, er favoritten så langt Simrad AI50. Denne gir meg også et par kjekke funksjoner via Simrad RS82 VHF radio. Funksjoner som jeg helt sikkert aldri får bruk for, men som er utrolig kjekke å ha..... Min vurdering var at det er kjekkere å ha 1 skikkelig VHF antenne i mastetopp, med skikkelig RG-213 kabel ned, og en splitter VS 2 antenner i mastetopp (vanskelig å få til i praksis) - eller å ha antenner på pushpit. Om min vurdering er den beste/mest korrekte kan nok diskuteres.. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Kan forskjellen være at Glomexen kun kan brukes med en AIS mottaker, mens EasySplit også kan brukes til en transponder, som shaukaas er inne på? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 EasySplit også kan brukes til en transponder? Da ville det nok ha stått at den kan brukes med en AIS transponder. Det gjør det ikke, det står bare at den kan brukes med en AIS mottaker. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bliss X Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Da har jeg snakket med seatronic, og fått opplyst at begge er kun beregnet på mottak. De to produktene fungerer på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Da ville det nok ha stått at den kan brukes med en AIS transponder. Det gjør det ikke, Sjekk denne. Jeg tror det er den det er snakk om. Red. Oopss. Der to jeg feil. Da forstår jeg ikke prisforskjellen. Redigert 19.Februar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) ....men litt avhengig av hvor imponert jeg blir under de to planlagte båtmessene nå i vår, er favoritten så langt Simrad AI50. Denne gir meg også et par kjekke funksjoner via Simrad RS82 VHF radio. Funksjoner som jeg helt sikkert aldri får bruk for, men som er utrolig kjekke å ha..... Hey... her er jo mange paralleller, og jeg forstår at vi har samme iboende svakhet for ubrukelige og i beste fall "nice to have" -funksjoner Jeg har en Simrad-utrustning om bord, med 2x plottere, 2x AP24 autopilot, radar, ekkolod, m.m. og derav 2x RS82 vhf som du har. Hvilke funksjoner er det AI50 tilbyr sammen med RS82? Er det "Buddy"-funksjonaliteten eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg ("Buddy" er jo en av de bedre "needs" som garantert aldri vil bli brukt, så jeg må kanskje ha en slik av samme grunn? )? Et annet spørsmål hvis noen skulle kjenne AI50: Denne har egen "plotterskjerm" for AIS-visningen. Må kartene kjøpes i form av brikker eller er de preinstallert? For hvilke områder? Er dette en god/ dårlig løsning i forhold til å ha informasjonen i selve kartplotterbildet? Jeg ønsker meg primært et så rent kart/ radarbilde på hovedplottere så mulig og ser fordeler i å ha AIS-visning på sepratat skjerm. Erfaringer? Redigert 19.Februar.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Hei, Jeg bestilte meg i dag en Pro AIS i fra england, og med denne følger det en "Vtronix VHF Stubby mast mount antenna." Når jeg googlet denne antenna, så virker det som en bitteliten sak, og ikke full lengde som VHF'en. Trenger ikke AIS antenna å være like stor/kraftig som en VHF antenne? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Full lengde er det ikke mange som har, de fleste vhf antenner er 1.2m, men var vel gjerne det du mente. Estetisk er det også gjerne bedre med to like antenner. Antennens lengde er med på å avgjøre rekkevidden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Trenger ikke AIS antenna å være like stor/kraftig som en VHF antenne? Det spørs hva du ønsker. Selv har jeg kun AIS mottaker, og bryr meg niks og null om å se båter som er alle ti-talls nautiske mil unna. For meg er dette et antikollisjonssystem. Dermed er jeg fornøyd med et system som forteller meg når Bastøyfergen er på en kurs som jeg må vike unna for. Men for all del, jeg har egen antenne for AIS. Men det er mange antenner på Trudelutt, så ut fra anternnen for AIS mottak har jeg satt inn et enkelt BNC T-ledd mellom AIS og FM kringkasting radio. Funker 100%. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ulv I Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Ok, da er vi inne på samme tanker Lars H. Når den er montert, så kan dere sikkert følge vår ferd langs kysten på vei mot Horten treffet. :-) Og skulle noen med AIS se "Ulv_I" dukke opp på skjermen, er det bare å kalle meg opp om dere vil.. ;) Kanskje vi BP'ere skulle hatt BP med i "nicket" eller beskrivelsen på AIS transponderen, lar det seg gjøre? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Går sikkert an å finne noe i "fartøy informasjon" hvor man kan legge inn BP Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Noen som har erfaring med den rimeligste splitteren til Seatronic? Jeg vurderer om jeg skal gå for AIS ombord. Ikke at jeg har så veldig stort behov, men det kan være greit å ha i mørket en gang i mellom. Det dumme er at den gamle garminplotteren min som jeg er ellers er godt fornøyd med ikke kan ta imot AIS, så det blir jo fort litt kroner og arbeid her desverre. Kanskje en "pakkeløsning" med splitter/mottager/plotter? Finnes det slike "pakkeløsninger"? