Jump to content

kjøp av båt: princess 40 fly /fairline 42 phantom


sørlandet

Recommended Posts

jeg vurderer å kjøpe prncess 40 fly. det noen her som kan komme med erfaringer når det gjelder princess 40 fly ca 2000 mod. Fordeler og ulemper. evnt svakheter-

Er det noe spes. man må passe på?

jeg har også vurdert fairline 42 phantom 1999 (siste modell)

Jeg er interesert i alt av opplysninger. Er det noen som har formeininger om pris og "annehåndsverdi"

Link to post

Jeg ville kjøpt Princess av tre årsaker

1. Bedre plass - det er en større båt enn Phantom 38 (Phantom 40 kom vel først ganske mye senere?)

2. Bedre bruktmarkedet. På større båter som denne er Princess norges mest attraktive merke.

3. God forhandler - Norsk Båtsenter har et solid nettverk som er bra å ha

 

Sjøegenskaper er gode hos begge. Sjekk service historikk nøye. Ta med fagmann til å se på motorene. Det er hjertet i båten - og blir fort et sluk i privatøkonomien om de ikke er i orden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
jeg har også vurdert fairline 42 phantom 1999 (siste modell)

 

 

Jeg ville kjøpt Princess av tre årsaker

1. Bedre plass - det er en større båt enn Phantom 38 (Phantom 40 kom vel først ganske mye senere?)

 

Nå var det vel phantom 42 han lurte på og ikke lillebror 38 som jo er vesentlig mindre.

 

Et viktig poeng med disse. Jeg husker ikke om disse har syrefaste lister og bakvegg eller eloksert alu..

Syrefast er klart og fortrekke da de elokserte begynner og tære selv etter få år.. har sett på båter kun 5 år gamle med alu listverk rundt vinduer og bakvegg som ser ut som om det har fått kreft.. meget kostbart og plundrete og utbedre.. Syrefast er mye dyrere derav alu på mange.. synd de sparer på dette.

 

Et lite tips bare :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Nå var det vel phantom 42 han lurte på og ikke lillebror 38 som jo er vesentlig mindre.

Phantom 42 er ukjent for meg. Han skrev ny type - da antok jeg han tenkte på Phantom 40 esom fortsatt finnes og - men den kom senere enn 2000.

 

Søkte på nettet og fant denne 99 modellen

 

8243202large.jpg

 

har ingen formening om P42. Phantom 40 vurderte vi selv - men vi fant oss aldri helt til rette med hverken pris eller oppføling fra Sundal&Co som dengang solgte Fairline. Phantom 40 synes jeg er en trang båt i forhold til at Sundal skulle ha over 5 millioner for den

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Phantom 42 er gamle 40 som har fått lengre plattform.. Princess 40 har mye nyere utrykk og stil.. og RUSTFRIE LISTER :yesnod:

 

Hadde nok godt for princess 40 selv.. ser stavanger marinesenter har en for 1,995 som jo er en hygglig pris såfremt man ikke vil hente selv da..

 

PH 38 er for cramped som du selv sier..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Får väl börja med att tacka Bitteliten för välvilliga komentarer till den båt jag har valt... Men såklart, NordWest är inte dåliga dom heller...

 

Tja Princess eller Fairline är väl fråga om tycke och smak. Båda ritade av Bernard Olesinsky, och det finns nog även någon form av ägargemenskap (Marine Projects) men det behöver ju inte ses som en nackdel. Kanske snarare tvärtom i dessa orostider. Både Princess och Fairline tillhörde i alla fall dom som höll flaggan högt på den nyss förlidna London Boat Show. Lite skillnad i framtoning, men i övrigt olika grenar på sammma träd.

 

Själv tycker jag hur-som-hur bättre om 'Princess-stuket' och jag är sedan 5 år nöjd ägare till en Princess 40 av årsmodell 1999.

 

Det mesta ombord är rejält och av hög kvalitet, och bär definitivt prägel av kunnande hur en båt användes och hur den skall ge sin ägare en god upplevelse av sitt sjöliv. Inredning och textilier av högsta klass. Tapetseriarbetena är exellenta! Nästan ingenting har gått sönder och det läcker inte in. Inte mycket man retar sig på med andra ord.

 

Endast 4 kojplatser ombord, kan verka lite på en 40 fots båt, men tillräckligt för mina behov eftersom vi för det mesta är två, och det är numera sällsynt att barnen har lust att hänga med.

Nej som sagt Princess skäms absolut inte för sig på något sätt, och försvarar enligt min mening väl sin plats i premium klassen. Lite med elegans än vad t ex dom svenska och norska premiumvarven satsar på, å andra sidan såklart lite mindre tydlig båtkänsla ombord. Men luft och rymd som i en jumbojet!

 

Sjövärdighet i god klass, man känner sig definitivt trygg ombord. Raka axlar som en båt 'skall ha' men det kostar givetvis lite på dieselkontort jämfört med effetivare drev- eller IPS-framdrivning. Trygga enkla och rejäla TAMD63P motorer som går 'så länge dom får diesel och kylvatten'.

 

Utrustning som jag helst inte skulle vilja vara utan?

 

Ja, grundutrustningen är inte dålig och dom flesta båtar har ett rätt omfattande standardpaket, men jag skulle nog titta efter

  • aft thruster (bow thruster är standard)
  • elektroniska reglage
  • Alcantara eller skinnklädsel
  • stävstege och akterankare (bow anchor är standard) om man vill ha möjlighet att lägga till i naturhamn
  • gen set är mer och mer uppskattat
  • en rejäl (2000W) inverter helst kombinerad med en 100A laddare och helst med batterimonitor eftersom dyra batterier verkar vara en förbrukningsvara om det saknas
  • värmare givetvis
  • Hydraulisk landgång eller hydraulkran som kan hantera dingen
  • Plus givetvis en bra plotter både nere och uppe

Bland vanlig utrustning som man kan vara utan så finns ofta A/C och jag vill helst inte ha ljusa mattor (svårt att undvika att dom blir skitiga i förtid)

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Sjekk pulpit. Stor forskjell på Princess og Fairline der. Særlig hvis man går iland fra baugen.

 

Hvis det er en Uk båt opprinnlig så er de fleste lukket... men norsk leverte er åpne siden vi trenger dette her hjemme.

 

Ikke noe prob og bygge om og få slik man vil ha det hvis det er lukket eller klønete løsning.. :flag:

 

Jeg har foresten en test liggende her hjemme som tar for seg ph 38 til fairline.. der går det fram dette som ebonita forklarer med at i rundt 2000 hadde de samme eiere og lånte ting av hverandre.. PH 38 har det samme skoget som P40 for eks står det i testen.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...