Jump to content

Battery Rebuilding Bærbar VHF

Bergen

Recommended Posts

Har en Icom IC-M1 Euro bærbar VHF som sårt trenger nytt batteri Bp-185 eller 186. Til min store forundring lar ikke dette seg skaffe fra importør. Ei heller var det lett å finne på nett da det fleste leverandører også er tomme. Piratprodukter ser det heller ikke ut til å finnes.

For min egen del fant jeg en leverandør i Canada og har forhåpentligvis batteriet på vei over atlanteren nå, men på min leiting fant jeg flere leverandører som annonserte med "battery rebuilding" altså hvor en sendte det gamle batteriet fra seg og fikk skiftet den innvendige batteripakken.

Alle leverandørene av denne tjenesten som jeg fant var i USA og for min del ville det blitt like kostbart som å kjøpe nytt, men det jeg egentlig lurer på er om noen her i landet driver med tilsvarene tjeneste?

....., men det jeg egentlig lurer på er om noen her i landet driver med tilsvarene tjeneste?

Jeg har lurt på det samme, men ennå ikke hverken hørt om eller sett noen.

Med de timelønnene det opereres med her i landet skal det vel godt gjøres å bli kommersielt lønnsomt, men det kunne kanskje være en nisje i tilknyting til f.eks gjenbruk, rehabilitering eller andre bransjer hvor man baserer seg på en viss grad av subsidiering?

Det skal bli spennende å høre om andre kjenner til noe.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Om noen kan så tror jeg det må være Automax. De har iallfall stort utvalg av batterier og kan etter hva jeg har hørt (har ikke brukt dem selv) lodde sammen celler av rett størrelse til en pakke som du kan eventuelt kan putte i batterikassen selv.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg fikk til svar at BP-215 ikke passer i IC-M1E. Dette var fra Seatronic som igjen hadde fått det av importøren.

Ser ut til at M1 Euro og M1 Euro V er to forskjellige utgaver :sad:

BP186 - 8.4v Ni-Cad for M1 Euro - Discontinued.

BP215 - 7.4v 1600mAh Li-lon Battery for M1 EuroV

Fra linken til Gunga

Betyr uansett ikke så mye for meg lenger ettersom nytt er bestil og betalt (men koster det samme som en ny Horizon VHF ), men for andre med samme VHF kan det være greit å kjenne til alternativer. Derfor startet jeg denne tråden. :flag:

Redigert av Bergen (see edit history)

Et lite oppfølgningsspørsmål til min VHF. Jeg har også vært på utkikk etter 12V lader til denne da jeg finner det litt upraktisk med kun 220V. Men når jeg ser på inngangen til 220V laderen så er denne merket med 13,8 V (etter transformatoren), er det det da noe i veien for at jeg benytter avbildede sigarettennerkontakt med tilsvarende plugg og setter denne i laderen?

lader.jpg

Forøvrig ankom nytt batteri fra Unaiten i dag :cheers:

Men, jeg ville målt spenningen du får det og sett at den ikke er for lav før du kaster 230V laderen...

Kan du utdype litt her? Det er ikke noe galt med 220V laderen, jeg ønsker bare å også kunne benytte denne via sigarettennerutak om det er mulig.

Gunga: jeg kjøpte mitt her sonset 59USD + 44USD i frakt og kr 133 i MVA

Takker forøvrig på svarene om rebuilding og er glad for at dette finnes her i landet også :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...