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 (redigert) Jeg har en Simrad-utrustning om bord, med 2x plottere, 2x AP24 autopilot, radar, ekkolod, m.m. og derav 2x RS82 vhf som du har.Hvilke funksjoner er det AI50 tilbyr sammen med RS82? Er det "Buddy"-funksjonaliteten eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg ("Buddy" er jo en av de bedre "needs" som garantert aldri vil bli brukt, så jeg må kanskje ha en slik av samme grunn? )? Et annet spørsmål hvis noen skulle kjenne AI50: Denne har egen "plotterskjerm" for AIS-visningen. Må kartene kjøpes i form av brikker eller er de preinstallert? For hvilke områder? Er dette en god/ dårlig løsning i forhold til å ha informasjonen i selve kartplotterbildet? Jeg ønsker meg primært et så rent kart/ radarbilde på hovedplottere så mulig og ser fordeler i å ha AIS-visning på sepratat skjerm. Erfaringer? Hvilke Simrad plottere er det du kjører på? Er du fornøyd med produktene? Eventuelle fordeler/svakheter? Var en tur innom på båtmessen i Bergen, og fikk nå snakket med en veldig hyggelig kar fra ProNav. Fikk veldig god innføring i de nye NSE plotterene, samt generell info. Mye spennende som kommer fra Simrad fremover, bl.a. planer om en "black-box" løsning for NSE. (En fordel, da disse er ganske dype.) Fikk anbefalt å gå for en NAIS-300, og ikke AI50, da AI50 opprinnelig var utviklet for å kunder med CX-serien som ikke har støtte for AIS. NSE skulle gi full støtte for NAIS-300 direkte fra plotter. Pluss med NSE: - NMEA2k for motordata - Gode muligheter for bruketilpasninger mtp sideoppsett +++ - Kjører på linux - LED - lavt strømtrekk - Full styring av Simrad autopilot direkte på plotter. (Man kan mao "kaste" de gamle AP24 displayene...) - Feilsøkningsverktøy for Simnet. (Også mulighet for SW oppdatering av enkelte andre Simrad enheter.) - Ethernet, DVI, NMEA2k og simnet grensesnitt. Minus med NSE: - Dyr! - Litt mye unødvendig "eyecandy". - Manglende støtte for DSC varsling på plotter/integrasjon mot RS82/87. - Navionics kart. (Førsteinntrykket er at disse var mye dårliger enn C-map. Kanskje en vanesak?) - Mangler støtte for GRIB filer. Det jeg tenkte på med funksjoner mellom RS82 vs AI50, er direkte DSC oppkall fra menyen på AI50. Det ville jo være fint å kunne "trykke" på en båt - og få automatisk oppkall vha DSC. Greit å slippe å lese av/notere/trykke inn det kronglete MMSI nummeret i slike tilfeller. Hvor ofte det kommer til å bli brukt? Sannsynligvis aldri! Redigert 20.Februar.2010 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 - Kjører på linux Dette er ikke for å starte en "jeg hater MS" diskusjon, men hva er fordelen ved at den bruker Linux som operativsystem? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Fordelen med Linux er jo at man kan tilpasse OS'et spesifikt til det behovet det skal dekke. Videre er det jo også åpent for hvem som helst å utvikle sine egne "distroer" - slik at de som vil kan lage et skreddersydd system for sitt spesifikke behov. F.eks. har jeg en trådløs router hjemme som kjører på Linux, samt en såkalt NAS server. Videre brukes jo Linux i alt fra kartplottere til satelittunere og diverse serverapplikasjoner, industrielt bruk osv. Ved å tilpasse OS'et og begrense dette til kun det behovet det skal dekke, kan man få dette til å fungere svært raskt, ta svært liten plass og ikke minst - kjøre meget stabilt. Hvorvidt Simrad har lykkes med sistnevnte er det riktignok litt diskusjoner rundt, bl.a. på Panbo.com Forøvrig bruker jo Simrad Windows på sine GB40/60 plottersystemer, og jeg vil nok tro at dette også fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Fordelen med Linux... Jeg ser fordelen for produsenten, men for kjøper har det liten betydning hva som ligger i bakgrunnen. Ett salgstriks vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Vel, fra ProNav var dette definitivt ikke ment som et salgstriks - kanskje heller stikk motsatt! Årsaken til at vi kom inn på temaet, var pga spørsmål om hvordan man oppdaterer software i plotteren. Dette var visstnok ikke særlig enkelt, ihvertfall ikke dersom man ikke har litt Linux erfaring... På den gamle plotteren, var det bare å stikke inn et SD-kort med ny SW, så gikk resten av seg sjøl.... Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 På den gamle plotteren, var det bare å stikke inn et SD-kort med ny SW, så gikk resten av seg sjøl.... Det er slik det burde være.. og det er slik på lowrance sine plottere (i hvertfall de to jeg har/har hatt). KISS vettu. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Fordelen med Linux er jo at man kan tilpasse OS'et spesifikt til det behovet det skal dekke. Videre er det jo også åpent for hvem som helst å utvikle sine egne "distroer" - slik at de som vil kan lage et skreddersydd system for sitt spesifikke behov. Fordelen med Linux er dersom du har kildekoden til applikasjonens kildekode og ønsker å "fin tune" saker og ting, samt skrive egne applikasjoner. dvs ca 0.001% av brukere. Strengt tatt kan du gjøre det samme WinCE, men Linux skal være mye bedre for de som jobber på "operativsystem" nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.